Gå til innhold

Er flere kvinnelige konserndirektører løsningen på likestilling?

Anbefalte innlegg

Tror dere virkelig att menn i lederposisjoner hater kvinner? Hva med kona til mannen som slipper å jobbe, hun kan bare sole seg i glansen til sin ektemann som er direktør og hun har en egen tjenestestab som sørger for att hun slipper å løfte en tallerken i oppvasken.

Nettopp. Det er ikke for ingenting at media flommer over av "Fotballfruer" og "Pilotfruer", men veldig få "Sykepleiersvenn" eller "Frisørektemann"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likestilling i arbeidslivet er en diskusjon som dukkert opp ca hvert kvartal. Men når kjønnsskjevheten diskuteres, og politikerne stiller seg på hver sin side av bordet, skal det alltid taes utgangspunkt i toppstillinger hos store selskaper og konserner. altså hvor mange kvinnelige ledere/sjefer det finnes kontra menn. Uten unntak er det alltid den stillingen det diskuteres. 

Den type stilling representerer kanskje 0.1 promille av hele Norges arbeidsstokk, hva med alle kvinnene som ønsker å bli håndverker, eller menn som ønsker å bli sykepleier? Aldri hørt politikere slå et slag for de yrkene, er ikke det så viktig? Hvorfor den store fokusen på akkurat stillingen "konserndirektør"?

Du har helt rett. Å kvotere allerede priviligerte kvinner inn i toppstillinger burde ikke være hovedfokuset for de som er opptatte av likestilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes næringsministeren i dag på en veldig god måte illustrerte problemene en del peker på i tråden. Et eldre erfarent styremedlem kommer med det som, for meg, fremstår som en betimelig påpekning og ellers gode holdninger når han mener en 50/50 fordeling ikke nødvendigvis er ønskelig eller realistisk, men at vi skal legge til rette for at kvinner skal kunne oppnå det de ønsker:

– Må det være en 50/50 fordeling mellom kvinner og menn i næringslivstoppen? Finnes det ikke naturlige forskjeller på kvinner og menn som gjør at vi har ulike verdier, og prioriterer og ønsker ulikt? Jeg mener at vi bør legge til rette for at kvinner skal kunne oppnå det de ønsker, og så får heller prosenten bli som den blir, sa Johannson.

Likestillingsministeren svar til denne mannen som ønsker at kvinner skal ha den samme friheten som menn, men at vi ikke bør tvinge frem en kunstig, og potensielt urettferdig, lik fordeling mellom kjønnene?

– Nei, det der hadde jeg virkelig ikke trodd jeg fikk høre her i dag. Det er akkurat slike holdninger vi må til livs, sa Helleland.

Med andre ord: Å ønske like rettigheter og muligheter for kvinner og menn, uten å diskriminere eller presse noen av kjønnene, er holdninger vi må til livs. 

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/27/1426/Arbeidsliv/-det-der-hadde-jeg-virkelig-ikke-trodd-jeg-fikk-hore-her-i-dag

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Et spørsmål som er I bakhodet mitt er hvorfor de på død og liv skal inn I eksisterende konsern og bedrifter. Hva med noen insentiver for å få kvinner til å bygge opp et konsern fra bunnen av, hvor de selv bestemmer hvem som er ledere?

Velferdsstaten står i veien:

https://www.tanum.no/_the-nordic-gender-equality-paradox--how-nordic-welfare-states-are-not-only-empowering-women-but-also-unintentionally-holding-them-back-nima-sanandaji-9789177030126

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...