Gå til innhold

Ingeniørstudenter designet robot som kan dykke 50 meter og tegne 3D-modell av isfjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult prosjekt. Dette trengs også for kartlegging av grotter, gruver, bygninger, båtvrak, havbunn osv.

Tviler ikke på at oljebransjen og kunne ha nytte av slikt til undersøkelse av både plattformer og undervannsinstallasjoner. Men gjerne med mulighet for større dybder.

Dog mener jeg de har tilsvarende utstyr allerede, med tilleggsutstyr på som denne ikke har. Mener jeg så en tilsvarende sak med robotarmer, som ble brukt til å skrape vekk alger, shell og annet som hadde satt seg på rør, slanger, plattformføtter og andre undervannsinstallasjoner.

Reagerte dog på at de senket roboten etter den halen av signal og strømkabler, og det så ikke ut som disse var forankret i selve enheten, men bare på kontaktene.

Virket for meg som at dette vil bli et punkt som vil svekkes vesentlig raskere enn de hadde tenkt seg, så en oppgradert versjon burde ha eget festepunkt for kabel til å senke enheten i vannet, og plukke den opp igjen etter endt oppdrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...