Gå til innhold

Er det verdt å bytte bank?

Anbefalte innlegg

Muttern har DNB, og hver eneste gang jeg skal hjelpe henne med noe der blir jeg så vanvittig frustrert over hvor tungvindt alt er i forhold til Sparebank1 sin nettbank.

Det lønner seg å bytte. Har du huslån og slikt kan det virkelig lønne seg å bytte bank. Ring litt rundt å be om tilbud.

Men han sier han har ikke lån!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er utdannet, så ville jeg sjekket om det er noen organisasjoner hvor du kan få bankfordeler, type NITO, akademikerne, Econa etc.  Har selv DanskeBank gjennom akademikerne, og det gir meg bedre lånerente osv. Eget "VIP" telefonnummer til kundehjelp. I tillegg får jeg alt av ønskelig varsling på sms gratis.

Dette! Vi hadde også mulighet til å få en god avtale gjennom Danske Banks avtale med akademikerne, men spurte heller to banker vi allerede hadde kundeforhold i om de kunne matche boliglånsrenten DB kunne tilby, og de sa ja med det samme.

Lenke til kommentar

Ta deg en pære. En bytter ikke bank hver dag, og når en først bytter så bør nåværende/fremtidige betingelser være et av argumentene. Ikke om banken tilbyr sms-varsling.

Siden moderatorene tydeligvis synes det er greit når folk snakker stygt til meg så ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har kikket litt på å bytte bank, og jeg trenger noen innspill/erfaringer fra dere i forbindelse med dette. 

Jeg bruker DNB i dag, og jeg er sånn passe fornøyd. Fin nettbank, greie løsninger med oversikt over hva jeg bruker penger på, Vipps, faste oppdrag, 1,20% på høyrentekonto som jeg sparer kr 4000,- på hver mnd, og BSU Ordinær og BSU Start. De har også inkl reiseforsikring på MasterCardet mitt.

Det som derimot irriterer meg er nærmest ikke-eksisterende kundeservice (Jeg tror ikke de har mennesker som svarer, kun autosvar), mye nedetid i nettbank/bankID/app og generell shady business-virksomhet. Appen deres er også elendig, samt at SMS varslinger er kronglete, uoversiktlig og er vanskelig å sette opp. Jeg har sluttet å bruke disse tjenestene. Jeg bruker kun nettbank via PC.

Mine "krav" til ny bank er da følgende:

- Fin og oversiktlig nettbank

- Helst en oversikt over hva jeg bruker penger på (men ikke så viktig)

- God appløsning på mobil. (Jeg bruker iPhone) 

- SMS varslinger (Når jeg får inn lønn, når jeg får ny eFaktura i banken, og når beløpet på konto går under en viss grense. Per i dag får jeg varsel på SMS av DNB når jeg har under 10k på brukskonto)

- Mulighet til å sette opp faste oppdrag. (ala avtalegiro, men til privat konto. per i dag bruker jeg dette til å betale husleie fast hver mnd)

- Lave/ingen gebyrer på bankkortbruk

- Kontaktløs betaling med bankkortet (dette bruker jeg mye)

- Mulighet til å opprette sparekonto(er), og gjerne med god rente.

- BSU (veldig viktig)

- Mulighet til å få MasterCard med OK betingelser/renter. (bruker MC mye f.eks  ved netthandel)

Jeg er 25 år, fast inntekt, ingen lån, ingen gjeld, og ingen betalingsanmerkning.

Ved et evnt bankbytte må jeg også flytte over BSU. (Har ca 75k p.d.d), samt to sparekontoer med femsifret beløp hver. Har 0,55% på vanlig sparekonto og 1,20% på superspar.

Er det noen poeng å bytte bank, eller bør jeg bare bli hos DNB? Som nevnt har jeg ingen lån, så jeg vet ikke om jeg sparer/tjener noe særlig på å flytte over BSU og sparekontoene. 

Grunnen til at jeg ønsker å bytte er pga elendig app hos DNB, mye nedetid i banken, og at SMS varsling ikke fungerer som det skal. Dette er ting jeg ønsker at bare skal funke, jeg vil ikke bruke tid på dette. Det er også slitsomt at jeg må sette meg foran PC-en hver gang jeg skal bruke banktjenester.

En ulempe jeg kan se med dette er å stresset med å flytte over eFaktura/Avtalegiro/faste oppdrag/sparekontoer og BSU-kontoer. (Jeg har to BSU-kontoer i DNB), samt endre kontonummer på jobb, skatteetaten osv.

Takker for innspill :)

Ikke-eksisterende kunderservice skjønte jeg ikke. Døgnåpen chat og telefon, ikke vært lang ventetid de gangene jeg har brukt det. Ikke de skarpeste som sitter der og svarer, da, men er gjerne ikke bedre i andre banker.

Shady business..? Som hva? Dette Panama Papers-opplegget om noe greier fra 2010 var jo tiårets største ikke-sak. Og betydningen for oss som kunder lik null. 

Nedetid har vært et problem, ikke noe jeg personlig har merket noe spesielt til. Når det gjelder øvrige tekniske greier som åpenbart er viktig for deg er jeg usikker på om du vil oppleve andre banker som spesielt bedre.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det blir Sparebank1 SMN som valget endte på. Sendte de en mail med min liste med  "krav", og fikk en telefon fra en kundebehandler i dag. Han gikk igjennom alle punktene mine, og forklarte alt. La frem både positive og negative sider. Stort pluss!

Opprettet en konto der i dag for å trykke meg litt rundt i nettbanken, og det ser veldig bra ut. Det samme med mobilappen. Det ser ut til at jeg kan gjøre "alt" i appen, og det var en av tingene jeg synes er viktig mtp daglig bankbruk. Bestilte kort og MC derfra, så får jeg se hvordan det blir videre. Deres MC ung ser grei ut mtp rabatter, reiseforsikring og annet på netthandel.

Jeg beholder BSU og BSU 2.0 i DNB inntil videre - Sparebank1 har ikke valget om BSU 2.0, og renten er lavere, men jeg flytter over brukskonto + to sparekontoer til Sparebank1 ila de nærmeste ukene.

Takk for innspill alle sammen :) Det settes stor pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...