Gå til innhold

– Byutviklerne har for mye makt

Anbefalte innlegg

Så problemet med kjøpesentre fra et byutviklingsperspektiv (som denne tråden handler om) er at det er veldig dårlig luft inne i sentrene??

Nja. Kanskje bittelitt av problemene. Det beviser hvor lite interessert kjøpesentereierne er i kundene sine og spesiellt de stakkars ansatte i butikkene på kjøpesenteret. Som kunde kan jeg velge å gå der så sjeldent jeg bare har lyst. En ansatt har ikke samme valgmuligheter.

Man kunne godt kokt dette ned til at kapitalister gjør ikke alltid byutviklingen så veldig godt. Så kan man ta den tanken med seg å se om den stemmer på andre områder også. Hvis man har lyst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ha veldig mye mer sosialisme i Norge og fortsatt ha et sosialdemokrati. Jeg er ikke sikker på hvor langt man bør gå, men jeg mener vi har for mye marked i dag. Jeg er ikke overbevist om at det vil føre til mindre BNP, men hvis det er tilfellet er det ikke nødvendigvis noe krise. Antakelig bør nordmenn ned i forbruk, dersom vi ønsker å ha et samfunn som er bærekraftig i forhold til utarmingen av klodens ressurser.

Forøvrig er et av grunnprinsippene i kommunismen at produksjonsmidlene bør eies av folket; i bedrifter eid av arbeiderne i kollektiv vil insentivet til å lage kake antakelig være høyere enn i dag, ikke lavere.

Nja, vi hadde en historie og sosiallære-lærer som sa nøyaktig det motsatte om kommunismen. At i Russland så var det å eie noe i fellesskap en hemsko for landets utvikling. Fordi det å ikke virkelig eie det, gjorde folk late og lite inspirerte i å ta i et ekstratak. Heller la alle rundt seg ta i de ekstratakene. Skal du inn med pisk?

Også overstyringen produserte jo ofte feil varer til feil tid. Brød kunne butikkhyllene være tomme for, mens et eller annet redskap kunne det f.eks. være alt for mye av. Dette henger jo ikke på greip, når ting feilstyres på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...