tommyb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Dette virker det som om du har veldig god innsikt i. +1 Nei, jeg har bare en mening om alt, også det jeg har lite innsikt i. Men jeg vet noe om belastning av stress. Og etterhvert en god del om muskelsykdommer hos barn, som gjør at jeg både har erfaringer fra gruppesamtaler og det å håndtere ikke-fysisk belastning over tid. Man trenger ikke alltid ha en fysisk årsak for å få helseproblemer. Det kan faktisk være nok å ikke bli hørt når du mener det du sier er viktig for noen andres helse. Endret 22. juni 2018 av tommyb 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Da hadde de raskt fått tvilerne på rekke. Men tilsvarende ville det vært en større belastning på de som av en eller annen grunn har reelle helseplager knyttet til AMS-prosessen. Ja de hadde fått tvilerne på rekke i hylekoret da? Det hadde jo vært like mye ubehag, og konspirasjonsteoriene ville blitt sannheter. At de vil ha AMS-målerne etablert for å tjene mer penger på kundemassen. Endret 22. juni 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Mitt sikringsskap (med måler) er montert på stueveggen (inne...). Senderen er montert utenfor skapet - i enden av en 1 meter lang kabel. (Montør sa han måtte gjøre det slik da sendesignalet fra selve måleren var for svakt). Spurte montøren om han hadde en lenger kabel så jeg kunne ha senderen på yttervegg, men det gikk ikke an. Det gikk ikke an fordi han ikke gadd, eller hadde hjemmel for å bruke ekstrakroner på deg. Hadde du sparket han ut derfra pga. lite samarbeidsvillighet, så hadde pipen fått en annen lyd tenker jeg. 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Mitt sikringsskap (med måler) er montert på stueveggen (inne...). Joda, er godt klar over at det i gamle boliger er montert inne, men hvis man er så paranoid å tro at den er fylt med mikrofoner eller tror man er overfølsom overfor akkurat de radiosignaler som kommer fra den, så kan man flytte til et nyere hus da slike ting i dag monteres på utsiden av huset. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 De vil ikke ha AMS-målerne etablert for at kundene skal kjøpe strømmen billigere enn i dag. De vil ha AMS-målerne etablert for å "oppmuntre til å bedre utnytte strømnettet når det er ledig kapasitet" - med andre ord for å redusere kostnader til oppskalering. 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg tenker meg at de kan ha trodd at det å innvilge fritak, ville gi mindre blest i media rundt disse AMS-målerene, som de i flere framtidige generasjoner kommer til å tjene seg søkkrike på. Det er EL-leverandørene som vil tjene på å selge billig strøm om natten. Fordi da må de ikke utvikle linjenettene i like stor grad. Tullpreik! Ja, AMS og effektprising kan medføre at man ikke trenger å utvikle linjenettet i like stor grad. Men EL-leverandørene vil ikke tjene en krone på det, det er det faktisk vi som vil gjøre. Nettleverandørene - og det er forskjell på nettleverandør og strømleverandør. Nettleverandøren leverer bare den fysiske infrastrukturen, inklusive måleren. Nett er regnet som monopolvirksomhet (geografisk monopol) og er således omfattet av svært strenge reguleringer. Systemet er komplekst, men i korte trekk så kan en nettleverandør kun ta selvkostpris + en gitt % kapitalavkastning. Hva de kan ta blir satt i en inntektsramme fra NVE, https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/ Må man pga effekttopper bygge ut strømnettet, både sentralnettet (driftes av Statnett), regionalnettet (driftes av Statnett + lokale) og lokalnettet, så blir inntektsrammen hevet - og vi må betale mer i nettleie. Inntektsrammen tar nemlig hensyn til nødvendige investeringer i nettet. Når det gjelder selve strømprisen avhenger den primært av forholdet mellom produksjon og forbruk, og er ekstremt priselastisk. AMS påvirker ikke den prisen, men AMS kan gi oss som forbrukere mulighet til å utnytte priselastesiteten. Døgnvariasjon kan fort være opp i 20 - 30 %, og vil faktisk øke når mer vind, sol etc erstatter kull, gass og kjernekraft i Europa. F.eks har man i Danmark hatt "negative" priser ved optimal vindkraftproduksjon. F.eks varierte pris i EUR/Mwh fra 16 til 54 den 21.6 i DK1. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Henvisning til psykolog er helt sikkert riktig medisin for mange av disse. Ja, og et av en svært mye brukt teknikk mot irrasjonelle fobier er nettopp eksponeringsterapi. 2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg er ikke AMS-motstander, jeg har fått montert min og den uvesentlige strålingen kommer ikke til å plage meg. Men som andre også rapporterer, ble regninga straks høyere. Min har faktisk blitt lavere, men jeg har heldigvis en leverandør av strøm som fakturerer per time, ikke per dag, og jeg har fått flyttet energikrevende forbruk som lading av elbil til natten, når strømmen er billig. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Stakkars folk, de kommer nok til å endre mening etter 1.1.2019 når de innser at de taper penger på dette våset... Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Stakkars folk, de kommer nok til å endre mening etter 1.1.2019 når de innser at de taper penger på dette våset... Men, kommer de til å innse det? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Tullpreik! Ja, AMS og effektprising kan medføre at man ikke trenger å utvikle linjenettet i like stor grad. Men EL-leverandørene vil ikke tjene en krone på det, det er det faktisk vi som vil gjøre. Nettleverandørene - og det er forskjell på nettleverandør og strømleverandør. Nettleverandøren leverer bare den fysiske infrastrukturen, inklusive måleren. Nett er regnet som monopolvirksomhet (geografisk monopol) og er således omfattet av svært strenge reguleringer. Systemet er komplekst, men i korte trekk så kan en nettleverandør kun ta selvkostpris + en gitt % kapitalavkastning. Hva de kan ta blir satt i en inntektsramme fra NVE, https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/ Må man pga effekttopper bygge ut strømnettet, både sentralnettet (driftes av Statnett), regionalnettet (driftes av Statnett + lokale) og lokalnettet, så blir inntektsrammen hevet - og vi må betale mer i nettleie. Inntektsrammen tar nemlig hensyn til nødvendige investeringer i nettet. Når det gjelder selve strømprisen avhenger den primært av forholdet mellom produksjon og forbruk, og er ekstremt priselastisk. AMS påvirker ikke den prisen, men AMS kan gi oss som forbrukere mulighet til å utnytte priselastesiteten. Døgnvariasjon kan fort være opp i 20 - 30 %, og vil faktisk øke når mer vind, sol etc erstatter kull, gass og kjernekraft i Europa. F.eks har man i Danmark hatt "negative" priser ved optimal vindkraftproduksjon. F.eks varierte pris i EUR/Mwh fra 16 til 54 den 21.6 i DK1. Ok, tok vel litt hardt i da kanskje. Da fikk vi fasit eller? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Men, kommer de til å innse det? Når de får økte regninger pga ett tilfeldig effektledd så tenker jeg at de innser det ganske fort 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Jeg er ikke AMS-motstander, jeg har fått montert min og den uvesentlige strålingen kommer ikke til å plage meg. Men som andre også rapporterer, ble regninga straks høyere. Jeg mener at vi har fått det dyrere også. Er ikke jeg som styrer med strømabonnentet hos oss. Nylig endret hun hvilken type prisingsmodell en abonnerer på, og det skulle visst få ned prisen noe. Så er ikke sikkert det kun er AMS-måleren som gir inntrykk av dyrerer strøm enn fra tidligere sammenliknbare perioder. Det er så mange faktorer inni her, at bildet av det hele er noe uklart. Jeg tror at vi brukte mindre strøm i mai i fjor av andre grunner, enn at det er prismodell og AMS alene som gjør noe. Men generellt sett så føles det som at ting har blitt dyrere ja. Endret 22. juni 2018 av G 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Vel, ser at det er mye nedsnakk om eloverfølsomme, men hvorfor fokuserer ikke TU på at mikrobølgestråling fikk kreftklassifisering 2B i 2011? Hvem ville lagt eksosrøret fra en dieselbil inn i boligen sin? Og før noen trekker frem andre karsiogener med samme kreftklassifisering i et forsøk på å snakke dette bort, så endrer det ikke på noen ting! Kreftfaren er der, de biologiske effektene langt under grenseverdien på 1 gra oppvarming av kropsvev på 6 minutter er solid forankret i fagfellevurdert forskning. Hva jeg derimot ser svært alvorlig på, er at Statens Strålevern (SS) feilinformerte om hvor ille AMS er (stråler 6 ganger mer en en mobiltelefon, og mange av dem sender mer eller mindre kontinuerlig). På toppen av alt, henviser stråleforskriften til en Tysk privat stiftelse som var åpent finansiert av industrien frem til 2008 og sok kom med sine retningslinjer i 1998! http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Ja, og et av en svært mye brukt teknikk mot irrasjonelle fobier er nettopp eksponeringsterapi. Javisst. Men i kontrollerte omgivelser, under kvalifisert oppsyn og begrenset tidsrom om gangen. Det er litt upraktisk med en boks i ditt eget hjem. Dessuten har de altså allerede vært eksponert ganske mye uten at det hjalp, tydeligvis. Jeg tenker at informasjonsgrupper der de berørte møtes med respekt men får forklart sammenhengene til hvorfor de føler seg uvel, og hvordan de kan bearbeide det, kanskje vil vise seg å være langt mer effektivt. Hvorvidt disse gruppene er store nok til at vi som samfunn skal bry oss om det vet jeg ikke, men for hver enkelt fastlege vil det kunne føles feil å ikke attestere for helseproblemer som han eller hun har gjort en positiv identifikasjon på gjennom pasientsamtaler. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Tipper at minste motstands vei har vært oppskriften her (få det utrullet med minst arbeidsmengde). Så får samfunnet og legestanden måtte rydde etter dem. Jeg tenker meg at de kan ha trodd at det å innvilge fritak, ville gi mindre blest i media rundt disse AMS-målerene, som de i flere framtidige generasjoner kommer til å tjene seg søkkrike på. Det er EL-leverandørene som vil tjene på å selge billig strøm om natten. Fordi da må de ikke utvikle linjenettene i like stor grad. Edit: Man må ikke glemme at EL-bil bølgen gjorde kravet om å etablere AMS-målere i hjemmene bare så mange flere år framskyndet. Så kan tenke hvilke ramaskrik det ville blitt blant enkelte på tu.no, hvis Hydrogen-el var årsaken til en slik utgift som ble pålagt alle. Endret 22. juni 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Så kan tenke hvilke ramaskrik det ville blitt blant enkelte på tu.no, hvis Hydrogen-el var årsaken til en slik utgift som ble pålagt alle. Hvilken utgift? For min del blir utgiftene redusert om forslaget som er ute på høring trer i kraft. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Vel, ser at det er mye nedsnakk om eloverfølsomme, men hvorfor fokuserer ikke TU på at mikrobølgestråling fikk kreftklassifisering 2B i 2011? Hvem ville lagt eksosrøret fra en dieselbil inn i boligen sin? Og før noen trekker frem andre karsiogener med samme kreftklassifisering i et forsøk på å snakke dette bort, så endrer det ikke på noen ting! Kreftfaren er der, de biologiske effektene langt under grenseverdien på 1 gra oppvarming av kropsvev på 6 minutter er solid forankret i fagfellevurdert forskning. Hva jeg derimot ser svært alvorlig på, er at Statens Strålevern (SS) feilinformerte om hvor ille AMS er (stråler 6 ganger mer en en mobiltelefon, og mange av dem sender mer eller mindre kontinuerlig). På toppen av alt, henviser stråleforskriften til en Tysk privat stiftelse som var åpent finansiert av industrien frem til 2008 og sok kom med sine retningslinjer i 1998! http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf Du har nok misforstått noe her. Du står neppe 12 timer til dagen 10 cm i fra din AMS-måler, gjør du vel? Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law Tegningen ovenfor betyr at strålingsdosen reduseres dramatisk med avstanden til strålingskilden. Og du skal også bevise for vitenskapsfolket at en ikke-ioniserende strålingskilde er skadelig utover denne faktoren som frikjenner pga. avstandsforholdet. Mao. så vil du finne folk som hevder at det er helt tryggt å ligge med din WiFi-router under hodeputen om natten Når man først prater om mikrobølger. Det kan sette vannmolekyler i bevegelse. Og ekstremdose som koking av mat, ja det beveger vannmolekylene så mye at mat blir kokt som resultat. Dersom det ikke skulle være andre forhold som kan gi kreft, så burde det å legge hånda nedi i 70 grader varmt vann også gi deg kreft da. Siden det ville koke kroppsvevet. Alt over 40 grader Celcius burde man frykte da på vitenskapelig grunnlag, dersom man først begynner å plukke dette i fra hverandre. Til ekstrainfo: Kroppsvev som består av mye proteiner, vil følgelig få endret strukturen på disse proteinene når du går opp i omkring 40 grader Celcius og over. Ikke for å sette griller i hodet på noen, men for å slå hardt mot hardt informasjonsmessig. I andre enden på denne diskusjonen. For å lete etter forklaringer: Nå hørte jeg en teori om at mikrobølger kunne åpne blod-hjerne-barrieren for en ca-ish 20 år tilbake i tid. Om det var noe plausibelt over det, aner jeg rett og slett ikke. Ville bare nevne det, sånn at dere har enda en knagg å angripe Endret 22. juni 2018 av G 2 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det der er rett ut pisspreik. Her finnes det tydelige objektive retningslinjer, som blir løpende oppdatert basert på ny forskning og viten. Legene har strenge retningslinjer som begrenser hvordan de kan bruke sin subjektive vurdering til å iverksette ulike behandlinger. Dersom behandlingen deres beviselig ikke hjelper pasienten en dritt, og de i tillegg er frarådet å benytte den, så kan de faktisk i grove tilfeller miste lisensen sin dersom de "subjektivt vurderer" at pasienten likevel behøver den. Din påstand om at behandlingen beviselig ikke hjelper pasienten en dritt er årsaken til at du ikke forstår. Hvis noen er irrasjonelt redd for edderkopper eller slanger, kan det være direkte skadelig for dem å bli utsatt for edderkopper over tid, og de som bedriver eksponeringsterapi vil aldri forlatt pasienten sammen med en edderkopp for resten av livet og sagt "den er ikke farlig". Det er eksponeringsterapi for resten av livet som er dagens praksis for folk som er engstelige for AMS-bokser. Det _er_ vist effekt i å fjerne stressmomentet fra livet til noen som har helseplager fra stress. Vrangvilje endrer ikke på dette. Sammenligningen din med edderkopper og slanger er hva man kaller en stråmann. Et konstruert argument uten kontakt med virkeligheten. Det er ingen som prøver å prakke på deg en "boks med edderkopper eller slanger". En mer riktig sammenligning er om noen gir deg en tom boks, sier det er en tom boks, åpner boksen og viser deg at den er tom, men du nekter å ta imot boksen fordi du tror den kanskje kan inneholde slanger eller edderkopper. Så krever du å få en legeerklæring mot å få tomme bokser med bakgrunn i araknafobi. Dessuten er det feil premiss for sammenligningen. Mer relevant sammenligning er om du, ved irrasjonell redsel for edderkopper eller slanger, skulle få legeerklæring på at du ikke skal ha edderkopper i huset. Det er ikke AMS-måleren, men redselen for strålingen, som er problemet. Du kan ikke stenge ute den strålingen ved å ikke ha en AMS-måler. Som allerede nevnt så er sjansen overhengende for at du får minst like mye stråling fra naboens AMS-måler som din egen (altså ingenting). En legeerklæring er like effektiv mot stråling som mot edderkopper. Begge er ufarlig, ingen av dem kan lese, og de kommer inn i huset ditt samme hva det står på en legeattest. 1 Lenke til kommentar
galasb Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Poenget med å si nei til smartmåler er vel at man selv skal bestemme strålingskildene som er inne i sitt eget hjem. Og det er et poeng at man kan skjerme sitt hjem for stråling utenifra. Smartmåleren stråler kontinuerlig hele døgnet, mens kravet fra NVE er innsending av data en gang i døgnet. Valget av maskenettverk er derfor teknologisk sett overkill. Det hadde holdt med mobilkommunikasjon en gang i døgnet. Men nå stråler målerne (Hafslunds Aidon målere) kontinuerlig døgnet rund. Og det 3-4 ganger så kraftig som en mobiltelefon som bruker 4G. Fortsatt innenfor grenseverdiene som antagelig er for høye. Uansett er strålingen totalt unødvendig i forhold til NVE sine krav til smartmålerne. Nettselskapene har selv valgt teknologi, og har da valgt å ikke tilby en måler som stråler minimalt og er innenfor kravet til NVE. Selvråderett over eget hjem er viktig. I tillegg kommer overvåkingspotensialet og hackingspotensialet. Måleren er udemokratisk da det er et EU direktiv som påtvinges folket som har sagt nei til EU to ganger. Jeg finner rett og slett ingen god grunn til å godta smartmålerinnstallasjon. Dette har for mange blitt en kamp for demokrati, frihet, selvråderett og personvern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå