Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkort etter fengselsdom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jo egentlig ikke greie på dette, men .. Skal noe være forbudt eller skal man være forhindret i å gjøre noe så må dette være hjemlet i lov. Dette kaller man vel for "legalitetsprinsippet". Det står i alle fall ikke noe i forskrift om førerkort at det er problematisk at man har vært straffet, av det jeg man se. Man må jo ellers ha godt syn og god hørsel og alt dette der ..

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298

Ville ikke tro at det er noen sperreperiode. Noen som vet bedre?

Edit:

Her må jeg visst rette meg selv. Hvis man har blitt idømt visse typer straff, så kan det også være snakk om en utsettelse i følge veitrafikklovens § 24. Da kommer det vel an på hva dommen går ut på.

https://lovdata.no/NL/lov/1965-06-18-4/§24a

Endret av arne22
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal det stå i dommen om du har tapstid som kommer i tillegg til fengselsstraff, enten i form av tapstid (hvis du hadde førerrett) eller sperrefrist (hvis du ikke hadde det).

Hvis du har kjørt motorvogn uten å ha førerkort har du lovpålagt sperrefrist på seks måneder eller ett år. Dette vil ikke fremkomme av noen dom, det vil du bare finne ut av hvis du søker om førerkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal det stå i dommen om du har tapstid som kommer i tillegg til fengselsstraff, enten i form av tapstid (hvis du hadde førerrett) eller sperrefrist (hvis du ikke hadde det).

Hvis du har kjørt motorvogn uten å ha førerkort har du lovpålagt sperrefrist på seks måneder eller ett år. Dette vil ikke fremkomme av noen dom, det vil du bare finne ut av hvis du søker om førerkort.

Jeg har fått en dom i tingretten på fengselstid pluss tap av førerett ifm dette. Mente bare å huske det var en slags vandelsperrefrist at en ikke kan ta førerkort xx tid etter fengsel lenger enn xx år feks.

Anonymous poster hash: 20598...ee2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...