Avean Skrevet 25. juni 2018 Del Skrevet 25. juni 2018 Hatt Hyundai Ioniq i snart 1år nå og jeg kan ikke beskrive hvor fornøyd jeg er med den. Jeg fikk helt bakoversveis da jeg kjørte den til Sverige fra Trondheim sist. Tilbaketuren hadde en del nedoverbakker så resultatet ble følgende. Jeg stod på storlien med 200km rekkevidde igjen, jeg kom hjem i Trondheim med fortsatt 154 km til gode. Egentlig burde jeg hatt 100km igjen men pga den utrolige effektive ladingen den gjør i nedoverbakker så klarte jeg å spare inn 50 km ...... Billig og utrolig effektiv bil. 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 (endret) Gi oss billig bensin og V8 til kids'a før de blir hjernevaska av strømmenigheten! Hjernevaska? Hjernevasket eller løsemiddelskadet. Tøft valg, det der… Endret 26. juni 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Etterhvert som fordelene ved el-bil skrumper inn, blir det kanskje mindre interessant å stå i kø for å få seg en? Nå melder Motor,no at lading er dyrere enn bensin og diesel pr. mil https://www.motor.no/artikler/dyerere-a-lade-enn-a-fylle-diesel/ dette pga. effekt-tariff på nettleie som gradvis innføres rundt om i Norge nå. Fra 1. januar 2019 skal det med bakgrunn i de nye AMS-målerne, være effekt-måling på nettleien i alle private husholdninger. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Etterhvert som fordelene ved el-bil skrumper inn, blir det kanskje mindre interessant å stå i kø for å få seg en? Nå melder Motor,no at lading er dyrere enn bensin og diesel pr. mil https://www.motor.no/artikler/dyerere-a-lade-enn-a-fylle-diesel/ dette pga. effekt-tariff på nettleie som gradvis innføres rundt om i Norge nå. Fra 1. januar 2019 skal det med bakgrunn i de nye AMS-målerne, være effekt-måling på nettleien i alle private husholdninger. Om en faktisk setter seg inn i ordningen vill en se at dette ikke er ett problem, for min del går nettleien ned, jeg kjører elbil og kjører langt mer enn snittet. Og nei, det koster ikke mer enn diesel å kjøre på straum... 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Om en faktisk setter seg inn i ordningen vill en se at dette ikke er ett problem, for min del går nettleien ned, jeg kjører elbil og kjører langt mer enn snittet. Og nei, det koster ikke mer enn diesel å kjøre på straum... Leste du i hele tatt NAF/Motor artikkelen før du gikk i forsvarsposisjon? Hvordan kan du benekte fakta? Som det fremgår er prisøkningen foreløpig geografisk betinget, men også Elbil-foreningen skriver om saken, men de har også feil ifølge deg? https://elbil.no/fortum-oker-prisene-pa-15-hurtigladestasjoner/ og videre, når effekt-tariff systemet blir gjeldene i alle husholdninger neste år, vil det selvsagt (generelt) gi seg liknende utslag i privat lading hjemme. Det kan man til en viss grad forebygge med strømspare/smart tiltak som du er inne på, men i utgangspunktet blir det dyrere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. juni 2018 Del Skrevet 26. juni 2018 Leste du i hele tatt NAF/Motor artikkelen før du gikk i forsvarsposisjon? Hvordan kan du benekte fakta? Som det fremgår er prisøkningen foreløpig geografisk betinget, men også Elbil-foreningen skriver om saken, men de har også feil ifølge deg? https://elbil.no/fortum-oker-prisene-pa-15-hurtigladestasjoner/ og videre, når effekt-tariff systemet blir gjeldene i alle husholdninger neste år, vil det selvsagt (generelt) gi seg liknende utslag i privat lading hjemme. Det kan man til en viss grad forebygge med strømspare/smart tiltak som du er inne på, men i utgangspunktet blir det dyrere. Nei jeg benekter ikke fakta, men du er inne på det selv. Dette er begrenset til ett fåtall stasjoner og det er ikke slik at en må hente all energi fra disse stasjonene. Det er jo det som er poenget her. Og igjen bommer du, 80% vill havne innenfor samme pris som i dag eller billigere. Som nevnt, havner jeg billigere ut selv om jeg: a: kjører elbil b: kjører mer enn snittet Og nei, jeg trenger ikke å strømspare eller ha noen smart tiltak, selv om jeg dog gjør og kommer til å gjøre det. Jeg slipper billigere unna, uansett. Igjen, sett deg inn i ting før du snakker så blir det så mye lettere. 3 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Om en faktisk setter seg inn i ordningen vill en se at dette ikke er ett problem, for min del går nettleien ned, jeg kjører elbil og kjører langt mer enn snittet. Og nei, det koster ikke mer enn diesel å kjøre på straum... Leste du i hele tatt NAF/Motor artikkelen før du gikk i forsvarsposisjon? Hvordan kan du benekte fakta? Som det fremgår er prisøkningen foreløpig geografisk betinget, men også Elbil-foreningen skriver om saken, men de har også feil ifølge deg? https://elbil.no/fortum-oker-prisene-pa-15-hurtigladestasjoner/ og videre, når effekt-tariff systemet blir gjeldene i alle husholdninger neste år, vil det selvsagt (generelt) gi seg liknende utslag i privat lading hjemme. Det kan man til en viss grad forebygge med strømspare/smart tiltak som du er inne på, men i utgangspunktet blir det dyrere. Her er det du som ikke har lest artikkelen. Eller ikke forstått den. Det er et trist faktum at 15 av alle Fortums stasjoner får økte priser. De er da fjernt langt unna at alle steder du kan lade har disse prisene. Dermed er det IKKE dyrere å kjøre rent. Det er nok også en fordel om du setter deg inn i nye tariffer for husholdningene. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Her er det du som ikke har lest artikkelen. Eller ikke forstått den. Det er et trist faktum at 15 av alle Fortums stasjoner får økte priser. De er da fjernt langt unna at alle steder du kan lade har disse prisene. Dermed er det IKKE dyrere å kjøre rent. Det er nok også en fordel om du setter deg inn i nye tariffer for husholdningene. Ja er "bare" 15 stasjoner nå, og er "bare" Fortum, men "noen" er jo alltid først. Det er ingen grunn til å tro at andre aktører er spesielt annerledes mht. bedriftøkonomi/inntjening, så etterhvert blir det dyrere hos fler, og flere steder. Selve elektrifiseringen av bilparken (etterhvert også transportsektor) er jo en selvforsterkende kraft som øker presset på el-infrastrukturen, ergo nye effektledd tariffer og dyrere strøm for alle. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 og videre, når effekt-tariff systemet blir gjeldene i alle husholdninger neste år, vil det selvsagt (generelt) gi seg liknende utslag i privat lading hjemme. Det kan man til en viss grad forebygge med strømspare/smart tiltak som du er inne på, men i utgangspunktet blir det dyrere. Nei, det er nok ingen som vil lade med 50 eller 100 kW hjemme nei når effektprising slår inn. Men så lader jo folk flest med 2-3,6 kW og blir knapt berørt av det. Ei varmepumpe og litt isolasjon mot loftet vil jo svært rask kompensere om en skulle ligge nært noe grense. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå