Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utenlandsk sim i Norge

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en dobbeltsim-telefon og bruker et norsk simkort samt et britisk simkort. Sistnevnte er et kontantkort, men slik at når man fyller opp minimum en viss sum, så får man en måned med en viss mengde gratis telefoner, sms og data. Jeg bruker dette kortet også  i Norge, men har snakket med det britiske selskapet om at dette er OK fra deres side. Jeg kan ikke fylle det opp med norsk visa, men det er, har jeg fått vite, greitt for dem om jeg får noen til å fylle det opp for meg, og de har også, vel vitende om at jeg er bosatt i Norge og kun reiser på ferie til Storbritannia, sendt nytt simkort til en c/o adresse til en venninne av meg.

Men så fikk noe meg til å lure på om det er lovlig i forhold til norske lover. Det er jo absolutt ikke meningen å gjøre noe ulovlig, så prøver å finne ut av det, men det er ikke så lett. 

Vet noen om dette er ulovlig?

Anonymous poster hash: d882e...91f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har en dobbeltsim-telefon og bruker et norsk simkort samt et britisk simkort. Sistnevnte er et kontantkort, men slik at når man fyller opp minimum en viss sum, så får man en måned med en viss mengde gratis telefoner, sms og data. Jeg bruker dette kortet også  i Norge, men har snakket med det britiske selskapet om at dette er OK fra deres side. Jeg kan ikke fylle det opp med norsk visa, men det er, har jeg fått vite, greitt for dem om jeg får noen til å fylle det opp for meg, og de har også, vel vitende om at jeg er bosatt i Norge og kun reiser på ferie til Storbritannia, sendt nytt simkort til en c/o adresse til en venninne av meg.

Men så fikk noe meg til å lure på om det er lovlig i forhold til norske lover. Det er jo absolutt ikke meningen å gjøre noe ulovlig, så prøver å finne ut av det, men det er ikke så lett. 

Vet noen om dette er ulovlig?

Anonymous poster hash: d882e...91f

Ble omtalt på Dagsnytt 18 idag, eller var det i går? Kan ikke bruke utenlandsk sim på fast basis i Norge på bekostning av norsk abonnement ble det uttalt der.

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker et norsk SIM-kort som hovedtelefon her i Norge kan jeg ikke se at dette skal by på noen problemer. Om du har vært i kontakt med operatøren din i UK og de anser det som greit at du bruker er UK-SIM i Norge på denne måten bør alt være innafor.

Lenke til kommentar

Det finnes en del ting dette kan være i strid med, men ingen av dem er lover.

Det kan være i strid med abonnementsavtalen din med din norske leverandør. Det kan være i strid med abonnementsavtalen med din britiske leverandør. Det kan være i strid med dekningsavtalen mellom din britiske leverandør og din norske leverandør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en del ting dette kan være i strid med, men ingen av dem er lover.

Det kan være i strid med abonnementsavtalen din med din norske leverandør. Det kan være i strid med abonnementsavtalen med din britiske leverandør. Det kan være i strid med dekningsavtalen mellom din britiske leverandør og din norske leverandør.

OK. Vel det første og det andre kan man jo spørre om, men det tredje kan jo være litt vanskelig å finne ut av, særlig ettersom min britiske leverandør ikke bruker min nåværende norske leverandørs nettverk. Men det får vel kanskje det britiske selskapet stå for hvis de sier det er i orden? 

Endret av KirstenP
Lenke til kommentar

Ble omtalt på Dagsnytt 18 idag, eller var det i går? Kan ikke bruke utenlandsk sim på fast basis i Norge på bekostning av norsk abonnement ble det uttalt der.

Ja, det var der jeg hørte noe, men jeg fikk ikke med meg alt. 

Lenke til kommentar

Det er faktisk sikkert vel så billig for meg å bruke et kontantkort med billige telefoner til utlandet (ettersom det britiske kortet må fylles opp til en viss sum for å få gratis-samtaler osv.), skjønt det ikke er like praktisk for mine venner i utlandet ikke å kunne sende sms til min britiske mobil. Men jeg ønsker som sagt ikke å gjøre noe galt her, så om jeg finner ut at dette er galt, så får jeg gjøre det slik at jeg kjøper et norsk kontantkort med billige utenlandssamtaler, og så bare fylle på det britiske kortet når jeg er i Storbritannia. Det er vel ikke noe i veien for det?

Endret av KirstenP
Lenke til kommentar

Nå har jeg kontaktet mitt britiske selskap gjennom en annen kanal enn jeg pleier, og det viser seg at jeg har fått feil informasjon. Det ER faktisk mot deres "fair use policy" for meg å bruke sim-kortet slik i Norge (eller i et annet land enn Storbritannia), så da får jeg få meg en utlandsplan med min norske leverandør eller noe slikt.

Sjekker om jeg fortsatt kan bruke kortet til å motta sms fra Storbritannia, men det er vel kanskje ikke love det heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...