Gå til innhold

Antallet personer med fritak fra AMS-måler er nesten doblet


Anbefalte innlegg

+ nettleie, effekttariff (hvis stort nok), fastledd og annleggsbidrag.

 

Noen er jo litt i harnisk over elbilincentivene for tida og da er det vel verdt å minne om at hjemmeladere ikke har slike incentiver. Faktisk ganske det motsatte ettersom dette er et rimelig hett marked for tida med ganske høye påslag på både utstyr og arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man nå skulle skille ut en spesial kilde til større strømforbuk og effektbelastning fremover per husholdning, så er det vel ingen annen ting som kan sammenlignes med en (eller 2) el-bil lader i størrelse?

 

Vel kanskje hvis hjemmesveising i garasjen blir en mote da  :D

 

Husholdningenes strømforbruk har sunket siden 90 tallet og vil nå øke for de som skaffer seg el-bil.

 

Min erfaring med nettet er at dette i de fleste tilfeller fint fikser el-bilene i et ganske stort antall. Men vi kjenner jo propagandaen til NVE om at vi stadig bruker flere effektkrevende apparater - og at nettet må oppgraderes på grunn av dette.

 

De må vel snakke om el-bil ladere?

 

Derfor - de som står for kostnaden - de bør betale. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De betaler jo mer enn andre uansett, og mer blir det om de lader når nettet er høyt belastet senere. Men dette skjer uavhengig av om du har lader til elbil eller rydder snø med elektriks byggvarmer..

 

Hvorfor skal en som bruker 20kw/t på lading betale mer enn enn som bruker 20kw/t på noe annet enn elbilader?

 

 

Edit: leste forresten om ei som hadde fått fritak, men en dag hun kom hjem var den alikevel byttet ut. Hun fikk med en gang vondt i hodet, ble ør, kvalm og uvell og ringte så klart får å undersøke hva som hadde skjedd. Hun hadde fått ny måler uten sender, så da var alt bra igjen :)

 

Lurer på om symptomene hadde kommet tilbake om de en stund etterpå hadde ringt å informert om at det alikevel var sender :hmm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

De betaler jo mer enn andre uansett, og mer blir det om de lader når nettet er høyt belastet senere. Men dette skjer uavhengig av om du har lader til elbil eller rydder snø med elektriks byggvarmer..

 

Hvorfor skal en som bruker 20kw/t på lading betale mer enn enn som bruker 20kw/t på noe annet enn elbilader?

 

 

Edit: leste forresten om ei som hadde fått fritak, men en dag hun kom hjem var den alikevel byttet ut. Hun fikk med en gang vondt i hodet, ble ør, kvalm og uvell og ringte så klart får å undersøke hva som hadde skjedd. Hun hadde fått ny måler uten sender, så da var alt bra igjen :)

 

Lurer på om symptomene hadde kommet tilbake om de en stund etterpå hadde ringt å informert om at det alikevel var sender :hmm:

 

Nå skriver jo du som om hele ams opplegget var bygget på sunn fornuft - og jeg er enig med deg. 

 

Men effektopplegget er jo en konstruert sak for å kunne drive inn mer cash. Selv om en hel region i dag ikke har noen som helst problemer med forsyningen - eventuelt kun nærmer seg 90% de kaldeste dagene i året - skal man "late" som det er krise hele året. Påføre husholdningene dyr styring osv.

 

Edit: Så hvorfor ikke gripe sjansen for å drive inn enda mer cash? Er jo samfunnsnytte i det....  :D

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man nå skulle skille ut en spesial kilde til større strømforbuk og effektbelastning fremover per husholdning, så er det vel ingen annen ting som kan sammenlignes med en (eller 2) el-bil lader i størrelse?

Dette er dessverre en utbredt myte. En vanlig komfyr med platetopp har gjerne 6-8 kW maks effekt, kanskje 3-4 ved gjennomsnittlig middagslaging og trekker sin effekt akkurat når effekttoppen på ettermiddagen belaster nettet. Slik last som kommer på toppen av en topp er det som utløser oppgraderinger i nettet.

 

En varmtvannsbereder gjerne 2,3-3,6 kW og trekker ofte sin effekt enten når effekttoppen på morgenen er eller på ettermiddagen. Dette forsterker effekttoppen i nettet og er det som utløser oppgraderinger i nettet.

 

En direktevannvarmer trekker også effekt på de mest utsatte topp-timene, og effekten kan være 7-22 kW. Dette er ennå verre en komfyr med en hel julemiddag + varmtvannsbereder samtidig, men det er heldigvis lite utbredt. Det er uansett viktig å få stoppet denne trenden for å unngå å skape behov for kostbare utbygginger.

 

En elbil med gjennomsnittlig norsk forbruk trenger i underkant av 1 kW i 8 timer, om natta, når folk har sine biler parkert ved hjemmeladeren og belastningen i nettet er på sitt laveste. Det er er man finner den ledige effektkapasiteten i døgnkurven og elbiler er en glimrende måte å utnytte denne kapasiteten som ellers ville gått til spille. Folk legger ikke om middagsvanene til å spise kl 02 om natta eller legger seg i boblebadet da.

 

Myte busted! Enig?

 

aklla: Vær så snill å skriv kWh, ikke kW/t, så vi unngår at flere plukker opp den skrivefeilen. Riktig benevnelse er kilo ganger watt ganger timer, ikke delt på timer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er dessverre en utbredt myte. En vanlig komfyr med platetopp har gjerne 6-8 kW maks effekt, kanskje 3-4 ved gjennomsnittlig middagslaging og trekker sin effekt akkurat når effekttoppen på ettermiddagen belaster nettet. Slik last som kommer på toppen av en topp er det som utløser oppgraderinger i nettet.

 

En varmtvannsbereder gjerne 2,3-3,6 kW og trekker ofte sin effekt enten når effekttoppen på morgenen er eller på ettermiddagen. Dette forsterker effekttoppen i nettet og er det som utløser oppgraderinger i nettet.

 

En direktevannvarmer trekker også effekt på de mest utsatte topp-timene, og effekten kan være 7-22 kW. Dette er ennå verre en komfyr med en hel julemiddag + varmtvannsbereder samtidig, men det er heldigvis lite utbredt. Det er uansett viktig å få stoppet denne trenden for å unngå å skape behov for kostbare utbygginger.

 

En elbil med gjennomsnittlig norsk forbruk trenger i underkant av 1 kW i 8 timer, om natta, når folk har sine biler parkert ved hjemmeladeren og belastningen i nettet er på sitt laveste. Det er er man finner den ledige effektkapasiteten i døgnkurven og elbiler er en glimrende måte å utnytte denne kapasiteten som ellers ville gått til spille. Folk legger ikke om middagsvanene til å spise kl 02 om natta eller legger seg i boblebadet da.

 

Myte busted! Enig?

 

aklla: Vær så snill å skriv kWh, ikke kW/t, så vi unngår at flere plukker opp den skrivefeilen. Riktig benevnelse er kilo ganger watt ganger timer, ikke delt på timer.

 

Utløser oppgradering i nettet? Matlaging, dusjing? Dette har vi hatt i boligene siden mange tiår tilbake. Samtidig bruker husholdningene mindre strøm nå.

 

Har man tatt høyde ved nyetablering (det har man tatt betalt for) er det mer headroom i nettet nå enn før.

 

Ny belastning er nå el-bil ladere. Men hvis dette blir gjort smart - så trenger det ikke å bety stort - som du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aklla: Vær så snill å skriv kWh, ikke kW/t, så vi unngår at flere plukker opp den skrivefeilen. Riktig benevnelse er kilo ganger watt ganger timer, ikke delt på timer.

 

Ikke minst siden det betyr noe helt annet, nemlig kilowatt pr ton (som f. eks. kan være motoreffekt i forhold til kjøretøyvekt)

Lenke til kommentar

Selv om det kanskje er debunket - hvis man er litt opptatt av at de som bruker skal betale - så er ikke ideen om å ha en avgift på el-bil-lader-installasjon dum.

 

Merkelig at ikke nettselskapene selv har gått i gang på det.

En egen elbilladeravgift er fin den, hvis du ønsker å gjøre eksosbiler mer konkurransedyktige i forhold til elbiler.

 

Nå er det for så vidt det NVE har forsøkt seg på med forslag til ny effekttariff. Den vil gjøre det dyrt å lade med høy effekt. Formelt sett skiller ikke den foreslåtte tariffen mellom elbiler og andre ting som trekker høy effekt men i praksis finnes lite annet i de tusen hjem som kan trekke 11kW i flere timer om gangen.

Lenke til kommentar

aklla: Vær så snill å skriv kWh, ikke kW/t, så vi unngår at flere plukker opp den skrivefeilen. Riktig benevnelse er kilo ganger watt ganger timer, ikke delt på timer.

 

km/t? Skråstrek betyr ikke nødvendigvis divisjon og t betyr ikke nødvendigvis tonn. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...