galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Åpent ubesvart brev sendt til Helsedirektoratet, Hafslund og NVE: Straffeloven § 280. Uaktsom forvoldelse av betydelig skade på kropp eller helse Med fengsel inntil 3 år straffes den som uaktsomt volder betydelig skade på en annens kropp eller helse. Er det montørene som får fengsel eller nettselskapsjefene? Eller er det beslutningstagere i NVE eller politikere som er ansvarlige om målerne viser seg å skape helseproblemer eller skade? eller er det strålevern ansatte som er ansvarlige? Det er en interresant problemstilling. Ingen vil ta ansvar og det er uklart hvem som sitter på ansvaret. Merkelig at ingen tar ansvar hvis det menes så oppriktig at målerne er helt ufarlige (ingen helseeffekt). Hvis montøren får vite at hvis han installerer måleren så blir han ansvarlig, er ikke han da bevisstgjort ansvaret? Bør man kreve signatur fra montøren slik at han/hun bekrefter ansvaret? Da ville nok ingen montør sagt seg villig til å montere smartmåleren. Så da vil vel montøren at nettselskapet skal påta seg ansvaret da han bare utfører ordre. Men nettselskapene er påkrevd av NVE å installere målerne så de vil vel at NVE tar ansvar. Men NVE lener seg på Strålevernet da NVE ikke har som jobb å beskytte folket mot stråling. Strålevernet lener seg på industriens kjøpte forskning på område og ønsker å fjerne føre var prinsippet da det blir enklere å prakke på folk usikker/unødvendig stråling. Siden nettselskapene selv har valgt teknologi burde de være medansvarlige. De valgte å ikke tilby en fornuftig måler. Ansvarsfraskrivelse skaper ingen tillitt. Hvem har ansvaret om det bekreftes at folk blir syke av målerne? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Poenget med å si nei til smartmåler er vel at man selv skal bestemme strålingskildene som er inne i sitt eget hjem. Og det er et poeng at man kan skjerme sitt hjem for stråling utenifra. Smartmåleren stråler kontinuerlig hele døgnet, mens kravet fra NVE er innsending av data en gang i døgnet. Valget av maskenettverk er derfor teknologisk sett overkill. Det hadde holdt med mobilkommunikasjon en gang i døgnet. Men nå stråler målerne (Hafslunds Aidon målere) kontinuerlig døgnet rund. Og det 3-4 ganger så kraftig som en mobiltelefon som bruker 4G. Fortsatt innenfor grenseverdiene som antagelig er for høye. Uansett er strålingen totalt unødvendig i forhold til NVE sine krav til smartmålerne. Nettselskapene har selv valgt teknologi, og har da valgt å ikke tilby en måler som stråler minimalt og er innenfor kravet til NVE. Selvråderett over eget hjem er viktig. I tillegg kommer overvåkingspotensialet og hackingspotensialet. Måleren er udemokratisk da det er et EU direktiv som påtvinges folket som har sagt nei til EU to ganger. Jeg finner rett og slett ingen god grunn til å godta smartmålerinnstallasjon. Dette har for mange blitt en kamp for demokrati, frihet, selvråderett og personvern. De kan såklart ikke levere data en gang i døgnet, da vi skal faktureres på timesbasis. Om den skulle logget å sendt alt på en gang må en inn med en ekstra enhet da målerne ikke er lagt opp til dette, de leverer data pr 2 sekund. En gang i timen(noen ganger 2) får en målerstand, dette blir mål for effektleddet(foreslått) og dette kommer ikke i samme intervall hos alle målerne slik at den må kontinuerlig levere ut data for å sørge for at en får inn målerstanden. Om en setter seg inn i hva en snakker om først, så blir diskusjonen så mye lettere. Synsing og antagelser er en dårlig ting. 2 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Åpent ubesvart brev til Hafslund og NVE og til beslutningstagerne: Beslutningstageres naive tillitt til bransjen Emne: EMF og mikrobølgestråling Her er en liten tankevekker til beslutningstakere i: Nettselskapene Strålevernet Staten NVE Helsedirektoratet Da det ikke gjøres noen form for vurdering av plasseringen til smartmålerne så har da beslutningstagerne full tillitt til strålingsforskningen bestilt av industrien selv. Man tar ikke lærdom fra tidligere. Tenker da på tobakksindustrien hvor leger reklamerte for at tobakk var sunt. Mye forskning viser at strålingen vi utsettes for kan være skadelig. Det trengs mer forskning, men det er nok ikke bransjen villig til å selv betale for. Strålevernet burde selv vurdere ny forskning og utføre forskning selv for å være sikker på at Nordmenn er tilstrekkelig beskyttet. Føre-var prinsippet burde gjelde. Når det er så mye penger på spill, burde staten og i dette tilfellet strålevernet undersøke bedre og ikke bare følge EU og stole på at det som er ok for EU er ok for Nordmenn. Norge er faktisk ikke medlem av EU. Og økonomiske motiver burde ikke telle mer enn folkets helse. Det autoritære EU/EØS diktaturet vi har i Norge fjerner tillitten til de organer som skal beskytte befolkningen (i dette tilfellet strålevernet og helsedirektoratet og NVE). Siden beslutningstagerne er overbevist om at strålingsgrensen vi har i dag er 100% trygg, er de da villige til å ha en smartmåler av merket Aidon plasser 1,5 meter fra sin arbeidsplass i hodehøyde? Eller at den plasseres nærmere enn 1,5meter? Og den må være der hver dag. Da blir beslutningstagerne utsatt for strålingen kun ca. 8 timer om dagen (5 dagers uke), men med relativt kort avstand fra måleren. Dette vil tilsvare vanlig tidsperiode for søvn men kun for 5 av 7 dager. Plasseringen av smartmålerne hensyn-tas ikke. Noen sover med smartmåleren rett over senga si og utsettes da for unødvendig mye stråling i en periode på døgnet hvor kroppen skal restitueres. Noen sikringsskap er over barneseng (barn kan være mer utsatt for stråling?/tåle stråling dårligere?). Hvis dette er så sikkert som beslutningstagerne er overbevist om, burde de være villige til å bestråles slik et år eller lenger. Så får vi se om de blir syke/plaget av strålingen. Enda bedre ville det vært om beslutningstagerne ble strålet med maksimal sendingsstyrke konstant døgnet rundt. Da beslutningstagerne stoler 100% på strålingsstyrkegrensen, så kan de jo utsettes for den døgnet rundt. Hvis beslutningstagerne ikke er villige til å eksperimentere med seg selv og la forskere teste lovlig stråling på dem over tid. Hvorfor er de da villige til å eksperimentere med folket? Staten er veldig negativ til tobakk og fremstiller tobakk som svert helseskadelig. Man kan røyke i 30 år eller lenger uten å få nevneverdige helseproblemer. Allikevel er Røyking skadelig og man bør utsettes minst mulig for det. Problemer med dagens smartmåler i forhold til tillitt: Smartmåleren er et EU direktiv (har vi autoritært EØS diktatur eller demokrati i Norge?) Smartmålerne stråler ekstremt mye mer enn nødvendig i forhold til dagens krav om innsending av data. (ca 70 ganger i minuttet døgnet rundt med kjempekorte kraftige mikrobøgepulser kun for å opprettholde maskenettverket mellom smartmålerne) Kan det være risiko for at mikrobølgestråling gjentar tobakksindustrien når det gjelder helseeffekt? Hvis ja, så bør førevarprinsippet gjelde. Ser vi at historien gjentar seg nå tro? 1 Lenke til kommentar
Tom Are Ødelien Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Skulle da fastlegene late som ingenting, når de vet hva årsaken er? Nei, men de må jo foreskrive korrekt behandling. Går man rundt med angst for strålingen fra de nye strømmålerene så er det ikke fritak fra strømmåleren som er riktig medisin - det er en henvisning til psykolog for å få hjelp med den irrasjonelle frykten de sliter med. (Så er det mulig det kan kombineres med et midlertidig fritak fra målerene mens behandling pågår, men det bør ingenlunde være eneste 'medisin'). Bare fordi du kansje ikke sliter med det er det faktisk vitenskapelig bevist at visse bølgelengder av stråling påvirker mennesker på forskjellige måter. Jeg påstår ikke at AMS nødvendigvis har noen av disse strålingene MEN jeg har bevis fra søvnmønsteret mitt (bruker fitbit charge 2) at jeg har mange flere oppvåkninger og urolige øyeblikk på nettene ETTER måleren ble montert. Jeg sliter også med innsovning da jeg hører en form for "murrelyd" konstat i rommet. Mitt soverom ligger vegg i vegg med der måleren er montert og det var aldri ett så konstatt problem FØR måler ble instalert. Jeg har netttop hvert på ferie på en hytte uten denne måleren og sovet som en stein hele nettene, var ikke før jeg kom tilbake igjen søvn prøblemene oppsto atter en gang! Så lett å si at noe ikke er reelt når det ikke påvirker deg selv, men kansje du skal tenke så langt at det faktisk kan være noe som stemmer med påstandene selv om det ikke er brukt tid og penger på å bevise eller motbevise påstanden grundig nokk. Ha en forsatt tankefull dag videre og prøv å ha ett åpent sinn før du kommenterer neste gang =) For å kalle det for en "irrasjonell frykt" er langt ifra ok i mine øyne. Aspest var kjempe greier det i 80 år før de fant ut det var skadelig og dødelig =) Ikke alle ting kan bevises eller motbevises før langtidstester er utført ser du =) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Bare fordi du kansje ikke sliter med det er det faktisk vitenskapelig bevist at visse bølgelengder av stråling påvirker mennesker på forskjellige måter. Jeg påstår ikke at AMS nødvendigvis har noen av disse strålingene MEN jeg har bevis fra søvnmønsteret mitt (bruker fitbit charge 2) at jeg har mange flere oppvåkninger og urolige øyeblikk på nettene ETTER måleren ble montert. Jeg sliter også med innsovning da jeg hører en form for "murrelyd" konstat i rommet. Mitt soverom ligger vegg i vegg med der måleren er montert og det var aldri ett så konstatt problem FØR måler ble instalert. Jeg har netttop hvert på ferie på en hytte uten denne måleren og sovet som en stein hele nettene, var ikke før jeg kom tilbake igjen søvn prøblemene oppsto atter en gang! Så lett å si at noe ikke er reelt når det ikke påvirker deg selv, men kansje du skal tenke så langt at det faktisk kan være noe som stemmer med påstandene selv om det ikke er brukt tid og penger på å bevise eller motbevise påstanden grundig nokk. Ha en forsatt tankefull dag videre og prøv å ha ett åpent sinn før du kommenterer neste gang =) For å kalle det for en "irrasjonell frykt" er langt ifra ok i mine øyne. Aspest var kjempe greier det i 80 år før de fant ut det var skadelig og dødelig =) Ikke alle ting kan bevises eller motbevises før langtidstester er utført ser du =) Men, dette er ikke ett bevis på at det er noe fysisk med AMS måleren. Det kan like enkelt ligge psykisk hos deg. Alternativt kan du jo vurdere å flytte til en ny bolig, da er måler plassert på utsiden av huset. Det koster gjerne penger, men helsen > penger? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg er ikke redd for stråling. Men ser ikke vitsen i å godta å bli bestrålt med veldig kraftige og kjempekorte mikrobølge pulser 70-80 ganger i minuttet når kravet er innsending av data en gang i døgnet. De som finner seg i det bør oppsøke psykolog og spørre hvorfor de er så naive og om psykologen kan hjelpe dem med å våkne opp. Det tas ikke hensyn til plasseringen av smartmålerne. Noen er rett over barneseng. Bør barn bestråles unødvendig når de sover? Hvorfor beskytter strålevernet strålene og ikke folket mot den unødvendige strålingen? Innsending av data en gang i døgnet kunne tilsvart stråling i kort tid hvert døgn i stedenfor konstant stråling døgnet rundt. Du MÅ være utrolig naiv. Igjen, det er feil. Det skal leveres inn på timesbasis og på grunn av hvordan disse målerne fungerer må en levere data i hele denne timen. du har åpenbart satt deg godt inn i stråling og annet, hvorfor har du ikke lest manualen til målerene? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Jeg tror heller ikke byråkratiet treffer fastlegene med denne instruksen, fordi det fastlegene diagnostiserer har nok aldri vært at "helseplagene skyldes stråling fra de automatiske strømmålerne". Det fastlegene diagnostiserer er at strømmålerne skaper helseplager. På samme måte som en vrien medarbeider kan medføre sykemeldinger, kan stresset fra å bli påtvunget en enhet i hjemmet som man går rundt og er engstelig for, definitivt skape helseplager. Måten AMS presses på folk, vil skape både angst, frustrasjon, stress og gjøre at mange sta og egne mennesker går i psykisk vranglås på forskjellige måter. Skulle da fastlegene late som ingenting, når de vet hva årsaken er? Nei, det er ikke påvist at AMS-målernes stråling har en helseeffekt, men det _er_ påvist at AMS-målerne gir en helseeffekt. Det er ikke det å bli påtvunget måler som fører til helseplager, det er vrangforestillingene rundt stråling som gjør det. Løsningen er å slå ned på feilinformasjon og sende de som er påvirket til psykolog. Dersom fastlegen diagnostiserer at AMS utløser helseproblemer, vil det være galt å nekte å attestere dette på lik linje med andre attester. Denne diagnosen er jo da fortsatt feil, siden det ikke er AMS som utløser helseproblemene, men vrangforestillingene. Dessuten er det heller tvilsomt at de fleste faktisk er redde. De fleste er nok bare kverulanter som vil krangle med staten. Endret 22. juni 2018 av hekomo 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Et folkerykte sier at i AMS målerne sitter det en skjult mikrofon. Og at det ikke bare er målerstand som kan sendes, men også tale i sanntid. Dvs alle hjem kan avlyttes. Dette er nok bare konspirasjonsteori....... Da skal de som avlytter via boksene høre jævlig godt, for i de fleste boligblokker og lignende så er vel boksene plassert i kjellere eller andre steder langt utenfor hver leilighet. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Vel, ser at det er mye nedsnakk om eloverfølsomme, men hvorfor fokuserer ikke TU på at mikrobølgestråling fikk kreftklassifisering 2B i 2011? Men dokumentasjon har du ikke? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Så kan tenke hvilke ramaskrik det ville blitt blant enkelte på tu.no, hvis Hydrogen-el var årsaken til en slik utgift som ble pålagt alle. Ja, hydrogen er jo massiv sløsing med energi, mens rent batteri er mye mer effektivt enn både bensin/diesel og hydrogen. 1 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 De kan såklart ikke levere data en gang i døgnet, da vi skal faktureres på timesbasis. Om den skulle logget å sendt alt på en gang må en inn med en ekstra enhet da målerne ikke er lagt opp til dette, de leverer data pr 2 sekund. En gang i timen(noen ganger 2) får en målerstand, dette blir mål for effektleddet(foreslått) og dette kommer ikke i samme intervall hos alle målerne slik at den må kontinuerlig levere ut data for å sørge for at en får inn målerstanden. Om en setter seg inn i hva en snakker om først, så blir diskusjonen så mye lettere. Synsing og antagelser er en dårlig ting. Jeg har satt meg inn i AMS saken i over et år. Er nok en av Norges største motstandere. Desverre endrer NVE på retningslinjer titt og ofte når de oppdager at de har løyet. Ja da ble det enda mindre aktuelt med AMS. Aidon målerne sender inn data en gang i timen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Faktakommentar; Radiobølger og mikrobølger er akkurat det samme som synlig lys, dvs. elektromagnetisk stråling (EMS). Bare med mindre energi enn synlig lys og infrarødt, så vi mennesker hverken ser eller føler strålingen. Så om en blir dårlig av radiobølger burde en ha alvorlige problemer med dagslys. Ute i dagslys treffer en forsåvidt på EMS stråling med nok energi til påviselig å gi skade, UV ståling. Fordi denne er mer energirik enn synlig lys. Så har en skikkelig "power-EMS" som røntgen, gamma etc. heldigvis lite av denslags rundt om - ihverfall sålenge ikke noen stjerner tar kvelden i nærheten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg har satt meg inn i AMS saken i over et år. Er nok en av Norges største motstandere. Desverre endrer NVE på retningslinjer titt og ofte når de oppdager at de har løyet. Ja da ble det enda mindre aktuelt med AMS. Aidon målerne sender inn data en gang i timen. Du har åpenbart ikke satt deg inn i de forskjellige modellene og hvordan de fungerer. NVE løyet? Om aidon måleren(jeg har ikke denne, så ikke så kjent med akkurat den modellen) kan settes opp til å kun sende beskjeden som inneholder målerstanden så er jo det bra for deg? Bytt til aidon. Jeg har ikke denne muligheten oss meg. 2 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det er ikke det å bli påtvunget måler som fører til helseplager, det er vrangforestillingene rundt stråling som gjør det. Løsningen er å slå ned på feilinformasjon og sende de som er påvirket til psykolog. Denne diagnosen er jo da fortsatt feil, siden det ikke er AMS som utløser helseproblemene, men vrangforestillingene. Dessuten er det heller tvilsomt at de fleste faktisk er redde. De fleste er nok bare kverulanter som vil krangle med staten. Hvorfor trenger man psykolog? Jeg er ikke redd for strålingen. Jeg ønsker ikke å omgåes den unødvendige strålingen fra en samfunnsunyttig måler. Den gir meg ikke noe annet enn dyrere strøm. Stoler du så mye på myndighetene at du er villig til å bo i et diktatur hvor du slipper å tenke selv? Hvorfor utsette seg for unødvenndig stråling fra en måler som ikke gjør noe samfunnsnytte? Tvert imot vil den gi oss dyrere strøm uten at nettet oppgraderes. Men det er oppgradering av nettet som trengs og ikke nye målere. Disse målerne er frivillig i tyskland og flere andre land. Og motstanden i andre land er VELDIG STOR. Ikke uten grunn. Jeg ønsker ikke å krangle med staten, jeg ønsker å bestemme forurennsingskilder i eget hjem. Og for å få lov til det MÅ jeg krangle med staten. Hvorfor synes du det er greit at staten får plassere ut forurennsingskilder i ditt hjem? (at du tror på gud eller at mikrobølge stråling er ufarlig får være din religion/tro). Jeg ønsker ikke å leve i et autoritært EØS/EU diktatur. Smartmåleren er et EU direktiv. 1 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Du har åpenbart ikke satt deg inn i de forskjellige modellene og hvordan de fungerer. NVE løyet? Om aidon måleren(jeg har ikke denne, så ikke så kjent med akkurat den modellen) kan settes opp til å kun sende beskjeden som inneholder målerstanden så er jo det bra for deg? Bytt til aidon. Jeg har ikke denne muligheten oss meg. Aidon måleren er en av de værste. Man kan ikke velge måler. Man må ta den nettselskapet sitt har valgt. Eller nekte som er det jeg gjør. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Aidon måleren er en av de værste. Man kan ikke velge måler. Man må ta den nettselskapet sitt har valgt. Eller nekte som er det jeg gjør. Man kan velge en plass hvor denne brukes, såklart. Nekte? lykke til med det og regningene etter 1.1.2019. Værste hva da? 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Hadde stråling vært så farlig som alle tror så hadde vi alle vært drept av sola for lengst. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Sammenligningen din med edderkopper og slanger er hva man kaller en stråmann. Et konstruert argument uten kontakt med virkeligheten. Det er ingen som prøver å prakke på deg en "boks med edderkopper eller slanger". En mer riktig sammenligning er om noen gir deg en tom boks, sier det er en tom boks, åpner boksen og viser deg at den er tom, men du nekter å ta imot boksen fordi du tror den kanskje kan inneholde slanger eller edderkopper. Så krever du å få en legeerklæring mot å få tomme bokser med bakgrunn i araknafobi. Dessuten er det feil premiss for sammenligningen. Mer relevant sammenligning er om du, ved irrasjonell redsel for edderkopper eller slanger, skulle få legeerklæring på at du ikke skal ha edderkopper i huset. Det er ikke AMS-måleren, men redselen for strålingen, som er problemet. Du kan ikke stenge ute den strålingen ved å ikke ha en AMS-måler. Som allerede nevnt så er sjansen overhengende for at du får minst like mye stråling fra naboens AMS-måler som din egen (altså ingenting). En legeerklæring er like effektiv mot stråling som mot edderkopper. Begge er ufarlig, ingen av dem kan lese, og de kommer inn i huset ditt samme hva det står på en legeattest. Jeg beklager at du følte jeg belemret deg med stråmenn, og det er noe jeg ikke ønsker å gjøre. Slik jeg oppfatter et stråmannsargument er det når man setter opp et tenkt, overført argument som visstnok den andre skulle skulle mene å ha basert på et annet argument, for så å slå det ihjel. Det var ikke det jeg gjorde her, jeg ønsket ikke å ekstrapolere noe argument fra dine meninger. Argumentet var en forklaring, ikke et angrep. Det jeg forsøkte gjøre her var å vise et eksempel på hvor åpenbart det er å leve under konstant belastning for en irrasjonell frykt eller liknende har en negativ helseeffekt. Det er ganske enkelt. Det å rasjonalisere rundt mengden stråling, avstand til stråling og liknende betyr bare at du fortsatt ikke ser på det jeg sier. Ja, begge deler er like lite farlig, men det er da revnende likegyldig for det jeg sier. Det jeg har sagt her har aldri handlet om stråling. Det handler om angst og stress. AMS-boksen er et konkret stressmoment som påvirker folks helse, og det til en sånn grad at fastleger faktisk skriver attest på at dette er tilfelle. Endret 22. juni 2018 av tommyb 4 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 http://www.dailymail.co.uk/news/article-5872001/Could-wifi-giving-children-cancer.html Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det er ikke det å bli påtvunget måler som fører til helseplager, det er vrangforestillingene rundt stråling som gjør det. Løsningen er å slå ned på feilinformasjon og sende de som er påvirket til psykolog. Denne diagnosen er jo da fortsatt feil, siden det ikke er AMS som utløser helseproblemene, men vrangforestillingene. Dessuten er det heller tvilsomt at de fleste faktisk er redde. De fleste er nok bare kverulanter som vil krangle med staten. For å ta det siste først; når jeg snakker om de som får helseproblemer av AMS-prosessen, snakker jeg ikke om den andelen som bare vil krangle med staten. Om det så er 80%. Jeg er enig i at den andelen finnes, så får noen andre måle størrelsen på den. Og så er det ikke sånn at jeg mener alle tilfellene av de som faktisk får helseproblemer av AMS er like. Jeg tror personlig at ingen av disse faktisk reagerer på den fysiske AMS-boksens stråling. Men likefullt er det åpenbart at noen reagerer på AMS-prosessen. Så hvordan kan det ha seg, hvis det ikke er stråling? En observerbart påvirkende faktor er feilinformasjon, det tror jeg også. Underliggende årsak kan være vrangforestillinger, det er jeg helt enig i. Men det som utløser fysiske helsefaktorer vil være ting som stress, usikkerhet, angst, følelse av fare, følelse av å ikke bli hørt. Når folk opplever ting som stress, usikkerhet, angst, følelse av fare og følelse av å ikke bli hørt på en helt vanlig arbeidsplass, eller i et forhold, blir mange sykemeldte og det er en akseptert sammenheng mellom disse tingene og negative helseeffekter. De samme negative effektene vil man ha om det er andre utløsende faktorer. AMS-prosessen er åpenbart en slik utløsende faktor for noen. Da er det fine at man faktisk kan stoppe stress, usikkerhet, angst, følelse av fare og følelse av å ikke bli hørt med å bytte arbeidsplass, avbryte et forhold, eller avbryte den prosessen som utløser helseeffekter. Det pleier faktisk hjelpe, såvidt jeg har hørt. Siden det kan være forskjellige underliggende årsaker, tenker jeg at man bør vurdere forskjellige tiltak til forskjellige tilfeller. Om den underliggende årsaken er å være vanskelig, foreslår jeg prisauke, for det kan kanskje hjelpe med de som bare vil ha en fight. Om den underliggende årsaken er at man har blitt disinformert eller frykt for noe ukjent, så foreslår jeg jo samtaler på et lavere plan. Raskere, billigere og mer tilgjengelig enn psykolog. Om den underliggende årsaken er ekstremliberalistiske holdninger, som vi jo nettopp så eksempel på, tror jeg kanskje gruppeterapi er veien å gå, da også Om den underliggende årsaken er vrangforestillinger så er jeg jo enig i at psykologhjelp hadde vært bra. Og om den underliggende årsaken er at man er rape hakke gal, har man vel muligheter da også. Det eneste jeg ikke er enig på, er at man skal avfeie at når noen har en negativ helseeffekt av deterministisk irrasjonelle grunner, og en lege er villig til å attestere at denne personen faktisk har en negativ helseeffekt knyttet til dette, så skal man liksom avfeie dette fordi AMS-boksen ikke har farlig stråling. Jeg tror ikke alle disse fastlegene tror AMS-boksen har farlig stråling. Men jeg tror de mener AMS-boksen og prosessen rundt den påvirker helsen til noen mennesker. Hver eneste av disse dokumentene er nødvendigvis et resultat av en samtale med pasienten der legen ble overbevist om at AMS-boksen - mest sannsynlig indirekte - påvirket helsetilstanden til personen. Og de har mye bedre grunnlag til å uttale seg om hvert av disse tilfellene enn oss. Nei, boksen har ikke farlig stråling. Er du redd for den, er det likevel ikke bra for helsa di. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå