Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)

Anbefalte innlegg

TCL gir nok mest bildekvalitet per krone.

Bare å følge med på black friday tilbud. Mitt tips er at elkjøp trolig kjører tilbud på MQLED85 som er renama TCL C765 som den heter ellers i Europa, litt oppgradert vs C805/MQLED80, men under C855.

75" bør koste under 15k for å være et "bra" tilbud, så får vi se om elkjøp er villig til å kjøre et bra tilbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter en ny TV, 65-tommer. TV-en skal plasseres i en stue som har en del vinduer. Lyst, men riktignok ingen direktesol inn, hvertfall der TV-en skal plasseres. I vinter er det greit nok med mørkt. Har også gardiner som kan trekkes til.

Jeg vurderer en LG OLED (C eller G serien), venter litt med å se om det dukker opp noen tilbud. Jeg lurer fortsatt på om noen av dere har noen formeninger om disse?

Philips PMP9009 QD Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/philips-65-the-xtra-pml9009-4k-qd-mini-led-ambilight-tv-2024/775004

TCL MQLED80 Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646530

TCL MQLED85 Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-mqled85-4k-mini-led-tv-2024/792835

Philips OLED759: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/philips-65-oled759-4k-oled-ambilight-tv-2024/775007

Jeg ser at Philips sin OLED har lav panel score ifølge Elkjøp sammenlignet med de andre.

Lenke til kommentar
maXini skrev (48 minutter siden):

Jeg vurderer en LG OLED (C eller G serien), venter litt med å se om det dukker opp noen tilbud. Jeg lurer fortsatt på om noen av dere har noen formeninger om disse?

Jeg tenkte litt i de baner jeg også, men gikk bevisst for LG når jeg satt meg litt mer inn OS-ene. Sikkert smak og behag, men jeg ville valgt WebOS på nytt om jeg måtte. Phillips sin Ambilight er et pluss. Jeg hadde det på en LCD-tv før og savner det litt, men prisene på OLED med Ambilight var litt stive og manglet WebOS så det ble nedprioritert denne gangen.

Mini-LED virker interessant, men TCL har alltid vært et billigmerke så jeg ville ikke forventet så mye av menyene og fabrikk-kalibreringa. Eller byggekvaliteten heller. Jeg ser Elkjøp linker til Lyd og bilde-artikler der TCL gjør det strålende, men jeg klarer ikke helt å kvitte meg med skepsisen mot det merket.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
maXini skrev (På 15.11.2024 den 9:24 PM):

Jeg ser etter en ny TV, 65-tommer. TV-en skal plasseres i en stue som har en del vinduer. Lyst, men riktignok ingen direktesol inn, hvertfall der TV-en skal plasseres. I vinter er det greit nok med mørkt. Har også gardiner som kan trekkes til.

Philips PMP9009 QD Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/philips-65-the-xtra-pml9009-4k-qd-mini-led-ambilight-tv-2024/775004

TCL MQLED80 Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-mqled80-4k-mini-led-smart-tv-2023/646530

TCL MQLED85 Mini-LED: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-65-mqled85-4k-mini-led-tv-2024/792835

Philips OLED759: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/philips-65-oled759-4k-oled-ambilight-tv-2024/775007

Jeg ser at Philips sin OLED har lav panel score ifølge Elkjøp sammenlignet med de andre.

Ikke heng deg opp i elkjøp sin panelscore det er bare bullshit. Philips oled 7xx/8xx, lg c4 og sony bravia 8 bruker alle oled EX fra LG, litt forskjell hvor mye lysstyrke som presses ut, men fremdeles samme panel. LG C4: 9.0 panelscore, sony bravia 8 8.1 panelscore, philips oled759 6.4 panelscore, philips oled809 7.5 panelscore. Ja samme panel, bullshit markedsføring fra elkjøp.

Rangert etter det jeg har sett fra tester:

oled759

Mqled85

Mqled80

Pmp9009

På philips modellene bør du ha en chromecast eller lignende da innebygget OS er svært begrenset.

