Skilpaddeen Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 (endret) Hei Jeg ser etter en ny tv som hovedsaklig kommer til å bli brukt til streaming av film og serier, men også litt spilling.Kommer ikke til å sitte så langt unna tv'n så ser for meg 40-43". Budsjettet er rundt 8000, men dersom det skulle være fordeler for å strekke seg høyere kan det vurderes. Har sett litt rundt og kommet frem til disse modellene: https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-40-4k-uhd-led-tv-ue40mu6455uxxc/p-883260/ https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE40MU6475XXC/samsung-40-4k-uhd-smart-tv-ue40mu6475 Ser disse har veldig likt modellnummer, men la med begge med tanke på prisforskjellen og at noen her muligens vet om andre forskjeller. Her er en tv jeg fikk anbefalt etter et besøk på Elkjøp: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/43UK6950/lg-43-4k-uhd-smart-tv-43uk6950 Er noen av disse noe å satse på? Eller er har dere noen andre forslag? Endret 23. juni 2018 av Skilpaddeen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 (endret) Hvorfor 40-43" ? Alle de bra modellene leveres vanligvis fra 55" og oppover. Hva definerer du som ikke så langt unna TVen? Sitter du med den 40-50cm unna; eller snakker vi 2-3meter ? 55" vil fungere fint på 2 meter. Endret 23. juni 2018 av TGB 3 Lenke til kommentar
Skilpaddeen Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Hvorfor 40-43" ? Alle de bra modellene leveres vanligvis fra 55" og oppover. Hva definerer du som ikke så langt unna TVen? Sitter du med den 40-50cm unna; eller snakker vi 2-3meter ? 55" vil fungere fint på 2 meter. Tusen takk for svar! Var litt redd for det at man måtte litt opp i størrelse for å få de bra modellene. Grunnen til 40-43" skyldes at dama syntes det blir fort stort, hun syntes det blir litt ubehagelig, som om man sitter for langt fremme på kinoen og man må bevege hele hodet for å se over hele skjermen. Jeg respekterer det, så ble enig om 40-43". Kan forsøke å overtale henne til noe større, men det tror jeg blir vanskelig Målte avstanden til å være minst 2m, mulig avstanden blir noe mer. Noen forslag dersom jeg skulle klare å overtale hun til 55"? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Kjøp 65" først, vis henne hvor stort det blir, lever tilbake og kjøp 55" i stedet Hvor stor TV har dere i dag? En 40" i 2018 har mindre rammer enn en 37" fra 2012 Om du er litt stødig i matematikk kan du prøve å regne på hva slags sitteavstand du må ha til en 55" for å få "kino-opplevelsen" 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Jeg gikk fra en 42-tommer til en 55-tommer for to år siden. Da den kom, syntes kona den var veldig stor, men den "krympet" fort, gitt.. 1 Lenke til kommentar
Skilpaddeen Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Kjøp 65" først, vis henne hvor stort det blir, lever tilbake og kjøp 55" i stedet Hvor stor TV har dere i dag? En 40" i 2018 har mindre rammer enn en 37" fra 2012 Om du er litt stødig i matematikk kan du prøve å regne på hva slags sitteavstand du må ha til en 55" for å få "kino-opplevelsen" Likte den første ideen du strøk ut der, men det ble nedstemt Vi sitter idag på en gammel 27", men med ramma blir den nærmere 35". Ikke mye håp for at det blir en 55". Er det likevel mulighet for å få noen forslag både for 40" og 55"? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 (endret) 27 tommer? Er det bilderør eller flatskjerm? Bilderør-TV-er er vanligvis 4:3 i motsetning til en nyere TV-er som er 16:9, se her for sammenligning. Power får inn en 43" Samsung i 7-serien til 7995 etter sommeren. Komplett selger en 43" Sony 8-serie til 7995 i en uke. Elkjøp har sluttsalg på en av fjorårets bedre mellomklassemodeller, Sony KD55XE9005 til 8990,- Flere som selger Samsungs 7-serie fra 2017 i 55" til 7990,- Endret 23. juni 2018 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Noe mindre enn 55" blir helt meningsløst i dag. Med UHD (2160p) oppløsning så ser det meste fornuftig ut også. Har man mer enn 2 meter avstand så er 55" perfekt. Sitter selv litt over 3 meter fra med 65"; det er altfor lite. Kjøpte 65" OLED etter at jeg fikk panelfeil på LCD 78". Savner 78" størrelsen, men avventer nok 77" OLED til 2019-modellene grunnet overgang til HDMI 2.1 som kommer neste år. Lenke til kommentar
Løvehjerte Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Ville inngått kompromiss på 2 meter, med en 49/50. 2 meter er 55" levelig, men er nok fortsatt mange nok som syns det blir for stort. Tar du med dama til butikk, hvor man ser tvene, så vil hun fort bli enig i at 40 er for lite. (Tvene ser rett og slett små ut, når de står ved siden av hverandre. Vil være annerledes hjemme hos dere, men etter 2 uker så er dere vant med det.) Pass på hvordan beina står på tven. Om du har liten benk, og beina står helt ute i kantene, så får du ikke plassert tven på tv bordet. 2018 modellene (mange isåfall) har også støtte for blåtann ut, dvs de kan sende lyd ut til blåtann høyttalere. Noe som kan bety en fin mulighet for levelig lyd med levelig design (masse fine blåtann høyttalere.) Prøver selgern å prakke på deg forsikring, "kalibrering" etc, så hver så snill og si klart ifra at det er uaktuelt og kjøp på nett istedet. 2 Lenke til kommentar
Skilpaddeen Skrevet 24. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2018 27 tommer? Er det bilderør eller flatskjerm? Bilderør-TV-er er vanligvis 4:3 i motsetning til en nyere TV-er som er 16:9, se her for sammenligning. Power får inn en 43" Samsung i 7-serien til 7995 etter sommeren. Komplett selger en 43" Sony 8-serie til 7995 i en uke. Elkjøp har sluttsalg på en av fjorårets bedre mellomklassemodeller, Sony KD55XE9005 til 8990,- Flere som selger Samsungs 7-serie fra 2017 i 55" til 7990,- Tusen takk for svar, og link til modeller! Er en flatskjerm, men tror den er litt over 10 år gammel. Så hva enn vi kjøper kommer til å bli en oppgradering. Hvilken av modellene tenker du er best, av Sony og Samsung modellene? Eller er de såpass like at det ikke har så mye å si hva man går for? Tingen er at hun syntes 40" er stort. Hoppet opp til 55" blir ganske stort med tanke på hva vi sitter å ser på idag. Tusen takk for tips angående det med kalibrering, har vært innom tanken på å betale litt for å få den kalibrert. Men skal vel ikke mer til enn et par minutter på Google for å finne noe som fungerer. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 (endret) Noe mindre enn 55" blir helt meningsløst i dag. Med UHD (2160p) oppløsning så ser det meste fornuftig ut også. Skjermer under 55" gir like mye mening som større skjermer, da en skjerm aldri "eksisterer" i et vakuum. En skjerm skal passe estetisk inn i rommet og størrelsesmessig der den skal plasseres. For mange vil derfor f.eks. en 32-50" skjerm fungere bedre enn en 55"+ Endret 24. juni 2018 av mandela 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 På 43" hadde jeg nok kjøpt Sony, rett og slett fordi Power ikke får inn Samsungen før etter sommeren. Eventuelt den Samsungen du ble vist på Power nevnt i første post om du ønsker å spare litt penger. Du kan forsøke å selg inn en 49" Samsung i 7-serie, den er bedre bildemessig enn alle 40/43" du får tak i, og koster 6990 på Netonnet og hos flere andre. 1 Lenke til kommentar
Skilpaddeen Skrevet 24. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2018 På 43" hadde jeg nok kjøpt Sony, rett og slett fordi Power ikke får inn Samsungen før etter sommeren. Eventuelt den Samsungen du ble vist på Power nevnt i første post om du ønsker å spare litt penger. Du kan forsøke å selg inn en 49" Samsung i 7-serie, den er bedre bildemessig enn alle 40/43" du får tak i, og koster 6990 på Netonnet og hos flere andre. Tusen takk for svar! Setter veldig pris på at du tar deg tid til å finne frem linker! Et mirakel skjedde idag, da jeg fikk beskjed om at 55" kunne vurderes. Så skal se litt i butikk om det muligens lar seg gjøre eller om det blir for stort. Hva er forskjellen mellom modeller som har nesten likt modellnr? Ser på linken til 49" at den ene har 7005 og den andre har 7055. Litt forvirrende i dette havet av tv'er. Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 (endret) Tusen takk for svar! Setter veldig pris på at du tar deg tid til å finne frem linker! Et mirakel skjedde idag, da jeg fikk beskjed om at 55" kunne vurderes. Så skal se litt i butikk om det muligens lar seg gjøre eller om det blir for stort. Hva er forskjellen mellom modeller som har nesten likt modellnr? Ser på linken til 49" at den ene har 7005 og den andre har 7055. Litt forvirrende i dette havet av tv'er. Prisjakt er en veldig fin nettside som enkelt lar deg sammenligne flere modeller. Kort sagt er vel største forskjellen at 7005 er kantbelyst og 7055 er bakbelyst, ellers er de veldig like. Man må som regel opp i 49" eller større for å få de nyere modellene, Samsung feks. lager sin 7-serie og nyere kun i 49 og oppover. Utvalget er derimot mye større i 55" og det er mye lettere å finne gode tilbud i den størrelsen. Se gjerne min tråd om valg av tv, der er det linker og kommentarer om flere i samme størrelse og pris! https://www.prisjakt.no/product.php?j=4234683,4265000 Endret 24. juni 2018 av Dobbeltabbe 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 (endret) 7005 og 7055 har samme plassering av LED, dimensjoner, vekt, smart-TV, og bildekvalitet. Den eneste forskjellen jeg fant var fjernkontrollen, der 7055 har et litt penere design. Grunnen til at det eksisterer "forskjellige" modeller som er tilnærmet identiske i virkeligheten er fordi butikkene ønsker å kunne selge modeller de ikke kan sammenlignes på pris med konkurrenter. Endret 24. juni 2018 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå