Gå til innhold

Er sykemeldt. Jobben trakk alt av feriepenger som ferietrekk.

Windoge

Anbefalte innlegg

Ser på lønnsslippen min denne måneden at jeg får 5000 kr utbetalt. Grunnen til dette er at det er trekt 41000 kr i "ferie".

Er dette normalt? Jeg skjønner at man i utgangspunktet blir trekt for ferie, men hvordan fungerer dette med feriepenger? Er det meningen at NAV skal utbetale det jeg mangler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trekker for ferie i en fast måned uavhengig av når ferien faktisk avvikles. At du er sykemeldt nå betyr bare at du har rett til å ta ferien senere.

Jo, men selve avviklingen av ferien driter jeg i. Problemet er at jeg kun fikk utbetalt 5000 kr.

Lenke til kommentar

Du skulle også fått feriepenger for i fjor, jobbet du samme sted i fjor? Var du sykemeldt store deler av fjoråret?

Nei.

Jobbet i hele gjor. Har vært sykemeldt siden april. Arbeidsgiver har utbetalt feriepenger, trukket 5 uker i ferie, så det jeg har igjen er 5000 kr. Har ikke mottatt sykepenger fra NAV ennå.

Lenke til kommentar

Aha, da skjønner jeg - jeg har tydeligvis litt tungt for det i dag.

Jeg har aldri vært borti at man får direkte fra nav. I min erfaring så får man fortsatt lønn fra arbeidsgiver som da får pengene fra nav. Men det kan sikkert variere fra sted til sted. Veldig kjipt om du må vente på pengene fra nav mens arbeidsgiver ikke betaler noe.

Lenke til kommentar

Nei.

Jobbet i hele gjor. Har vært sykemeldt siden april. Arbeidsgiver har utbetalt feriepenger, trukket 5 uker i ferie, så det jeg har igjen er 5000 kr. Har ikke mottatt sykepenger fra NAV ennå.

Om du sitter igjen med kun 5000 kroner kan du kreve å ikke ta ut full ferie da det er en økonomisk belastning. Gitt at du ikke mottar feriepenger i fra en annen arbeidsgiver som "dekker" ferien.

Lenke til kommentar

Nei.

Om du jobbet i hele fjor, for denne arbeidsgiveren, så kan de ikke ha utbetalt rett sum feriepenger. Byttet du arbeidsgiver i høst?

Lenke til kommentar

Nei.

Hadde du annen arbeidsgiver i fjor? Da skulle du fått feriepenger av den.

Uansett, arbeidsgiveren din skal trekke deg for ferie samme måned som feriepenger blir utbetalt, men det trekkes fra vanlig lønn, ikke selve feriepengene. Det trekkes bare noen få dager fra feriepengene.

Du er sykemeldt, men jeg vet ikke om du får sykepenger gjennom arbeidsgiver eller direkte fra NAV nå. Hvis det er NAV du får sykepenger fra, og de ikke går gjennom arbeidsgiver, vil du få penger fra NAV.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Som du sier, vanligvis får du lønn + feriepenger - trekk for ferien. Nå får du feriepenger - trekk for ferien. Det er ikke så rart at du ikke får lønn, siden du ikke faktisk jobber. Hvis du fikk utbetalt feriepenger men ikke ble trukket for ferie, vil du måtte være uten inntekt senere når du faktisk tar ferie. Det som har skjedd galt er derfor sannsynligvis hos NAV, og ikke hos arbeidsgiver. Du bør kontakte NAV og spørre hvorfor du ikke har fått sykepenger denne måneden.

Lenke til kommentar

Som du sier, vanligvis får du lønn + feriepenger - trekk for ferien. Nå får du feriepenger - trekk for ferien. Det er ikke så rart at du ikke får lønn, siden du ikke faktisk jobber. Hvis du fikk utbetalt feriepenger men ikke ble trukket for ferie, vil du måtte være uten inntekt senere når du faktisk tar ferie. Det som har skjedd galt er derfor sannsynligvis hos NAV, og ikke hos arbeidsgiver. Du bør kontakte NAV og spørre hvorfor du ikke har fått sykepenger denne måneden.

Fant ut hva som hadde skjedd. Jeg fikk kun feriepengene mine minus ferietrekket. Resten skulle jeg fått via NAV, men arbeidsgiver hadde sendt inn gale inntektsopplysninger, så sykepengene var ikke behandlet. Nå nekter arbeidsgiver å rette opp i feilen, så jeg må leve på 5000 kr mens NAV behandler en ny søknad om sykepenger. Det kan ta opp til 4 uker.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager gjør de det?

Vet ikke? Ved å utbetale meg feriepengene nå blir jeg visstnok skyldig arbeidsgiver litt penger. Jeg prøvde å foreslå at jeg mottar feriepengene mine uten ferietrekket, og betaler inn til arbeidsgiver når sykepengene fra NAV kommer om 3-4 uker. Det var uaktuelt. 

Alt hadde vært i orden om jeg fikk sykepengene når jeg skulle, men på grunn av at min arbeidsgiver har gjort sendt inn feile opplysninger må hele prosessen gjøres på nytt. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...