Odd R. Valmot Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Om to år kan det bli dyrt å bruke mye strøm på kort tid.– Det eneste hjemmebatteriet tilpasset det norske strømnettet [Ekstra] Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Ja, når alle har fått automatisk strømmåler (som vi må betale for selv!), er alt klart for å bruke måleren mot oss ved å innføre "klokkeslett-tariff"... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Produksjon og forbruk må være i takt. Det er på høy tid å gi slipp på tanken om at kun produksjon er regulerbart. Forbruk er også regulerbart. Oppvarming, varmtvann, elbillading osv. Dette burde være mer enn nok regulerbarhet for de aller fleste. Batterier er sånn sett ganske overflødig. Det lille som må ha strøm også på ugunstige tidspunkter, sånn som belysning og elektronikk, burde man klare å betale en høyere energipris for. Det er en forholdsvis liten del av totalen. Skal man først magasinere energi så er batterier (og hydrogen for den del) dyre måter å gjøre det på. Energi som skal brukes til oppvarming, bør også lagres i form av varme. Her i landet trenger vi bare lagringskapasitet for noen få dager eller uker for å avlaste strømnettet for effekt de mest ekstreme dagene. Nedover Europa bør energien lagres i uker for å ta høyde for vindstille eller solfattige perioder. Endret 22. juni 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Løsningen er simpel! Sleng en atomreaktor i kjelleren så har man strømmen man trenger, så kan man ta nettleie for å eksportere strømmen ut av huset sitt 1 Lenke til kommentar
iceLord73 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Løsningen er simpel! Sleng en atomreaktor i kjelleren så har man strømmen man trenger, så kan man ta nettleie for å eksportere strømmen ut av huset sitt https://www.google.no/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiVmuPm-OLcAhUFLZoKHbWnB-EQjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fenglishrussia.com%2F2009%2F03%2F17%2Frussian-mobile-nuclear-power-plants%2F&psig=AOvVaw2kjai0t67AvRqDfa6Zy9oi&ust=1534006264892354 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Når er det billigst å vaske klær? Vil vi se flere branner framover? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Enda er det vel 2-3 år før timesbasert forbruk innfases + effektavgift. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Den dagen jeg får meg eget hus så skal vaskemaskin og tørketrommel stå i eget rom som er brannsikkert, kanskje gå så langt å putte i eget uthus, så kan jeg kjøre på natten uten å tenke på det Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Noe slikt skal ikke være nødvendig, det brenner nok ikke så ofte. Sleng opp en optisk detektor som er seriekoblet med andre i huset så har du noe varsling hvertfall. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Jeg har veldig lyst på et UPS-system hele, eller deler av huset. Strømmen går ofte i område. Så det hadde vært en fordel for både utstyr og komforten. Må selvfølgelig kunne koble på mitt fremtidige solcelleanlegg. I første omgang så trenger ikke høyeffektutstyr å gå på UPS-systemet, som komfyr, varmtvannsbereder og elbillading. Men det hadde jo vært artig og hatt hele huset på en stor UPS. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 (endret) Enig i at det er en artig tanke gollumffs, men når de effekt og energi-krevende tingene skal tas med så blir UPS-kostnaden 10-20 ganger høyere og da er det ikke like artig lengre. Særlig ikke med tanke på at vvberederen allerede er et batteri for den energien den inneholder. Du trenger ikke et batteri for å kunne lade opp et annet batteri.. Har du vedovn som backup så har du både varme i huset og kokemulighet. Ikke noe problem å ta en dusj eller tre mens strømmen er borte noen timer, helt uten UPS. Holder man varme og elbillading utenom så kommer man veldig langt med en liten og rimelig UPS til belysning og elektronikk. Hvis jeg hadde planlagt husbygging nå så ville jeg lagt opp en egen kurs for UPS-laster. Alt av belysning, telefonladere, PC, TV, stereoanlegg og sånt. Edit: Et alternativ til vedovn er å kjøpe inn dieselaggregat for oppvarmingsformål. Panelovner, kokeplater og varmekabler er ikke kresen på spenningskurven. Med en driftstid på noen få timer i året blir nok dette langt billigere enn å kjøpe inn en diger UPS. Endret 13. august 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Jeg har hatt en online 2000VA UPS i kjelleren i mange år nå. Brukte den først kun på serveren i kjelleren, men la en kabel opp i stuen til en lang rekke stikkontakter bak TV-benken. Utrolig deilig å ha alt av underholdningselektronikk og wifi beskyttet mot spenningspiker, og operativt selv om strømmen går. Må legge til at jeg selvfølgelig har fjernet de 3 interne 8,5 Ah batteriene, så UPS'en kjører på 3 eksterne 40 Ah og holder i typisk 12 timer ved strømbrudd. Etter jeg gjorde dette har ikke noe av min elektronikk gått i stykker. Kanskje pga UPS, kanskje ikke... men uansett deilig å kunne gjøre ferdig det man holder på med når strømmen er borte lenge, og også ikke få alt utstyr rebootet hver gang strømmen blinker ett sekund... Anbefales alle! Koster ikke mer enn 2-4 tusen, og gir enorm nytteverdi! Endret 14. august 2018 av ozone 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå