Gå til innhold

Betaling for malejobb?

Anbefalte innlegg

Hei, er to jenter på 19 år som skal male to hus i sommer. Det første huset er et 2 etasjes hus med 3 vegger som må skrapes og males. Vi har egen stillas som min far hjelper oss med å montere. Det andre huset er normal enebolig på 1 etasje som må ha 2 strøk. 

Greia er at arbeidsgiver har aldri betalt noen for å male før og er derfor usikker på hva han kan tilby oss, og ber om forslag til pris så kan vi forhandle. Vi har heller aldri tatt betalt for å male før, men begge har erfaring med å male og jobben blir gjort grundig. 

En viktig tilleggsopplysning er at dette er i et ikke urbant strøk i Finnmark, så kan liksom ikke ha "bypris" på malejobben.. 

Noen som kan komme med forslag til pris? på forhånd takk :)

Endret av Oppkvark1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er -ikke- fagperson, har bare vært med og gjort noen jobber før, men det er lenge siden. Så velg hva eller om dere vil ta noe herfra:

Du regner ut ca timer dere kommer til å bruke på jobben, først. Man må bare forestille seg hvor lang tid det vil ta. Kommer langt med sunn fornuft. Jeg tenker konservativt, siden hovedfokuset deres ikke bør være å gjøre ting raskest mulig, men riktigst mulig. Regner 8 timer per dag - 0.5 time pause = 7.5 timer, så får du ta det derfra, om dere vil jobbe 15 timer om dagen, så går det jo dobbelt så raskt, men da blir dere slitne ^^ Blir jo vanskelig å beregne når man ikke har sett jobben, men la oss se:

Det er jo værforbehold også. Det er vanskelig å spå 2-3 uker frem i tid. Så det beste er å avtale pris, og være enige om å starte når været tillater det. Hvis det kommer regn på kort varsel, er det bare å vente til det har tørket, og det blir tørt vær igjen.

Hus nr 1, med to etasjer:

Stillasje tar ca 2 dager å sette opp, hvis dere får hjelp av erfaren person. Kanskje 3, hvis det skal stå rundt hele huset. Regner med det er lettstilasj, siden det er malejobb. Da går det jo mye raskere. Det skal også festes, sånt tar tid.

Skraping tar nok 2 dager, siden dere er uerfarne, men også avhengig av graden. Er det mye flass og mye skraping, tar det kanskje 3-4. Skrap grundig, men ikke så mye at treverk skrapes bort, så klart. Er det mindre flass, kan det ta 1-2 dager. Hvis det er råtne trebórd, kan dere vurdére å nevne til huseier om å bytte dem ut. Vær ærlig, selv om dere ikke har erfaring til å gjøre jobben. Spør tillitspersonen deres om råd.

Flekking bør gjøres. Er litt usikker på hvordan type maling man bør bruke, om man bare tynner ut den malinga man har tenkt å bruke med ett eller annet. Dette bør dere spørre fagperson om eller vente på uttalelse fra fagperson her på forumet om det finnes. Flekking bør gjøres, altså male over der dere har skrapet -før- dere skal male alt det andre.

Så ca 1 uke før malinga skal begynne. = 37.5 timer x 2 = 75 timer.

Jeg kan tenke meg at dere to vil bruke ca 1 uke til 10 dager på å male hele huset. Det avhenger litt av paneltypen. Om det kun er rett plank, går det raskere enn om det er kvartstaff eller annen type panel, som krever mer jobb. Regner med at dere skal bruke vanlig kost, og ikke spray.

Det avhenger også av vinduer og utforinger. Det tar tid å være nøysommelig og bruke håndlag rundt detaljer. Hvis det er mye utforinger og detaljer, så vil jeg anbefale å teipe fast plast for å dekke til. NB! Hvis det er granittmur, eller noe annet som kan tilsøles med maling = DEKK TIL MED PLAST! Det er en skam å se malingflekker på slike murer rundt omkring ^^ Dere vil heller bruke 1 dag på å dekke til alt sammen grundig, enn å drive og bekymre dere og hindre dere i å jobbe skikkelig ved å være redd for å søle.

Så hvis jeg er veldig konservativ, og sier 21 dager totalt, altså 3 uker, da inkludért nedfelling av stillas og dere kjører derfra med bilen, så tror jeg ikke jeg er veldig langt unna.

21 dager x 7.5 = 157.5 timer x 2 = 315 timer. Hvis dere tar en konservativ timelønn på 100 kroner hver = 31 500 kr.

Regner med at huseier betaler maling. Hvis hjelpepersonen deres har avtale med malingsbutikker, så kan han tjene litt på å bestille maling selv. Dette hjelper han med å oppnå rabatter og kundefordeler som skal komme han til gode, men det kan han også bruke til å "smøre" (no pun intended xp) gode kunder, som kan gi flere jobber over tid. Så hvis dette er kunder som kan gi dere mer jobb, bør dere vurdere å bruke denne kontakten til å gi kunden en bedre pris på malinga. Men dette er jo rent hypotetisk.

Så jeg ville foreslått å si 30 000 kr totalt, med forbehold om enkelhet og utfordringer ved jobben. Dere bør snakke med denne hjelpepersonen om det er en dere stoler på.

Hus nr 2 regner jeg da med kan bli omtrent halvparten av den prisen, siden det kun er 1 etasje. Da vil stilasjbyggingen bli mye lettere, ikke så mye bæring opp i høyden.

Men så klart avhengig av paneltype, utforinger, vinduer osv.

Ett siste tips: Bruk laaange strøk ^^ Fordél malinga utover! Ikke korte strøk! Da vil det bli skjoldete og stygt som nøkken! Men så er det også viktig å huske at det skal brukes en viss mengde maling per kvadratmeter. Dette bør dere også lese på boksen og regne ut. Det er jo vanligvis lett å regne ut kvadratmeterareal på husvegger. Ikke slurv med dette, ikke prøv å strekk malinga ut for å "få det til å vare". Blir som med fliselim bak fliser, bruker man for lite, så varer det kortere og går utover ryktet ditt.

Fagpersoner må bare rette på meg om jeg er langt utenfor her.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg er -ikke- fagperson, har bare vært med og gjort noen jobber før, men det er lenge siden. Så velg hva eller om dere vil ta noe herfra:

Du regner ut ca timer dere kommer til å bruke på jobben, først. Man må bare forestille seg hvor lang tid det vil ta. Kommer langt med sunn fornuft. Jeg tenker konservativt, siden hovedfokuset deres ikke bør være å gjøre ting raskest mulig, men riktigst mulig. Regner 8 timer per dag - 0.5 time pause = 7.5 timer, så får du ta det derfra, om dere vil jobbe 15 timer om dagen, så går det jo dobbelt så raskt, men da blir dere slitne ^^ Blir jo vanskelig å beregne når man ikke har sett jobben, men la oss se:

Det er jo værforbehold også. Det er vanskelig å spå 2-3 uker frem i tid. Så det beste er å avtale pris, og være enige om å starte når været tillater det. Hvis det kommer regn på kort varsel, er det bare å vente til det har tørket, og det blir tørt vær igjen.

Hus nr 1, med to etasjer:

Stillasje tar ca 2 dager å sette opp, hvis dere får hjelp av erfaren person. Kanskje 3, hvis det skal stå rundt hele huset. Regner med det er lettstilasj, siden det er malejobb. Da går det jo mye raskere. Det skal også festes, sånt tar tid.

Skraping tar nok 2 dager, siden dere er uerfarne, men også avhengig av graden. Er det mye flass og mye skraping, tar det kanskje 3-4. Skrap grundig, men ikke så mye at treverk skrapes bort, så klart. Er det mindre flass, kan det ta 1-2 dager.

Flekking bør gjøres. Er litt usikker på hvordan type maling man bør bruke, om man bare tynner ut den malinga man har tenkt å bruke med ett eller annet. Dette bør dere spørre fagperson om eller vente på uttalelse fra fagperson her på forumet om det finnes. Flekking bør gjøres, altså male over der dere har skrapet -før- dere skal male alt det andre.

Så ca 1 uke før malinga skal begynne. = 37.5 timer x 2 = 75 timer.

Jeg kan tenke meg at dere to vil bruke ca 1 uke til 10 dager på å male hele huset. Det avhenger litt av paneltypen. Om det kun er rett plank, går det raskere enn om det er kvartstaff eller annen type panel, som krever mer jobb. Regner med at dere skal bruke vanlig kost, og ikke spray.

Det avhenger også av vinduer og utforinger. Det tar tid å være nøysommelig og bruke håndlag rundt detaljer. Hvis det er mye utforinger og detaljer, så vil jeg anbefale å teipe fast plast for å dekke til. NB! Hvis det er granittmur, eller noe annet som kan tilsøles med maling = DEKK TIL MED PLAST! Det er en skam å se malingflekker på slike murer rundt omkring ^^ Dere vil heller bruke 1 dag på å dekke til alt sammen grundig, enn å drive og bekymre dere og hindre dere i å jobbe skikkelig ved å være redd for å søle.

Så hvis jeg er veldig konservativ, og sier 21 dager totalt, altså 3 uker, da inkludért nedfelling av stillas og dere kjører derfra med bilen, så tror jeg ikke jeg er veldig langt unna.

21 dager x 7.5 = 157.5 timer x 2 = 315 timer. Hvis dere tar en konservativ timelønn på 100 kroner hver = 31 500 kr.

