Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig start up problem på 08' Polo TDi


Anbefalte innlegg

Heisann, 

 

 

Fredag skulle jeg hjem fra jobb. Startet bilen, men oppførte seg veldig merkelig. Dirret noe voldsomt, nesten som et fuckings hoppeslott. I all hu og hast, og siden jeg hadde telefonen på øret, var min neste reaksjon å slå av motoren igjen. Lampen for DPF lyste da motoren var på.

 

Startforsøk nummer 2 gikk ikke. Den var nesten, nesten igang, men likevel ikke.

Det var ikke denne klassiske 'hostingen' man får når batteriet er sleten (noe jeg hadde sist vinter noen morninger) Heller ganske lydløst, men jeg ser turtelleren jobber.

 

På forsøk 3 til 10 er nå bilen helt dau. 

 

Det som skjer nå:

 

Dreier nøkkel en gang. Lamper i panelet vises og slås av som normalt. Skal dreie nøkkel siste vendingen for start på motoren, men får nå bare en rask klakk-klakk -lyd fra motorrommet. Etter noen sekunder, begynner alle pekernålene i instrumentpanelet og vibrere noe voldsomt, deretter går ( ! ) -lampen på og jeg hører korte, høye "pip - pip - pip". (Ja, håndbrekk er nede).

 

Noen tanker. 

 

- Har lagt merke til at klokken er tilbakestilt til 00:00

- Alt av lys både inne i bilen og frontlykter er ikke svekket. Men vindu går ikke opp/ned (noe de normalt gjør i denne posisjonen). 

 

- På et av de ti forsøkene ville eksempelvis kollisjonspute-ikonet ikke slå seg av. 

 

- Nettopp hatt full service på bilen for under 1000 km siden. hvor den var inne i flere dager da mekanikerne ikke klarte finne løsning på noen lamper som lyste, ene omhandlet "forbrenningsanlegg" eller hva de sa, resultatet var at det bare var en ledning eller sikring som var feil. 

 

- Tilslutt kan jeg legge til at bilen er 10 år gammel, kjørt 221.000, men bilbatteriet har aldri vært skiftet. Jeg har ikke tilgang på noen måler, så jeg får ikke målt batteri, men det lades 2-3 ganger i året hele tiden jeg har eid bilen. 

 

 

 

Spørsmål 1 : Ville ikke verkstedet gjort meg oppmerksom på om DPF var tett/burde skiftes? Bilen er langkjørt. 25 km x 2 på motorvei daglig. 

 

Spørsmål 2 : Ville ikke verstedet også gjort meg oppmerksom på batteriet? Eller er dette som overnevt også noe som kan vises OK på tester, men slå helt ut dagen etterpå? 

 

 

Helt tilslutt. Jeg har tilgang på Jumpstarter, og dette skulle være løsningen, men ringte mekaniker som anbefalte at jeg ikke presset på motoren med denne, siden det virker som et mer fundamelt problem og bilen har gått i safemode og vil ikke starte. 

 

Resultatet blir å taue den til verksted på mandag om ikke dere har noen vettige tips! Takk :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

defekt batteri, (batteri kan dø helt plutselig)

eller dårlig kontakt på batterikablene / jordkabel mellom motor  og karrosseri.

eller dynamo som ikke lader nok

 

motoren skal ikke stoppes når DPF lampa lyser.... (regenerering pågår)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

defekt batteri, (batteri kan dø helt plutselig)

eller dårlig kontakt på batterikablene / jordkabel mellom motor  og karrosseri.

eller dynamo som ikke lader nok

 

motoren skal ikke stoppes når DPF lampa lyser.... (regenerering pågår)

 

Takk for svar. Min teori også.

 

DPF er jeg kjent med og svidde problemet vekk på motorvei rundt 100k på denne bilen. Er det problematisk og jumpstarte bilen, tror du? 

Endret av TheGreenTomato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...