Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må gjøre noe pga. hypertensjon

Anbefalte innlegg

Historikk

Mulig at jeg har en kronisk stresslidelse pga. tinnitus. Dette fikk jeg virkelig føle på kroppen en dag, hvor jeg så oppsøkte lege. Hadde vel da under 160 systolisk, men det lå rundt 100 diastolisk og påvist blod i urin. Det verket i all muskulatur over hele kroppen og dette vet jeg at ble trigget av stress. Var på en reise hvor det ble et par netter jeg måtte opp kl 04, og jeg satt også på et 6 timers kurs. Så gikk det vel et døgn og jeg ble veldig uvel, spesiellt i muskulatur og det kjentes litt en slags uvelhet i hodet. Dette var høst 2016, nesten for 2 år siden.

Lege sa at intervalltrening var det optimale, men at jeg burde også forsøke å gå ned i vekt. Intervalltrening har jeg ikke klart å gjøre. Men, jeg har gått ned i fra 90-89 kg til 83-84 kg siden den gang.

I går målte legen 160/90. Sa jeg ikke behøvde å engste meg over det, men at han ville se meg igjen om 2 mnd. for oppfølging. I 2016 så målte jeg litt i etterkant inntil jeg følte meg så trygg at jeg sluttet med å måle hjemme. Også har jeg kun sporadisk målt meg og ikke tenkt så voldsomt over det. Jeg røyker ikke, er jo ikke noe voldsomt overvektig, men er rimelig passiv når det kommer til fysisk fostring.

I dag målte jeg meg jo naturligvis hjemme igjen, selv om legen sa jeg ikke behøvde det. Da var det diastoliske omkring 95 og det systoliske 158, puls 65. Jeg hadde og en første måling i dag på 100 diastolisk.

Jeg bør ihvertfall ikke sitte på baken tenker jeg de 2 mnd. mens jeg venter på neste legekonsultasjon. Så her lurer jeg egentlig på hvor mye aktivitet som må til før en kan merke en effekt, og i hvor lang tid kan en forvente å holde på før det gir virkning? Bør jeg begynne rolig og holder det med å gå normalt tempo på turer uten det voldsomme kjøret av trening?

Ellers tar jeg litt kosttilskudd, og har naturligvis lurt litt på om det er noe av det som var av det negative. Googlet Ginkgo Biloba som jeg tar 120 mg av. Merke: Doctor's Best. Men ser snarere at det burde ha null virkning på blodtrykket eller snarere i en forbedrende retning. Bør jeg stoppe å ta Gingko Biloba da? Kom ikke på det under legekonsultasjonen, så jeg nevnte det ikke da.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989407/

Anonymous poster hash: d8a54...567
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så her lurer jeg egentlig på hvor mye aktivitet som må til før en kan merke en effekt, og i hvor lang tid kan en forvente å holde på før det gir virkning? Bør jeg begynne rolig og holder det med å gå normalt tempo på turer uten det voldsomme kjøret av trening?

Du får bare begynne og se om du får effekt, hvis ikke, så øker du på.

Begynn f.eks. med 20 minutters rask gange daglig og se hva som skjer.

Linfrøolje er en rimelig olje som kan senke blodtrykket. https://gymgrossisten.no/linfrolje-kallpresset-kologisk-krav-merket-250-ml

Igjen, jeg aner ikke hva som skal til, du får bare begynne med litt og øke på til blodtrykket er normalt. Start f.eks. på 10 ml daglig, og øk til du har effekt.

Lenke til kommentar

Veldig bra at du har fått ned vekt og blodtrykk. Da vet du hva som virker.

Ginkgo er fin til å åpne opp kapilære blodårer, så om det fungerer for deg er jo det bra. Har vært borti veldig høye antistoff-verdier mot Ginkgo, så det kan være greit å være klar over at det kan skje. Det er alltid best å la kroppen selvregulere dette via livsstilsvalg.

Trening er som regel alltid smart. Start pent og pyntelig og øk mengde/intensitet når du er komfortabel med det. Trening er lurt å følge opp med god ernæring slik at du har mer energi å gå på og kjappere restitusjon etterpå.

Nyere forskning viser at lite men høy intensitets-trening er mest effektivt, men å gå dit direkte fra sofapotetsmodus er ikke alltid så smart. La heller kroppen få litt tilvenning først.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke fritar fra å beholde et mål om å trene jevnlig. Første døgn etter måling hos lege så var trykket fremdeles urovekkende høyt. Så gravde jeg tre sånne firkantede trau jord i hagen 2 dager etterpå. Gikk så en rolig tur. På kvelden den andre dagen etter legebesøket ble det målt ca. 120 systolisk og diastolisk husker jeg ikke (vil tippe nedenfor 90), puls 65. Jeg har kjent meg sliten, noe svimmel og utilpass til tider både med det høye blodtrykket og det normaliserte. I dag 6 dager etter legebesøket målte jeg 136/86, puls litt under 80.

Har vel gått et par rolige turer ekstra siden. Men jeg lurer på hvordan millimeterkvikksølv omregnes til det tallet man leser av på sin digitale måler? Både den danske kilden din og en del engelske oppgir ofte mmHg som endring. Jeg er litt mer avslappet om at trykket nå ikke vil stå vedvarende høyt. Men jeg tenker at trykket fort kan øke igjen av stress? Spesiellt siden jeg har en form for konstant ekstrabelastning i fra tinnitus. Selv enkle bilturer til stedene vi går tur sammen med litt enkle ærend som matinnkjøp og sånn gjør meg ganske sliten mentalt. Det kan godt hende at dette med stresslidelse ikke vil forsvinne helt, selv om jeg får et mer ideellt blodtrykk. Sånn det er for tiden så leses blodtrykket mitt i området Høyt Normalt både for de systoliske og de diastoliske verdiene.

Men jeg tror at det vil hjelpe en del å bli mer aktiv på det generelle velvære. I dag har jeg vært mange timer bak PC og det merkes. Tinnitus er nå en del forhøyet i lydstyrke nå når alt er rolig omkring meg. Det er helt normalt, men innimellom så merker en at tinnitus oppleves en del sterkere når en er sliten.

Et par spørsmål til Emancipate. Hjelper det noe å spise knuste linfrø, eller bør en få tak i den oljen? Hva med andre frø som chiafrø, vil de gjøre liknende nytte som linfrø?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg orker dette så ofte. Men i dag var jeg ute å gikk tur med en annen person og hund i 2,5 timer. Det var langsomt, men litt svake oppoverbakker her og der. Var hjemme igjen kanskje 45 min senere og målte blodtrykket til 125/86, puls 79 nå i kveld. Sikkert viktigere å få opp hyppigheten av turene enn varigheten på disse turene. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...