Det er også tilbud på philips oled809 nå, litt mer lysstyrke og android os, verdt et par tusen mer etter min mening. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=13149680

• Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 13.11.2024 den 7:15 PM):

TCL gir nok mest bildekvalitet per krone.

Bare å følge med på black friday tilbud. Mitt tips er at elkjøp trolig kjører tilbud på MQLED85 som er renama TCL C765 som den heter ellers i Europa, litt oppgradert vs C805/MQLED80, men under C855.

75" bør koste under 15k for å være et "bra" tilbud, så får vi se om elkjøp er villig til å kjøre et bra tilbud.

Ikke de beste tilbudene til nå, kommer kanskje noe bedre til neste uke?? Går vel fint å vente uansett, jeg regner ikke med at tilbudene til elkjøp renner ut av døra og det blir tomt på lager. C855 er ikke på tilbud enda, men har vært på tilbud tidligere til 21k. At den kommer til under 18k er vel tvilsomt.

75" MQLED85 til 18k er vel kanskje det mest aktuelle til nå, men skulle helst sett at prisen blir litt lavere.

Ellers så er det helt håpløst å finne reviews og anbefalinger til mange produsenter, de bytter modellnavn på samme TV i hytt og pine, men det er vel akkurat forvirring de prøver på her... 

Edit: Ser at Samsung QN85C også kan være en kandidat sammenlignet med MQLED85.

Endret av Patek
Lenke til kommentar
JonTj skrev (22 timer siden):

Er det noen som har prøvd / sett den 98" til TCL? Altså, hvor dårlig/bra kan den være?

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-98-qled780-4k-qled-tv-2024/769392

Jeg vurderte denne litt tidligere i måneden da jeg skulle kjøpe TV, og den skal i følge flere tester levere god bildekvalitet til prisen. For min del ble størrelsen og vekten til slutt avgjørende for at jeg ikke gikk for den. Men absolutt fin. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.11.2024 den 10:23 PM):

Jeg tenkte litt i de baner jeg også, men gikk bevisst for LG når jeg satt meg litt mer inn OS-ene. Sikkert smak og behag, men jeg ville valgt WebOS på nytt om jeg måtte.

Kjøpte LG G3 og hadde ikke gjort det om igjen nå som jeg har litt erfaring med WebOS. Det er en plage uten like, med popups under TV-titting fordi den tror jeg har kommet med noen stemmekommandoer.

Jeg prøvde å huke vekk de veldig personverninngripende innstillingene hvor man default må godta at alt som mikrofonen tar opp og det som vises på skjermen(det inkluderer alt som går via HDMI-inngangen som for eksempel laptop med bankinnlogging) blir sendt til LG. Resultatet av det er at midt i TV-tittingen popper opp mas og man må ut og inn i personvernmenyen og trykke "Later" som eneste alternativ om man ikke godtar disse personverninnstillingene.

Nå klarer ikke TV'en å kople seg til nett lenger(kvalitet, nope) så det problemet er "løst" bortsett fra stadig mas om at det ikke er nett da.

Fjernkontrollen ser og føles ut som den koster 12 kroner for en TV til 25 000.

LG bør holde seg til å lage OLED-paneler for det andre har de ikke greie på. Siste TV fra LG for min del.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mulig eg burde lage eigen tråd på det, men har nokon her erfaring med oppdatering til WebOS24? Har en LG C3, men har (sjølvsagt) blitt skremt av folk på f.eks. reddit som seier dei har hatt ulike plager etter oppdatering. Syns  WebOS23 er litt "seigt" i utgangspunktet, og frykter at det blir enda verre med 24.

Lenke til kommentar
Patek skrev (1 time siden):

Ikke de beste tilbudene til nå, kommer kanskje noe bedre til neste uke?? Går vel fint å vente uansett, jeg regner ikke med at tilbudene til elkjøp renner ut av døra og det blir tomt på lager. C855 er ikke på tilbud enda, men har vært på tilbud tidligere til 21k. At den kommer til under 18k er vel tvilsomt.

75" MQLED85 til 18k er vel kanskje det mest aktuelle til nå, men skulle helst sett at prisen blir litt lavere.

Ellers så er det helt håpløst å finne reviews og anbefalinger til mange produsenter, de bytter modellnavn på samme TV i hytt og pine, men det er vel akkurat forvirring de prøver på her... 

Edit: Ser at Samsung QN85C også kan være en kandidat sammenlignet med MQLED85.

Rtings sin test av mqled85: https://www.rtings.com/tv/reviews/tcl/qm7-qm751g-qled

Skal være samme TV, bare annet modellnr i USA.

Virker ok utenom dårlig kalibrering ut av esken.

Sammenlignet mot qn85c:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/tcl-qm7-qm751g-qled-vs-samsung-qn85c-qn85cd-qled/60899/38907

Lenke til kommentar
xyster skrev (1 time siden):

Mulig eg burde lage eigen tråd på det, men har nokon her erfaring med oppdatering til WebOS24? Har en LG C3, men har (sjølvsagt) blitt skremt av folk på f.eks. reddit som seier dei har hatt ulike plager etter oppdatering. Syns  WebOS23 er litt "seigt" i utgangspunktet, og frykter at det blir enda verre med 24.

Tror det er C3 jeg har også, jeg mener å huske jeg oppdaterte for ikke lenge siden til software-versjon 6.30 - uten at det sier meg så mye. Selv har jeg alltid brukt ekstern boks og aldri selve WebOSet. Bør man slutte å oppdatere?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

med popups under TV-titting fordi den tror jeg har kommet med noen stemmekommandoer.

GJETT om det også irriterte meg! Men jeg fant ut at det lot seg gjøre å skru av dette faenskapet, jeg er IKKE interessert i å prate med tv'en.  (En LG 48" C3 OLED 4K TV OLED48C35LA som jeg har på soverommet..) En tv bør holde seg til sin jobb og ikke prøve seg på andre ting, enig i det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Kjøpte LG G3 og hadde ikke gjort det om igjen nå som jeg har litt erfaring med WebOS. Det er en plage uten like, med popups under TV-titting fordi den tror jeg har kommet med noen stemmekommandoer.

Jeg prøvde å huke vekk de veldig personverninngripende innstillingene hvor man default må godta at alt som mikrofonen tar opp og det som vises på skjermen(det inkluderer alt som går via HDMI-inngangen som for eksempel laptop med bankinnlogging) blir sendt til LG. Resultatet av det er at midt i TV-tittingen popper opp mas og man må ut og inn i personvernmenyen og trykke "Later" som eneste alternativ om man ikke godtar disse personverninnstillingene.

Nå klarer ikke TV'en å kople seg til nett lenger(kvalitet, nope) så det problemet er "løst" bortsett fra stadig mas om at det ikke er nett da.

Fjernkontrollen ser og føles ut som den koster 12 kroner for en TV til 25 000.

LG bør holde seg til å lage OLED-paneler for det andre har de ikke greie på. Siste TV fra LG for min del.

Jeg holdt ut ca. 1 dag med WebOS så var plutselig en ny Apple TV på plass.

Nvidia Shield eller Google TV er gode alternativ om du foretrekker Android.

Kombineres en sånn boks med triksene i denne artikkelen behøver du aldri med å forholde deg til hverken WebOS eller den forferdelige fjernkontrollen.

https://www.flatpanels.dk/guide.php?subaction=showfull&id=1722327304

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Jeg holdt ut ca. 1 dag med WebOS så var plutselig en ny Apple TV på plass.

Nvidia Shield eller Google TV er gode alternativ om du foretrekker Android.

Kombineres en sånn boks med triksene i denne artikkelen behøver du aldri med å forholde deg til hverken WebOS eller den forferdelige fjernkontrollen.

https://www.flatpanels.dk/guide.php?subaction=showfull&id=1722327304

Takk, de i artikkelen har jeg allerede satt dvs. TV'en starter på siste input-kilde og slått av alt som minner om et jævla mas.

Jeg synes det er helt utrolig hvordan de holder på spesielt det at man blir tvunget til å godta at en eller annen tilfeldig TV-produsent skal ha skjermbilder av alt som kommer inn på HDMI-inngangen og kan lagre alt mikrofonen fanger opp i stua. Det må jo bryte med en haug av personvernregler her i Europa?

Tenkte å ta det med Datatilsynet, men siden nett på den har sluttet å virke så får jeg ikke dokumentert det som foregår. Forbanna møkkaselskap. Hadde det ikke vært for at jeg brukte en halv dag på å kjøpe skruer til gipsplater og få faenskapen opp på veggen så hadde jeg prøvd å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Takk, de i artikkelen har jeg allerede satt dvs. TV'en starter på siste input-kilde og slått av alt som minner om et jævla mas.

Jeg synes det er helt utrolig hvordan de holder på spesielt det at man blir tvunget til å godta at en eller annen tilfeldig TV-produsent skal ha skjermbilder av alt som kommer inn på HDMI-inngangen og kan lagre alt mikrofonen fanger opp i stua. Det må jo bryte med en haug av personvernregler her i Europa?

Tenkte å ta det med Datatilsynet, men siden nett på den har sluttet å virke så får jeg ikke dokumentert det som foregår. Forbanna møkkaselskap. Hadde det ikke vært for at jeg brukte en halv dag på å kjøpe skruer til gipsplater og få faenskapen opp på veggen så hadde jeg prøvd å få hevet kjøpet.

Jeg har i tillegg skrudd av internettforbindelsen til TVen. Da får de ikke spionert og man slipper at det plutselig kommer en oppdatering hvor man ikke kan skru av alt rælet.

Men ja, frister ikke særlig med noen ny LG TV.

Endret av Smule8o
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

77" C4 til 25k, samme pris som philips oled809 77", da velger jeg nok philips siden jeg får ambilight også. Trolig har philips bedre høyttalere også, men hvem bruker vel innebygde høyttalere uansett. 😛

Power starter tilbudene i morgen kveld, så vil uansett vente til da og se prisene, men bransjen er jo så samkjørt at alle kjører samme prisene....

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Så, da er tilbudsprisene på mid-range OLED-tv-ene til Samsung, LG og Philips blitt priset helt likt.

25k for 77", både LG C4, Phillips 809 og Samsung S90D , fra nesten alle forhandlere, samtidig. 

Skulle nesten tro produsentene og forhandlerne har møte i forkant for å samkjøre dette her.. Jeg heller i retning S90D basert på omtaler rundt om kring, noen med erfaring på tvers av disse TV-ene som vil kommentere?

Lenke til kommentar

Har ingen direkte erfaring med noe av de, har dog en c2 og en g2. Veldig fornøyd med LG. De har vel også minst reklame og den slags i sitt OS, tror Samsung er verstingen. Har en samsung fra 2017, de begynte med en «rokutv» reklame eller tjeneste som ble satt til default når du skrudde på TV-en, selv om jeg brukte Apple tv med tvn, blæsta rokutv når jeg skrudde på tvn før jeg fikk byttet input til riktig. Endte opp med å koble den helt fra nettet… Men har man en Apple tv/Nvidia shield eller lignende så er ikke OSet/reklame så viktig egentlig. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, dTd said:

Har ingen direkte erfaring med noe av de, har dog en c2 og en g2. Veldig fornøyd med LG. De har vel også minst reklame og den slags i sitt OS, tror Samsung er verstingen. Har en samsung fra 2017, de begynte med en «rokutv» reklame eller tjeneste som ble satt til default når du skrudde på TV-en, selv om jeg brukte Apple tv med tvn, blæsta rokutv når jeg skrudde på tvn før jeg fikk byttet input til riktig. Endte opp med å koble den helt fra nettet… Men har man en Apple tv/Nvidia shield eller lignende så er ikke OSet/reklame så viktig egentlig. 

LG og noen flere har vel blitt avslørt i å spionere på HDMI-signaler også. Så man må faktisk ta TVen helt av nett skal man unngå alt tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...