Gå til innhold

Er det verdt å bytte bank?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kikket litt på å bytte bank, og jeg trenger noen innspill/erfaringer fra dere i forbindelse med dette. 

Jeg bruker DNB i dag, og jeg er sånn passe fornøyd. Fin nettbank, greie løsninger med oversikt over hva jeg bruker penger på, Vipps, faste oppdrag, 1,20% på høyrentekonto som jeg sparer kr 4000,- på hver mnd, og BSU Ordinær og BSU Start. De har også inkl reiseforsikring på MasterCardet mitt.

Det som derimot irriterer meg er nærmest ikke-eksisterende kundeservice (Jeg tror ikke de har mennesker som svarer, kun autosvar), mye nedetid i nettbank/bankID/app og generell shady business-virksomhet. Appen deres er også elendig, samt at SMS varslinger er kronglete, uoversiktlig og er vanskelig å sette opp. Jeg har sluttet å bruke disse tjenestene. Jeg bruker kun nettbank via PC.

Mine "krav" til ny bank er da følgende:

- Fin og oversiktlig nettbank

- Helst en oversikt over hva jeg bruker penger på (men ikke så viktig)

- God appløsning på mobil. (Jeg bruker iPhone) 

- SMS varslinger (Når jeg får inn lønn, når jeg får ny eFaktura i banken, og når beløpet på konto går under en viss grense. Per i dag får jeg varsel på SMS av DNB når jeg har under 10k på brukskonto)

- Mulighet til å sette opp faste oppdrag. (ala avtalegiro, men til privat konto. per i dag bruker jeg dette til å betale husleie fast hver mnd)

- Lave/ingen gebyrer på bankkortbruk

- Kontaktløs betaling med bankkortet (dette bruker jeg mye)

- Mulighet til å opprette sparekonto(er), og gjerne med god rente.

- BSU (veldig viktig)

- Mulighet til å få MasterCard med OK betingelser/renter. (bruker MC mye f.eks  ved netthandel)

Jeg er 25 år, fast inntekt, ingen lån, ingen gjeld, og ingen betalingsanmerkning.

Ved et evnt bankbytte må jeg også flytte over BSU. (Har ca 75k p.d.d), samt to sparekontoer med femsifret beløp hver. Har 0,55% på vanlig sparekonto og 1,20% på superspar.

Er det noen poeng å bytte bank, eller bør jeg bare bli hos DNB? Som nevnt har jeg ingen lån, så jeg vet ikke om jeg sparer/tjener noe særlig på å flytte over BSU og sparekontoene. 

Grunnen til at jeg ønsker å bytte er pga elendig app hos DNB, mye nedetid i banken, og at SMS varsling ikke fungerer som det skal. Dette er ting jeg ønsker at bare skal funke, jeg vil ikke bruke tid på dette. Det er også slitsomt at jeg må sette meg foran PC-en hver gang jeg skal bruke banktjenester.

En ulempe jeg kan se med dette er å stresset med å flytte over eFaktura/Avtalegiro/faste oppdrag/sparekontoer og BSU-kontoer. (Jeg har to BSU-kontoer i DNB), samt endre kontonummer på jobb, skatteetaten osv.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sbanken (tidligere skandiabanken) har vært best på kundetilfredstillelse i 17 år nå.

Jeg er meget fornøyd med nettbanken deres.

Et viktig poeng er forøvrig at du ikke må bytte bank. Opprett konto i sbanken (eller andre). Det koster ingenting. Efaktura ser du da i alle banker du har konto i. Betaler du den et sted så forsvinner den fra alle.

Når du har testet litt så tar du et valg og oppgir nye kontonr til jobb osv. Du trenger ikke avslutte kontoen i DNB. La den bare stå i noen år til du er sikker på at ingen lenger sender penger dit.

Angående MC. Jeg anbefaler på det sterkeste å skaffe MC fra en ren kreditt tilbyder. Regner med at du har årlig avgift på kortet fra dnb. Får du feks fra komplett bank så er det gratis og du får bonus på hvert kjøp i tillegg. Så lenge du har litt selvdisiplin så du kan betale regningen hver måned så anbefaler jeg faktisk bruk av kredittkort til alle kjøp. Du slipper å ha bankkort med årlig gebyr og du kan la pengene stå på din konto og rente seg frem til dagen du må betale for måneden.

Uansett. Bare åpne konto i flere banker og test litt før du bestemmer deg for hovedbank. Det koster ikke penger å ha en konto :)

EDIT: PS, sbanken kommer til å tilby apple pay. Siden du har iphone :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Hva er det du savner i appen til DNB? Det er jo greit å vite hvis noen skal anbefale noe. Jeg har DNB, og jeg synes den er helt grei.

Egentlig det meste av nettbankfunksjonalitet. Jeg vet ikke om dette er for mye å be om, da jeg er ukjent med andre banker sine apper.

Det du kan gjøre i DNB sin app er å se saldo, og for å gjøre andre ting må du logge inn på mobilversjon på nett, som er rimelig mangelfull.

sbanken (tidligere skandiabanken) har vært best på kundetilfredstillelse i 17 år nå.

