Gå til innhold

Antallet personer med fritak fra AMS-måler er nesten doblet

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke 'gjennomsnittseffekt' man vil til livs? Det er jo bare det samme som 'energi'. Det er *makseffekt* man vil til livs. Og der *burde* dynamisk prising være viktig.

Pr nå omhandler det snitteffekt over en time, poenget er å få ned kostnadene. Løsningen på det kan jo variere, men pr i dag omhandler det snitt over en time. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast tariff ja.. AMS gir oss muligheten til å ha et *smart* strømnett mens NVE prøver å prakke på oss en *dum* tariff..

Ja den er ikke særlig smart, men den er i det minste lett å forholde seg til. At vi vill se en endring av dette i fremtiden er jeg sikker på, men det kommer til å ta tid. Bare se på hvordan det går når NAV skal inn med sine systemer osv, koster flesk og tar evigheter. 

Lenke til kommentar

Ja den er ikke særlig smart, men den er i det minste lett å forholde seg til. At vi vill se en endring av dette i fremtiden er jeg sikker på, men det kommer til å ta tid. Bare se på hvordan det går når NAV skal inn med sine systemer osv, koster flesk og tar evigheter.

Hvorfor skal vi akseptere å starte med en dårlig løsning? At smartheten i starten kun virker fokusert på å flå oss er grunn god nok til å utsette innføring av ny tariff til de har noe bedre å vise frem.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi akseptere å starte med en dårlig løsning? At smartheten i starten kun virker fokusert på å flå oss er grunn god nok til å utsette innføring av ny tariff til de har noe bedre å vise frem.

Som nevnt tidligere finner jeg ingen grunn til å føle seg flådd. Tvert i mot om en regner på det.

Om en er uenig er en dessverre for sen, forlsaget er gått ut av høring.

Lenke til kommentar

...

Om en er uenig er en dessverre for sen, forlsaget er gått ut av høring.

Og hvor stor påvirkningsmulighet vil du ha som privatperson om du svarer innenfor fristen? Svar bør benevnes med måleenheten 'antall snøballer i helvete'. ;)

Magefølelsen sier meg at NVE driter tynt i hva du som enkeltperson måtte mene. Derimot har du en brukbar sjangs som del av en større aksjon, eller om du får markeringskåte politikere med på laget.

For øvrig la jeg merke til at NVE lot seg overraske over at andre aktører i bransjen også kom med motbør(aktører med mer kundekontakt?)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes kun en bitteliten grunn til å montere AMS i sitt eget hjem og det er å slippe å avlese strømmen. Ellers er det kun negative ting med AMS installasjonen som til de grader overgår den ene positive tingen.

De stråler unødvendig/forurennser ditt hjem unødvendig. Du bør selv få bestemme forurennsings kilder i egethjem. SS (Statens Strålevern) har løyet om strålingen fra målerne, og legger seg ikke flate. feil varedeklarasjon med andre ord.

Du får dyrere nettleie og strøm. I 2020 innføres rushtidsavgift på strøm og strømmen kan rasjoneres ved å skru den av og på hos folk når nettet begyner å bli overbelastet. Nette bygges ikke ut fordi nå kan de fjernskru av strømmen hos folk ved behov. At de tror folk vil endre vanene sine etter strømprisen blir for meg latterlig.

Målerne er første overvåkende apparat som myndighetene prøver å tvangsinnstalere i folks hjem. Det er nå man bør kjempe for privatliv og personværn. Vi går imot et totalt overvåkingssamfunn hvor vi skal styres og kontrolleres. Derfor si nei til overvåking av ditt hjem.

Har noen noe postivit å si om måleren da annet enn å henge ut de som er i mot.

Tviler sterkt på at noen klarer å hoste opp noe positivt om måleren. Den trengs ikke for å styre strømmen hjemme. Den trengs ikke for å ha kontroll på sitt strømbruk. Den er frivillig i Tyskaland og det er enorm motstand i mange land hvor folk ikke har samme naive tilitt til systemet som vi Nordmenn har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen noe postivit å si om måleren da annet enn å henge ut de som er i mot.

Tviler sterkt på at noen klarer å hoste opp noe positivt om måleren. Den trengs ikke for å styre strømmen hjemme. Den trengs ikke for å ha kontroll på sitt strømbruk. Den er frivillig i Tyskaland og det er enorm motstand i mange land hvor folk ikke har samme naive tilitt til systemet som vi Nordmenn har.

AMS rulles ut for å reduserer kostnadene til nettleie, og for å differensiere kostnadene slik at de som belaster mye betaler mye og omvendt. Om en ikke installerer AMS økes nettleien 20% om jeg ikke husker feil, altså det blir økte kostnader for de fleste. Med AMS havner 80% innenfor +/-10%. For min egen del vill jeg spare mye i nettleie med foreslått avtale.

Så jo, det er absolutt positive ting å si om måleren. 

I tillegg får jeg en gratis sensor, det er jo også ett pluss. 

Du får dyrere nettleie og strøm. I 2020 innføres rushtidsavgift på strøm og strømmen kan rasjoneres ved å skru den av og på hos folk når nettet begyner å bli overbelastet. Nette bygges ikke ut fordi nå kan de fjernskru av strømmen hos folk ved behov. At de tror folk vil endre vanene sine etter strømprisen blir for meg latterlig.

Dette er feil, som nevnt over blir det ikke dyrere nettleie for folk flest. Og den skal ikke brukes slik du nevner, altså med noe "rushtidsavgift". Hva med å sette seg inn i ting før en gaper? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det telles som positiv omtale av måleren, men det kan virke som om det sto en god del målere rundt i landet som sakket av når de ble gamle. Siden det er så mange som rapporterer om økt strømforbruk.

Det er jo positivt for alle andre enn de det gjelder, det de betalte mindre betalte jo alle andre mer..

Lenke til kommentar

AMS rulles ut for å reduserer kostnadene til nettleie, og for å differensiere kostnadene slik at de som belaster mye betaler mye og omvendt.

Nei? Nettleien har vært for lav over flere år. Altså for lav til *både* å vedlikeholde nettet *samtidig* som eierne får tatt ut det utbyttet de ønsker seg. Nettleien skal med andre ord opp.. Derimot kan det tenkes at økningen blir mindre med AMS enn den ville blitt uten.

Dagens ordning differensierer allerede på de som bruker lite og de som bruker mye men den nye ordningen vil ta mindre for energi og mer for effekt(som i dag er 'gratis').

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei? Nettleien har vært for lav over flere år. Altså for lav til *både* å vedlikeholde nettet *samtidig* som eierne får tatt ut det utbyttet de ønsker seg. Nettleien skal med andre ord opp.. Derimot kan det tenkes at økningen blir mindre med AMS enn den ville blitt uten.

Dagens ordning differensierer allerede på de som bruker lite og de som bruker mye men den nye ordningen vil ta mindre for energi og mer for effekt(som i dag er 'gratis').

Jeg sa heller ikke at den skulle ned, jeg sa den skulle redusere kostnadene.

Ja det stemmer, for det er energien som skaper problemer og utgifter i nettleien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Et folkerykte sier at i AMS målerne sitter det en skjult mikrofon. Og at det ikke bare er målerstand som kan sendes, men også tale i sanntid. Dvs alle hjem kan avlyttes. Dette er nok bare konspirasjonsteori.......

Ja, det er nok det.

(- Eller for å diskreditere de som tviler på offisielle versjoner.)

Noen sier til og med at myndighetene  vil sette opp prisen på strøm når vi bruker den mest ( "for å flytte forbruket" ), f. eks om vinteren i forhold til sommeren.  ( Eller f.eks. om kvelden etter arbeidstid i forhold til om natta.) Det koster det samme å produsere strøm enter det er vinter, sommer, eller dag eller natt.)

Jeg har tilogmed hørt at USA har avlyttet all verdens digitale kommunikasjon i årevis, også politikere i mange land. ( samtidig som de beskyldte Russland og Kina for å gjøre det.) 

Folk tror så mye rart.

Lenke til kommentar

Nå får vi en test på hvor eloverfølsomme de påstått eloverfølsomme er når de får regninga for merkostnadene på 2000 kr/år.

Ja, de kunne jo gjøre det samme med batterielbil-eiere. Pålegge disse hele ekstraregningene med oppgradering av nettet og smartmålere. La oss si omtrent 15 000,- i året .( Som nå blir fordelet på alle, elbileiere eller ikke.)

Så får vi se hvor opptatt av miljøet  miljøforkjemperene er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de kunne jo gjøre det samme med batterielbil-eiere. Pålegge disse hele ekstraregningene med oppgradering av nettet og smartmålere. La oss si omtrent 15 000,- i året .( Som nå blir fordelet på alle, elbileiere eller ikke.)

Så får vi se hvor opptatt av miljøet  miljøforkjemperene er.

Hvorfor det? Hverken AMS og oppgraderinger av nettet har noe med elbiler å gjøre. Denne myten har du jo fått debunket et utall ganger før. Lider du av hakk i plata og blokkerte øyne og øre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...