Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke ro eller søvn

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynner å bli helt sinnsykt desperat nå. Jeg får fan ikke ro i kroppen til å sove ut. Har slitt veldig de siste to årene, men de siste to månedene har vært helt for jævlige. Jeg bruker lang tid på å sovne. Ligger der og er livredd for ikke å få sove. Noe som fører til hetetokter, svette, kvalme, hodepine, hjertebank og stive muskler. Når jeg først sovner så våkner jeg av den minste lille lyd; fugler, biler, naboen, alt mulig rart. Da er det ny runde med å bruke lang tid på å sovne igjen. Dette har da ført til at det de siste to månedene har blitt ca. 3 - 4 timers søvn hver natt.

Dette plager meg dessuten på dagtid også. Føler jeg aldri er virkelig med lengre. Alt bare farer forbi. Jeg tenker på søvnproblemene hvert eneste minutt av dagen. Jeg får null indre ro. Hva kan jeg gjøre? Jeg har selvfølgelig prøvd; null koffein, fast døgnrytme, null skjerm før leggetid, osv. Alt det typiske alle foreslår.

Anonymous poster hash: e565e...072

Anonymous poster hash: 47ee9...632

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg kommer med forslag som har vært anbefalt før og i såfall beklager. 

Har du prøvd meditasjon? Har ikke gjort det selv, men venner av meg sier meditasjon og lese bok 1 time før man legger seg funker særdeles bra. En annen ting kan være trening hvor du sliter deg ut. 

Kjenner du på kroppen at du er stresset? Eller har du mye i tankene i tidsrommet før du skal legge deg? Noe jeg selv har gjort de gangene jeg har ligget å tenkt på ting "lenge", så har jeg skrevet det ned på papir og så gått tilbake til sengen. 

Jeg ville for øvrig anbefalt å ta kontakt med lege også. 

Lenke til kommentar

Hei

Jeg begynner å bli helt sinnsykt desperat nå. Jeg får fan ikke ro i kroppen til å sove ut. Har slitt veldig de siste to årene, men de siste to månedene har vært helt for jævlige. Jeg bruker lang tid på å sovne. Ligger der og er livredd for ikke å få sove. Noe som fører til hetetokter, svette, kvalme, hodepine, hjertebank og stive muskler. Når jeg først sovner så våkner jeg av den minste lille lyd; fugler, biler, naboen, alt mulig rart. Da er det ny runde med å bruke lang tid på å sovne igjen. Dette har da ført til at det de siste to månedene har blitt ca. 3 - 4 timers søvn hver natt.

Dette plager meg dessuten på dagtid også. Føler jeg aldri er virkelig med lengre. Alt bare farer forbi. Jeg tenker på søvnproblemene hvert eneste minutt av dagen. Jeg får null indre ro. Hva kan jeg gjøre? Jeg har selvfølgelig prøvd; null koffein, fast døgnrytme, null skjerm før leggetid, osv. Alt det typiske alle foreslår.

Anonymous poster hash: e565e...072

Anonymous poster hash: 47ee9...632

Det er der du gjør feil. Få deg tv på soveværelset slå på et program med handling. Legg deg i senga, lukk øynene, prøv å forstå handlingen ved bare å lytte. Ikke gi opp. Du trenger å få hjernen din til å slutt å tenke på noe annet enn at du ikke får sove.

Dette er ikke vitenskapelig bevist. Det anbefales ikke av noen lege jeg kjenner - tvert i mot. Det er heller ikke et kjerringråd. Det bare virker for meg.

Lenke til kommentar

For meg hjelper det å spise samt å ta en kald dusj. Jeg leste et råd om å spise fiskemiddag, så lagde ofte den middag med fisk og grønnsaker. I dusjen start med normal temperatur og gå ned til det er skikkelig kjipt. Kroppen bruker energi på å få deg varm.

Jeg hadde samme symptomene en periode da jeg var veldig deprimert og slet med angst. Håper det løser seg, er utrolig kjipt å slite med søvn.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en murstein av en mattebok for universitetsnivå. Om matte er feil, så prøv noe til du treffer noe kjedelig. Man må virkelig tvinge seg til at dette skal man forsøke å lære. Til slutt blir man så utslitt at man ikke orker noe annet enn å sove.

Sex som gir mye fysisk arbeid med en eller flere orgasmer?

Få ei kjerring til å prøve å fortelle deg noe til du blir så trøtt og sliten at du tryggler om nåde. Dere blir enige om et timeout signal. Like etterpå gjør du et enkelt forsøk med hode på puten. Kjerringa må like deg og like å prate for hvis ikke så blir det garantert skivebom dette forsøket.

Alternativt få noen til å ringe deg og snakke med deg 3 timer i telefonen.

Bestill 4 tonn jord eller stein. Flytt dette i bøtter hver kveld før leggetid 5 meter til siden i hagen eller parkeringsområdet.

Gå en lang litt slitsom tur i naturen, der du får deg noe restlys og mye luft, vind på kveldstid.

Lær deg å strikke. Strikk i 3 timer og forsøk å sove etterpå.

Anonymous poster hash: cad25...cd1
Lenke til kommentar

Det virker som du har et svært høyt stressnivå. Da må du finne kilden til det stresset og vurdere hva du skal gjøre med det. En psykolog kan godt hjelpe deg der med en kartlegging. Det å jobbe vekk stress fysisk hjelper som regel på da det "brenner" stresshormoner og kan være en del av det som er til hjelp. Når du er stresset har kroppen et høyt behov for kvalitetsmat selv om du ofte vil trekkes mot søppelmat som sukker, fett og salt for å regulere ting, mens det du har godt av er det motsatte og å rydde opp i det som stresser deg.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gjør noe med det fort slik at dette blir en innarbeidet vane. Løp til lege å få skikkelige sovetabletter. Godta ikke noe annet enn Vival eller Imovane. 

Først vil legen dytte på deg medisiner som ikke virker, eller som ikke er egnet til formålet. Så må du tilbake og klage og kan da få utskrevet noe sterkere. Denne prosessen vil også ta tid, så jeg ville begynt så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...