Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva slags frostvæske kan mann bruke til 2004 Daihatsu YRV 4Trak?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på hva slags frostæske jeg kan bruke til 2004 Daihaitsu YRV 4Trak. Jeg finner ikke informasjon fra Instruksjonsbok. Jeg planlegger å skifte frostvæske / kjølevæske selv.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frostveske er frostveske. Finn ut hvor kaldt det kan bli der hvor du parkerer bilen og kjøp en frostveske som tåler minst like mye kulde. Så er det bare å skifte.

Husk at det vil være trykke i frostveskesystemet når motoren er varm, så vær forsiktig. Om mulig, så vent gjerne til mottoren er kald før du åpner opp for tapping. Ta høyde for at det kan oppstå lommer med luft når du fyller på ny veske, så sjekk gjerne om det er behov for å etterfylle (etter at du har tatt deg en kjøretur). 

Lenke til kommentar

Frostveske er frostveske. Finn ut hvor kaldt det kan bli der hvor du parkerer bilen og kjøp en frostveske som tåler minst like mye kulde. Så er det bare å skifte.

Dette var et dårlig råd.

Det er viktig å bruke riktig type, og da tilsvarende som var der fra før. Alternativt en av disse nye frostvæskene som kan blandes med alle andre typer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ein skal i alle fall ikkje blanda raud og blå frostvæske. Sidan TS skal skifta væska er ikkje det noko tema.

Usikker på kor mykje det har å seia med merkespesifikasjon på frostvæska. Har uansett aldri sett merkespesifikasjonar frå Daihatsu.

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk til dere som har svaret!

Jeg finnet ikke informasjon om hvilke frostvære som skal brukes i 2004 Daihatsu YRV 4Trak. Men jeg finnet fra en britisk nettside at for 2005 Daihatsu Sirion 1.3, som bruker sammen motor som 2004 Daihatsu YRV 4Trak, rød frostvære er anbefalet [1]. Er det sånt at sammen frostvære kan brukes med sammen motor, når motoren er bruket i flere biler modeler?

[1] http://www.caarparts.co.uk/Lubricants-Fluids/Coolant-Fluids/Daihatsu/Sirion/all/1.3/2005/Parts.aspx

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk til dere som har svaret!

Jeg finnet ikke informasjon om hvilke frostvære som skal brukes i 2004 Daihatsu YRV 4Trak. Men jeg finnet fra en britisk nettside at for 2005 Daihatsu Sirion 1.3, som bruker sammen motor som 2004 Daihatsu YRV 4Trak, rød frostvære er anbefalet [1]. Er det sånt at sammen frostvære kan brukes med sammen motor, når motoren er bruket i flere biler modeler?

[1] http://www.caarparts.co.uk/Lubricants-Fluids/Coolant-Fluids/Daihatsu/Sirion/all/1.3/2005/Parts.aspx

Med stor sannsynlighet er det samme frostveske som brukes. Det viktigste uansett er å ikke blande, så er du ikke helt sikker på hva som er der så tapp ut, kjør gjerne en runde med bare vann evt med radiatorrens e.l. og så fyller du på ny.

Lenke til kommentar

Helt enig! Tusen takk!

Når man bruker vann å skylle radiator, bruker man  distillert vann eller bare vannlig vann fra hjem?

Jeg søkt litt på nett. Det ser ut at biligist distillert vann er batterivann. Det ser ut at man kan ikke kjøpe distillert vann i vannlige butikker som Rema 1000. Er det sant?

Også når jeg tenker om miljøet, skal jeg ta gamle kjølevæske til noen sted, sident kjølevæske kan ha kjemisk innholder som kan skade miljøet? Hva slags sted tar kjølevæske?

Lenke til kommentar

Det beste er å bruke destillert vann.

Batterivann er vanligvis ikke destillert. Destillert vann er vanskelig å få tak i til en fornuftig pris. Spør man etter destillert vann i butikker får man vanligvis noe som ikke er destillert.

Problemet med kjølevæske er at det smaker søtt og er dødelig. Dyr som drikker det får en smertefull død.

Brukt kjølevæske skal leveres på det lokale avfallsmottaket.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Kjører du på med rød eller grønn er du nok safe.

Blå var (iallefall før i tiden) skadelig på motorer med aliminiustopp da den reagerte med å tære på aliminiumen, og burde bare brukes på eldre motorer med ståltopp.

Og blander man farger kan dem reagere med å klumpe seg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...