Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dataoverføring mellom Wifi og (ikke tilkoblet) ethernetkabel for industrimaskin.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et spørsmål relatert til en industrimaskin som skal brukes i kommunal sektor. Maskinen trenger mulighet for dataoverføring (over internett så vidt jeg kan forstå). Den har ifølge selger ikke annen tilkoblingsmulighet enn via nettverkskabel. På grunn av størrelse, er maskinen inntil videre plassert i brakke utenfor kommunalt bygg. Nåværende og fremtidig plassering vil trolig være innenfor rekkevidden av kommunalt Wifi.

Vi har noen som har anbefalt å anskaffe 4G-ruter, og andre som har sagt at en repeater er mer hensiktmessig. Leverandør av maskin skal ha sagt at dataoverføringsmengden som trengs er liten. Jeg lurer på hva som er mest hensiktsmessig (inklusivt eventuelle alternativer som ikke har blitt nevnt). Ta gjerne med fordeler og ulemper med ulike løsninger. Det har blitt gitt signaler om at det ikke ønskes å lage nye tilkoblingspunkter for CAT-kabel på bygget, og det er usikkert om fremtidig plassering vil ha tilgang på datalinje.

Redigert: Og jeg ønsker info om det er en spesifikk type port, SIM-kort/abonnement eller annet som trengs på anbefalte alternativer

Endret av Jon_S2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke WiFi akksespunkt også brukes som "mottaker"? I så fall kan du jo sette opp et AP til å hente inn det trådløse nettverket og levere dette på kabel til maskina. Slipper du å knote med oppsett på selve maskina.

Vil også si meg enig med at om dette er noe som kan kontrollere noe bør man absolutt tenke sikkerhet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Liten mengde med overført data...

Gå for Mobilt Bredbånd som er på et USB modem.

Eller dette modemet som du kobler til USB porten og med deaktivert WiFi.

Huawei-E5786-Prodside1.png

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stabilitet er vel en liten utfordring. (Alltid automatisk pålogging, ingen ting henger seg opp over tid, osv.)

Har forholdsvis god erfaring med bruk av stasjonært 4G Modem/router med kablet tilkobling til PC.

Da får man jo eliminert de feilkildene som har å gjøre med drivere på PC og slike ting og man har redusert antall "nye feilkilder" til 1, det stasjonære 4G modemet/routeren. Hvis det allikevel skulle oppstå feil, så vil det bare være å reboote "modemet/routeren"

Eksempel: 

https://www.komplett.no/product/872754/mobil/mobil-konferanse/mobilt-bredbaand/tp-link-tl-mr6400-4g-lte-11n-router?fromSearchOverlay=1&q=4G+router#

Mener at slike stasjonære 4G modemer/routere vanligvis er betydelige mer stabile enn de små transportable, de har vanligvis også bedre hastighet, og de klarer seg vanligvis med svakere 4G signal. (En faktor er nok sannsynligvis større antenner.)

En problemstilling er jo også hva slags type dataoverføring det er snakk om. Hvis det er snakk om at "lokal PC" setter opp en dataforbindelse for opplasting av data til en server, så lar jo dette seg gjøre forholdsvis enkelt. Hvis det der i mot er snakk om at man skal logge seg på PC "utenfra og inn", altså at industri-pc inneholder en serverfunksjon som skal være tilgjengelig fra "Internett", da kan dette by på utfordringer, ved at de fleste 4G leverandører sperrer for slik trafikk.  (I gamle dager så var dette mulig å sette opp "på en enkel måte" hos Netcom, men ikke hos Telenor.)

Hvis man eventuelt skal åpne opp for serverfunksjoner på industri-pc da må man enten ha et 4G kort som støtter dette, eller man kan omgå problemet for eksempel vha VPN. (Men da blir det komplisert og med flere feilkilder.)

Hvis industri-pc inneholder bare klient-funksjoner og setter opp forbindelsene "innenfra og ut" da bør vel det fungere på/med de fleste 4G kort. 

En av grunnene til at mange/de fleste 4G kortene/linjene har denne begrensningen, det er jo sikkerhetsproblematikk. Man ønsker ikke at hackere skal kunne logge seg på alle de mobiltelefoner, nettbrett og PC'er som kjører på 4G nettet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser ut til at USB WiFi-adapter funker. Måtte skaffe en forlenger fordi USB-portene var gjemt bak noe metalldeksel. Skal teste litt mer, men visst dette viser seg å funke greit regner jeg med at jeg setter saken som løst.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke IT avdelingen deres løsninger for dette? Jeg jobber med slike maskiner mot kommunale kunder ofte og der brukes 4G, radio (med nkom godkjennelse) og ethernet ofte som kommunikasjon. Vi lar ofte kundene levere løsningen selv siden det da gjerne er standarisert for IT avdelingen og forenkler driften deres/forbedrer oppetid. En får 4G løsninger med VPN som vil fungere, men radiolink/wifi med direksjonelle antenner kan også virke om det er fri sikt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...