geir__hk Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Heisann folkens. Har to tilårskomne maskiner jeg ikke får koblet opp mot trådløsnettet hjemme. Maskin 1, bærbar:Thosiba Satelite, SA50-111, PSA50E-06W03PNOOS: Linux Mint 18.3, 32 bit Maskin 2, selvbygd sak fra rundt 2003 (AMD Athlon 3200)PCI wifi-kort: Ralink corp. RT2561/RT61 802.11g PCIOS: BunsenLabs "bl-Helium_i386_cdsized+build2.iso" Problemstilling: Begge maskinene finner ssid'en. Ved forsøk på tilkobling, får jeg opp en dialogboks som spør om passordet. Etter at passordet er skrevet inn, går det et par-tre sekunder hvor det fremstår som om noe er i ferd med å skje. Men istedet for at det opprettes en nettverksforbindelse, så dukker passordboksen opp igjen.Det nytter ikke å fortsette å skrive passordet, da passordboksen kommer tilbake i en evig loop. Detaljer ruter og innstillinger Vendor identification Hitron TechnologiesModel Name CDE-30364DOCSIS mode DOCSIS 3.0HW version 1ASW version 3.1.1.35-HEGBoot rom version PSPU-Boot 1.0.16.22-H2.8.11Wireless ON/OFF "Enable"Wireless Mode "11B/G/N mixed"Channel Mode "EURO"Channel "Auto"Current Channel "13"Channel BandWidth "20/40MHz"Run WPS [PCB] [PIN]WPS Current Status "Not used"SSID setting- hidden "no"- in-service "yes"- WMM Mode "no"Security Mode "WPA-Personal"WPA Mode "Auto (WPA-PSK or WPA2-PSK)"Cipher type "AES"Group Key Update Interval "3600" (seconds)Pre-shared Key [her vises passordet som jeg selv har satt]Pre-Authentication "Disable"MAC Filtering Mode "Allow All"Auto-Learned Wireless Devices [her vises en liste med 2 enheter - det er forøvrig minst 4 enheter i husstanden som jeg vet har tilgang til trådløsnettet] Endret 22. juni 2018 av geir__hk Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Liten oppdatering. I følge et svar på BunsenLabs forum (for maskin 2) så ser det ut til å koke ned til at det er problemer med driverne til nettverkskortet. I verste fall blir jeg nødt til å nedgradere kjerna til 4.4.0 for å få nettverkskortet til å fungere (referanse ubuntu-forum). Da er det vel strengt tatt ikke usansynlig at det også kan være snakk om et driverproblem for maskin 1. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Ny oppdatering. Det har løst seg for Maskin 2. Fulgte en anvisning på BunsenLabs-forumet ved å oppdatere Linux image (husker ikke eksakt navn på pakken). Etter en restart av maskinen, klarte jeg å få maskinen til å koble seg til trådøstnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå