Gå til innhold

Antallet personer med fritak fra AMS-måler er nesten doblet

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

... Ja, begge deler er like lite farlig, men det er da revnende likegyldig for det jeg sier. Det jeg har sagt her har aldri handlet om stråling. Det handler om angst og stress. AMS-boksen er et konkret stressmoment som påvirker folks helse, og det til en sånn grad at fastleger faktisk skriver attest på at dette er tilfelle.

Jepp. Hadde jeg vært redd for alt på fire ben, f.eks. stoler og bord, hadde jeg nok hatt lite slikt i nærheten. Og dersom jeg da ble påtvunget denslags kunne jeg nok fort ha blitt fysisk syk. Av stress og angst.

For meg personlig er sånt ganske greit å sette seg inn i da jeg lider av relativ heftig høydeintoleranse. Er det langt ned blir jeg fysisk dårlig, uansett hvor urasjonelt det kan virke for de rundt meg.

Så jeg kan slik sett forstå AMS plagene til andre, selv om det for meg er en ikke-sak. Da bortsett fra implikasjonene mht personvern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, da er det noen som har forstått det jeg skriver. 

Jeg tror at noen opplever faktisk negative helsekonsekvenser av denne AMS-prosessen, og at strålingen som sådan egentlig bare er et forsøk på å finne en rasjonell forklaring på det. De trenger ikke ha rett i strålingsfaren for å ha rett i at de føler seg dårlige. 

Merk at jeg påberoper meg ikke å ha rett. :-D 

Og at jeg ikke er villige til å diskutere med de som fant rasjonaliserende med-forklarere på nett... Jeg er ingen lege. ;-B 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åpent ubesvart brev til Hafslund og NVE og til beslutningstagerne:

Beslutningstageres naive tillitt til bransjen

Emne: EMF og mikrobølgestråling

Her er en liten tankevekker til beslutningstakere i:

Nettselskapene

Strålevernet

Staten

NVE

Helsedirektoratet

Da det ikke gjøres noen form for vurdering av plasseringen til smartmålerne så har da beslutningstagerne full tillitt til strålingsforskningen bestilt av industrien selv.

Man tar ikke lærdom fra tidligere. Tenker da på tobakksindustrien hvor leger reklamerte for at tobakk var sunt. Mye forskning viser at strålingen vi utsettes for kan være skadelig. Det trengs mer forskning, men det er nok ikke bransjen villig til å selv betale for. Strålevernet burde selv vurdere ny forskning og utføre forskning selv for å være sikker på at Nordmenn er tilstrekkelig beskyttet. Føre-var prinsippet burde gjelde. Når det er så mye penger på spill, burde staten og i dette tilfellet strålevernet undersøke bedre og ikke bare følge EU og stole på at det som er ok for EU er ok for Nordmenn. Norge er faktisk ikke medlem av EU. Og økonomiske motiver burde ikke telle mer enn folkets helse. Det autoritære EU/EØS diktaturet vi har i Norge fjerner tillitten til de organer som skal beskytte befolkningen (i dette tilfellet strålevernet og helsedirektoratet og NVE).

Siden beslutningstagerne er overbevist om at strålingsgrensen vi har i dag er 100% trygg, er de da villige til å ha en smartmåler av merket Aidon plasser 1,5 meter fra sin arbeidsplass i hodehøyde? Eller at den plasseres nærmere enn 1,5meter?

Og den må være der hver dag. Da blir beslutningstagerne utsatt for strålingen kun ca. 8 timer om dagen (5 dagers uke), men med relativt kort avstand fra måleren. Dette vil tilsvare vanlig tidsperiode for søvn men kun for 5 av 7 dager.

Plasseringen av smartmålerne hensyn-tas ikke. Noen sover med smartmåleren rett over senga si og utsettes da for unødvendig mye stråling i en periode på døgnet hvor kroppen skal restitueres. Noen sikringsskap er over barneseng (barn kan være mer utsatt for stråling?/tåle stråling dårligere?).

Hvis dette er så sikkert som beslutningstagerne er overbevist om, burde de være villige til å bestråles slik et år eller lenger. Så får vi se om de blir syke/plaget av strålingen.

Enda bedre ville det vært om beslutningstagerne ble strålet med maksimal sendingsstyrke konstant døgnet rundt. Da beslutningstagerne stoler 100% på strålingsstyrkegrensen, så kan de jo utsettes for den døgnet rundt.

Hvis beslutningstagerne ikke er villige til å eksperimentere med seg selv og la forskere teste lovlig stråling på dem over tid. Hvorfor er de da villige til å eksperimentere med folket?

Staten er veldig negativ til tobakk og fremstiller tobakk som svert helseskadelig. Man kan røyke i 30 år eller lenger uten å få nevneverdige helseproblemer. Allikevel er Røyking skadelig og man bør utsettes minst mulig for det.

Problemer med dagens smartmåler i forhold til tillitt:

Smartmåleren er et EU direktiv (har vi autoritært EØS diktatur eller demokrati i Norge?)

Smartmålerne stråler ekstremt mye mer enn nødvendig i forhold til dagens krav om innsending av data. (ca 70 ganger i minuttet døgnet rundt med kjempekorte kraftige mikrobøgepulser kun for å opprettholde maskenettverket mellom smartmålerne)

Kan det være risiko for at mikrobølgestråling gjentar tobakksindustrien når det gjelder helseeffekt? Hvis ja, så bør førevarprinsippet gjelde.

Ser vi at historien gjentar seg nå tro?

Du får ta noen runder med dette her på berget, og når det ikke leder fram, så noen tiår i venting på å få saken opp i menneskerettighetsdomstolen :wee:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare fordi du kansje ikke sliter med det er det faktisk vitenskapelig bevist at visse bølgelengder av stråling påvirker mennesker på forskjellige måter. Jeg påstår ikke at AMS nødvendigvis har noen av disse strålingene MEN jeg har bevis fra søvnmønsteret mitt (bruker fitbit charge 2) at jeg har mange flere oppvåkninger og urolige øyeblikk på nettene ETTER måleren ble montert. Jeg sliter også med innsovning da jeg hører en form for "murrelyd" konstat i rommet.

Dette høres ærlig talt ut som tinnitus. Altså som om at du kanskje lider av en fantomlyd?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hydrogen er jo massiv sløsing med energi, mens rent batteri er mye mer effektivt enn både bensin/diesel og hydrogen.

Likevel så er det solens drivstoff. Så nært så nært, men likevel så fjernt :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lite trodde journalisten på å bli hørt at vedkommende måtte skrive det to ganger for å inprente det på hjernebarkene våres:

Top cancer expert Prof Anthony Miller claims wifi beamed through classrooms could be as dangerous as could be as dangerous as tobacco and asbestos

:love::p  ulv ulv?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, boksen har ikke farlig stråling. Er du redd for den, er det likevel ikke bra for helsa di. 

Montro hvor mange av disse fastlegene som har foreslått lykkepiller til denne pasientgruppen :wee:

Da kan man bli litt skeptisk, selv om lykkepiller gjerne kan være rett løsning for et knippe av denne gruppen pasienter, så kan det være et litt for lettvint forsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Hadde jeg vært redd for alt på fire ben, f.eks. stoler og bord, hadde jeg nok hatt lite slikt i nærheten. Og dersom jeg da ble påtvunget denslags kunne jeg nok fort ha blitt fysisk syk. Av stress og angst.

For meg personlig er sånt ganske greit å sette seg inn i da jeg lider av relativ heftig høydeintoleranse. Er det langt ned blir jeg fysisk dårlig, uansett hvor urasjonelt det kan virke for de rundt meg.

Så jeg kan slik sett forstå AMS plagene til andre, selv om det for meg er en ikke-sak. Da bortsett fra implikasjonene mht personvern.

Kan vi da foreslå eksponeringsterapi? Sett på en film ala dette og få svette i hendene :wee:

Har litt mildere høydeskrekk enn deg jeg, og jeg ble svett i hendene av å se den filmen:

Endret av G
Lenke til kommentar

"Som i alle andre tilfeller er det normalt å sende søknad på forhånd, før man starter installasjoner. Etter det vi kan se, har ikke vår husstand mottatt en slik søknad. Vi ber derfor strømselskapene og produsentene av måleapparatene om å sende en søknad med tilhørende dokumentasjon på det utstyret som er montert."

Normale folk bør altså gjøre normale handlinger. Og ikke henvise folk til lege/psykolog når de reagerer på  overgrep i sitt eget hjem.

Lenke til kommentar

En feltintensitet på 1,6W/m2 på en meters avstand er en ekstremt kraftig sender, i samme kategori som en mobilmast. Så spør deg selv; er det plausibelt? Det kreves mye energi for å ha en så kraftig sender, men ams boksene blir ikke engang varme.

I samme avsnitt blander han feltstyrke og sendereffekt. 

Jeg tviler på at en som blander sammen disse begrepene har kunnskap og utstyr til å kunne gjøre reelle målinger på dette.

Slik som dette bidrar bare til å forsøple debatten.

Det er dog ett faktum at elektromagnetiske bølger i området rundt 2,4GHz blir absorbert av de øverste cm av kroppen - der det blir til varme. Som det har vært nevnt tidligere, er det en teoretisk mulighet for at det kan rote litt med kjemien internt i celler, etc. Det har riktignok aldri blitt gjort noen medisinske funn, men her det fult mulig å gå i konspirasjonsterimodus og påstå at all forskning på dette, inkludert samtlige internationale organisasjoner, er kjøpt og betalt.

Men man kan selv gjøre seg opp en mening; med litt grunnleggende fysikkkunskap kan man google seg fram til mye. Man vil se at fysikken er "omtrent" den samme om det er en fyrstikk eller en mobiltelefon. Jeg tror vi alle kan være enig i at en fyrstikk er helt ufarlig en meter unna testikkel... Så kan vi krangle videre om man heller burde sammenlignet med ett st.hans bål. Men her kan man også gjøre seg sin egen mening, da man kan regne ut hvor mye kroppen blir varmet opp av strålingen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man psykolog? Jeg er ikke redd for strålingen. Jeg ønsker ikke å omgåes den unødvendige strålingen fra en samfunnsunyttig måler. Den gir meg ikke noe annet enn dyrere strøm.

Stoler du så mye på myndighetene at du er villig til å bo i et diktatur hvor du slipper å tenke selv?

Hvorfor utsette seg for unødvenndig stråling fra en måler som ikke gjør noe samfunnsnytte?

Det er ikke unødvendig stråling. Det er irrelevant stråling.

Og når du begynner å snakke om diktaturer så blir det hele bare latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan vi da foreslå eksponeringsterapi? Sett på en film ala dette og få svette i hendene :wee:

Nytteløst, umulig for meg å se på denslags galskap. Kom i skade for å klikke på en "rooftopping" video på YT for en tid tilbake, da var den dagen ødelagt.

Vi har sånn takterasse på jobben, de andre sier det er fint der ute. Jeg trives best i serverrommet. Ingen vinduer.

Lenke til kommentar

Helikoptertur da? :wee:

(aldri prøvd det selv)

Føler du på flyskrekk ved avgang og landing? Kjenner du flyskrekk på 10.000 fots høyde når det ikke er turbulens? For meg så går det helt fint å fly. Selvsagt så er turbulens litt ekkelt, men disse flykroppene tåler ganske mye.

Lå på magen utpå prekestolen og kikket ned som 12-åring. Følelsen av suget sitter i kroppen enda bare jeg tenker på det. Det er en heftig opplevelse, det kan jeg love deg. Vært på prekestolen en gang siden i mitt liv, og tror jeg fint klarer å stå over ytterligere besøk :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor lang tid går det før teknologien i disse "AMS-strømmålerne" er utdatert. Utviklinga går generelt raskt på all soft og hardware. Kan man risikere at om ~10 år så kommuniserer ikke strømmåleren med noe som helst. Og så må det igjen byttes strømmålere i hvert et hus og hver ei hytte? (Da skjønner jeg at det blir dyr nettleie..)

Fordelen med de gamle strømmålerne var at teknologien var enkel. Det var rett og slett bare en "strømmåler". Eneste ulempen var at man måtte huske på å "ringe inn" målerstanden. Jeg ser likevel flest fordeler med "de gamle" strømmålerne.

Vel, det er ganske enkelt ennå. Det er ikke et produkt som endrer seg. Det leser jo bare strøm og skal ikke noe mer

Jeg kommer aldri til å endre livet mitt fordi strømmen er billig på bestemte tider av døgnet uansett. Hverken kjøre hjem fra jobb i lunchen for å sette på vaskemaskin, eller stå opp om natta for ligge i badstua. En slik respektløs inngripen i folks tanker og liv håper jeg vi slipper. De fleste har nok å tenke på som det er .....

Kanskje i en fremtidsvisjon der alle husets elektriske dippedutter kommuniserer tovegs med kraftsselskapene kan dette ha noe for seg. Så får vaskemaskinen og varmtvannstanken osv beskjed fra Hafslund om at det er billig strøm mellom klokka 00:00 og 04:45....slå dere automatisk på da.. Men intelligente varmtvannstanker kommer nok ikke før om noen ti-år....

Hvis du ikke vil at strømselskapet skal styre livet ditt burde du HVERTFALL ikke tillate dem toveiskommunikasjon med ting i huset ditt!

Lenke til kommentar

[...]

Det eneste jeg ikke er enig på, er at man skal avfeie at når noen har en negativ helseeffekt av deterministisk irrasjonelle grunner, og en lege er villig til å attestere at denne personen faktisk har en negativ helseeffekt knyttet til dette, så skal man liksom avfeie dette fordi AMS-boksen ikke har farlig stråling.

Jeg tror ikke alle disse fastlegene tror AMS-boksen har farlig stråling. Men jeg tror de mener AMS-boksen og prosessen rundt den påvirker helsen til noen mennesker. Hver eneste av disse dokumentene er nødvendigvis et resultat av en samtale med pasienten der legen ble overbevist om at AMS-boksen - mest sannsynlig indirekte - påvirket helsetilstanden til personen.

Og de har mye bedre grunnlag til å uttale seg om hvert av disse tilfellene enn oss.

Nei, boksen har ikke farlig stråling. Er du redd for den, er det likevel ikke bra for helsa di.

Vel, jeg er lege (men ikke fastlege) og jeg hadde nok nektet å skrive en slik attest. Hadde ikke hatt peil på hvordan jeg skulle formulert det heller.

Får meg til å tenke på et av de sterkere pasientmøtene jeg har hatt hvor jeg snakket med en kvinne som trodde hennes datter var en satanisk hore. Hun hadde jo helt tydelig psykiske helseplager, men det var ikke forårsaket av barnet og jeg hadde selvsagt nektet å skrive en attest på at hennes helseplager var forårsaket av hennes "horete" datter fra helvete. (Å separere henne fra datteren kunne nok vært lurt selvsagt, men da for datterens del).

Personer med fobier bør ha en lege som lytter til dem, og hjelper dem med eventuell henvisning eller behandling, ikke en lege som skriver en attest.

Det er en grunn til at fastleger er dønn lei nå om dagen. Jobben deres har blitt redusert til å skrive attester og sykemeldinger, i stedet for å behandle pasienter.

Folk skal ha sykemelding fordi sjefen er en drittsekk og at de derfor ikke vil på jobb, de skal ha fraværsattest for skolen, de skal ha attest på at de ikke trives i gymtimene, de skal ha attest på at de fortsatt er gode på å kjøre bil (uten at legen faktisk kan se dem kjøre), de skal ha attest til reiseselskapet for å få tilbake pengene for den fotturen i Tibet som kanskje ikke var en så god ide likevel. Nå skal de også ha attest på at AMS måleren gir dem uspesifikke helseplager.

Ingenting av det overordnede er legeoppgaver, men er noe som er blitt dyttet på fastleger i tro på at så lenge en med medisinsk utdannelse underskriver på et papir vil alle problemer i livet ordne seg.

Har man psykiske helseplager som utarter seg som en irrasjonelle fobi mot stråling så bør man få terapi for dette hvis man ønsker. Mine anekdotiske erfaringer er dog at slike pasienter egentlig ikke ønsker behandling for sin fobi, men ønsker å få beskjed om at de har rett.

Leger som skriver slike attester vil få gode anmeldelser av pasienter, men gjør dem en gedigen bjørnetjeneste på samme vis som leger som gir pasienter antibiotikabehandling mot virale infeksjoner kun fordi pasienten etterspør det.

Før noen tror at jeg sitter på min høye hest her uten egne erfaringer, så er jeg til en viss grad nevrotisk, har OCD (med fokus på tvangstanker heller enn handlinger) og dermed en del irrasjonelle tankemønstre selv. Men jeg ville aldri tvunget en lege til å skrive attest for noe av det, da hadde jeg heller bedt om terapi.

Nå har vel de fleste fastleger fått med seg at de ikke kan skrive attester om at AMS målere forårsaker helseplager. Mange vil dessverre likevel føle seg presset av pasienter til å skrive attester med litt finurlig formulering som gjør at de akkurat klarer å holde seg på rett side av loven.

Endret av Nether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...