Jeg er meget fornøyd med nettbanken deres.

......

Takk for svar! Godt tips med å opprette konto. I verste fall kan man jo bestille bankkort, og så prøve seg litt frem for å se hvordan det er i praksis. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Angående MC - jeg bruker DNB sitt i dag, og jeg betaler alltid til forfall siden jeg får eFaktura-varsel på det hver måned. Da er det enkelt å greit og bare godkjenne faktura i nettbanken så blir den betalt til forfall. Får ikke noe bonus på det (så vidt meg bekjent) - så da kan det jo være OK å sjekke andre tilbydere.

Angående Apple Pay - dette har jeg ikke sjekket ut enda. Skal ta en kikk.

Lenke til kommentar

Flytt "høyrentekontoen" din til en annen bank. Du trenger ikke å flytte alt.

Jeg har 2% hos Komplett Bank.

I utgangspunktet ønsker jeg å samle alt hos en bank.

Er dette upraktisk? Bør jeg ha forskjellige kontoer i flere banker, for å få best tilbud? 

Jeg er litt av den typen at jeg liker å ha ting enkelt og oversiktlig, og alt på et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sbanken har oversikt over hva man bruker penger på, men tjenesten legges ned fra nyttår. 

For kredittkort og sparekonto må man velge andre banker. 

Sbanken har oversiktlig nettbank, bedre enn DNB på dette området synes jeg.

Kundeservice synes jeg er helt lik i begge banker, men Sbanken er veldig A4 så om man noen gang faller litt utenfor fastsatte kriterier finnes ingen muligheter, mens dette er noe bedre hos DNB.

Jeg anbefaler å beholde kundeforholdet til DNB og heller dobbeltkjøre en stund før man bestemmer seg.

Når det gjelder oversikt over hva pengene går til har Danske Bank og Nordea noe tilsvarende DNB. Det jeg ikke liker hos noen av dem er at det ikke er mulig å legge til egne transaksjoner som ikke har gått via bank, det ødelegger hele regnskapet for min del.

Det å være totalkunde når det gjelder bank og forsikring gir liten gevinst. Det beste er vanligvis å shoppe tjenester der hvor man får hver enkelt ting billigst.

Ved å bruke finansportalen.no vil du få et utgangspunkt for sparekonto og renter, men det er noe mangefullt når det kommer til brukskonto.

Når det gjelder fast oppdrag til privat konto bør du sjekke nøye om bankene tilbyr dette, jeg mener å huske jeg hadde problemer med dette i Sbanken.

Forøvrig synes jeg DNB har trasig innloggingsfunksjon på mobil. Sbanken bruker fingeravtrykk og bedre på dette området.

Siden du bruker iPhone vil ikke DNB støtte apple-pay...

Før du bytter ville jeg opprettet e-faktura på alt som er mulig, deretter må avtalegiroene slettes og opprettes i ny bank. De fleste tilbyr jo e-faktura i dag og da går det av seg selv. Det er smal sak å bytte konto hos skatteetaten og jobb osv. men lag en liste på forhånd så du ikke glemmer trumf-kort og andre bonusordninger.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noe du bør ha i bakhodet nå når du bytter er bank er behov for boliglån/finansiering i fremtiden, og da skårer ikke Sbanken høyt i kurs når det kommer til kundeservice. De er temmelig A4 og yter overhodet ikke noe ekstra. I tillegg skorter det på kunnskaper hos saksbehandlere.

Det kan i slike tilfeller være nyttig med et lokalt bankkontor/filial. Selv fikk jeg hjelp hos Landkreditt med en utmerket kundeservice og finansiering på dagen, mens andre banker brukte minst 14 dager - jeg sto litt i beit akkurat da. 

Jeg ville sjekket ut Nordea om jeg skal gi noe tips, og jeg ville ikke avsluttet kundeforhold hos gammel bank pga. transaksjonshistorikk.

Selv er jeg midt i et bankbytte og alt går veldig greit, jeg har dog ikke valgt Nordea men om jeg ikke blir fornøyd så er dette neste bank på listen. Jeg synes det er så enkelt å bytte bank/brukskonto så flekser gjerne inntil jeg blir 100 prosent fornøyd. Jeg sliter med å finne tjenester som Min Økonomi hvor man kan legge inn egne transaksjoner/manuelle transaksjoner for å få en 100 prosent fungerbar regnskapsfunksjon.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ønsker jeg å samle alt hos en bank.

Er dette upraktisk? Bør jeg ha forskjellige kontoer i flere banker, for å få best tilbud? 

Jeg er litt av den typen at jeg liker å ha ting enkelt og oversiktlig, og alt på et sted.

Siden du skriver at du sparer fast hver mnd. på «høyrentekontoen» antar jeg at dette ikke er noe du har planer om å bruke av med jevne mellomrom, så hvorfor ikke ha det i en annen bank og få den ekstra avkastningen? Det har jo ikke allverdens å si, men om du ikke vil slenge det inn i et indeksfond e.l er det bedre enn de «vanlige» bankenes sparekontoer.

Selv har jeg laget meg en enkel oversikt i et Google Sheet-dokument over banker, kredittkort mm, så jeg har en god oversikt over hva jeg har hvor, og når jeg ev. skal si opp et kredittkort e.l (for å slippe f.eks unødvendig SAS Eurobonus-gebyr på mitt DNB MC).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Siden du skriver at du sparer fast hver mnd. på «høyrentekontoen» antar jeg at dette ikke er noe du har planer om å bruke av med jevne mellomrom, så hvorfor ikke ha det i en annen bank og få den ekstra avkastningen? Det har jo ikke allverdens å si, men om du ikke vil slenge det inn i et indeksfond e.l er det bedre enn de «vanlige» bankenes sparekontoer.

Selv har jeg laget meg en enkel oversikt i et Google Sheet-dokument over banker, kredittkort mm, så jeg har en god oversikt over hva jeg har hvor, og når jeg ev. skal si opp et kredittkort e.l (for å slippe f.eks unødvendig SAS Eurobonus-gebyr på mitt DNB MC).

Støtter dette fullt ut. Jeg ville begynt å lære meg å flekse først som sist - man taper bare penger på å ha alt på et sted, både når det gjelder banktjenester, forsikringer, sparekontoer, bonusordninger, lån, kredittkort osv.

Lenke til kommentar

Muttern har DNB, og hver eneste gang jeg skal hjelpe henne med noe der blir jeg så vanvittig frustrert over hvor tungvindt alt er i forhold til Sparebank1 sin nettbank.

Det lønner seg å bytte. Har du huslån og slikt kan det virkelig lønne seg å bytte bank. Ring litt rundt å be om tilbud.

Lenke til kommentar

Har selv DNB og merker ingen problem. Når det er sagt så har jeg ikke hatt problemer med noen nettbanker. Eneste som jeg har manglet et par steder er fast overføring mellom banker.

Uansett så synes jeg det er noen gode tips her angående kredittkort.

Tror også det kan være lurt å teste en bank en stund før du flytter over alt.

Lenke til kommentar

Jeg har DNB og er godt fornøyd både med kundeservice (chat i innlogget nettbank fungerer utmerket!) og med rådgiverne jeg har vært i kontakt med ifm. bl. a. finansieringsbevis og låneopptak.

I DNB har jeg min brukskonto, mitt boliglån, BSU og BSU 2.0, samt et mastercard som jeg tilnærmet aldri benytter. "In case shit happens"-midler er plassert på høyrentekonto i Instabank. Kredittkort har jeg Bank Norwegian, 365-direkte, Statoil og DNB mastercard. Forsikring hos Storebrand.

Poenget er egentlig følgende; bank- og finansvirksomhet er ikke en one-stop-shop. Velg ulike aktører for ulike produkter utfra hva som er mest økonomisk lønnsomt for deg for hvert enkelt produkt slik at du samlet sett kommer best ut.

Lenke til kommentar

Jeg har DNB og er godt fornøyd både med kundeservice (chat i innlogget nettbank fungerer utmerket!) og med rådgiverne jeg har vært i kontakt med ifm. bl. a. finansieringsbevis og låneopptak.

I DNB har jeg min brukskonto, mitt boliglån, BSU og BSU 2.0, samt et mastercard som jeg tilnærmet aldri benytter. "In case shit happens"-midler er plassert på høyrentekonto i Instabank. Kredittkort har jeg Bank Norwegian, 365-direkte, Statoil og DNB mastercard. Forsikring hos Storebrand.

Poenget er egentlig følgende; bank- og finansvirksomhet er ikke en one-stop-shop. Velg ulike aktører for ulike produkter utfra hva som er mest økonomisk lønnsomt for deg for hvert enkelt produkt slik at du samlet sett kommer best ut.

Det er sant. Det er fullt mulig å ha forskjellige ting hos forskjellige banker. Jeg har f.eks. bufferkontoen hos Bluestep (1,95% rente) og fondsinvesteringer hos Nordnet. Tror ikke det er mulig å ha alt på samme plass.

Jeg et regneark der jeg holder oversikt.

Var på nippet til å flytte boliglånet til Sbank, men tok kontakt med banken og fikk satt ned renta isteden.

Ikke vær redd for å stille krav, og å flytte dine banktjenester der du får bedre betingelser.

Alt for mange er likegyldige og passive til egen økonomi.

Lenke til kommentar

Dersom du er utdannet, så ville jeg sjekket om det er noen organisasjoner hvor du kan få bankfordeler, type NITO, akademikerne, Econa etc.  Har selv DanskeBank gjennom akademikerne, og det gir meg bedre lånerente osv. Eget "VIP" telefonnummer til kundehjelp. I tillegg får jeg alt av ønskelig varsling på sms gratis.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen bedre enn DNB. Slutt å bruke appen og Logg deg inn i nettbanken via nettsiden deres og bankID på mobil i stedet. Da får du gjort alt. Jeg fatter ikke hvorfor folk tror at man må bruke mobilbank/app bare fordi man logger seg på nettbanken med mobilen. Når jeg sier jeg bruker nettbank på mobil så sier folk "ååå du bruker MOBILBANK ja" :(

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...