Regner med at huseier betaler maling. Hvis hjelpepersonen deres har avtale med malingsbutikker, så kan han tjene litt på å bestille maling selv. Dette hjelper han med å oppnå rabatter og kundefordeler som skal komme han til gode, men det kan han også bruke til å "smøre" (no pun intended xp) gode kunder, som kan gi flere jobber over tid. Så hvis dette er kunder som kan gi dere mer jobb, bør dere vurdere å bruke denne kontakten til å gi kunden en bedre pris på malinga. Men dette er jo rent hypotetisk.

Så jeg ville foreslått å si 30 000 kr totalt, med forbehold om enkelhet og utfordringer ved jobben. Dere bør snakke med denne hjelpepersonen om det er en dere stoler på.

Hus nr 2 regner jeg da med kan bli omtrent halvparten av den prisen, siden det kun er 1 etasje. Da vil stilasjbyggingen bli mye lettere, ikke så mye bæring opp i høyden.

Men så klart avhengig av paneltype, utforinger, vinduer osv.

Ett siste tips: Bruk laaange strøk ^^ Fordél malinga utover! Ikke korte strøk! Da vil det bli skjoldete og stygt som nøkken! Men så er det også viktig å huske at det skal brukes en viss mengde maling per kvadratmeter. Dette bør dere også lese på boksen og regne ut. Det er jo vanligvis lett å regne ut kvadratmeterareal på husvegger. Ikke slurv med dette, ikke prøv å strekk malinga ut for å "få det til å vare". Blir som med fliselim bak fliser, bruker man for lite, så varer det kortere og går utover ryktet ditt.

Fagpersoner må bare rette på meg om jeg er lang utenfor her.

Tusen takk for godt svar! :)

Lenke til kommentar

vet om en på landet som tar ca 30 000 kr hus han maler uten maling. 

Har huset grunnflate på 60-80-100-120-150 osv kvm? Kommer helt an på areal på veggene da. Karnapper, mange vinduer osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hei, er to jenter på 19 år som skal male to hus i sommer. Det første huset er et 2 etasjes hus med 3 vegger som må skrapes og males. Vi har egen stillas som min far hjelper oss med å montere. Det andre huset er normal enebolig på 1 etasje som må ha 2 strøk. 

Greia er at arbeidsgiver har aldri betalt noen for å male før og er derfor usikker på hva han kan tilby oss, og ber om forslag til pris så kan vi forhandle. Vi har heller aldri tatt betalt for å male før, men begge har erfaring med å male og jobben blir gjort grundig. 

En viktig tilleggsopplysning er at dette er i et ikke urbant strøk i Finnmark, så kan liksom ikke ha "bypris" på malejobben.. 

Noen som kan komme med forslag til pris? på forhånd takk :)

Kan du/dere beregne ca. areal som skal males? Ta gjerne hensyn til "vanskelige" plasser også.

Lenke til kommentar

Er du nødt til å kreve fastpris per hus?

Kva med å bli enige om ein timesbetaling?

For dere vil det være ein stor fordel med timesbetaling sidan dere då får betalt for den tida som dere faktisk bruker. Det kan dukke opp uforutsette ting som gjer at at arbeidet tek lenger tid enn berekna.

For arbeidsgiver vil det kunne være ein risiko med timesbetaling dersom arbeidet tek veldig lang tid, men fordelen for arbeidsgiver er at han/ho slepp å betale meir enn nødvendig dersom arbeidet blir fort ferdig.

I tillegg så vil kvaliteten på arbeidet kunne bli betre sidan dere med timesbetaling ikkje har incentiver for å gjere jobben raskt og gale.

Ein høyrer jo av og til i media om skrekkhistorier der huseiger har leigd inn malehjelp som tar fastpris, og der det i ettertid har vist seg at malarane tynna ut malinga med whitesprite for at den skulle bli enklare å smøre utover, og då fort å gale dro malinga utover slik at det såg bra ut fram til malinga tørka (og då var malarane langt vekk).

Lenke til kommentar

Som skrevet, jeg er ikke fagperson, og glemte å nevne:

Dere bør google og spørre litt rundt -vask- av huset før maling. Har hørt dette nevnt før. Personen jeg hjalp da jeg var yngre gjorde aldri dette, men har hørt profesjonelle nevne at det er ganske essensielt. Det behøver ikke være komplisért, det kan ta kanskje 1-2 dager. Da sprayer man på en type såpevann, som man lar virke en tid, og dermed skyller av med vann etterpå. Så klart hvis det er nødvendig/ved behov. Dette kan være et vanskelig område å bedømme. Hvis huset var malt for 2-3 år siden, så tenker jeg det er mindre aktuelt enn hvis det er 5-10 år siden og dere kjenner det er mugg, støv og andre partkler i malinga. Å male over skitt og smuss på den måten er vanligvis en svært dårlig idé.

Bare noe å tenke over.

Lenke til kommentar

Det absolutt dummeste dere gjør er å gi fastpris. Dere må gjerne gi et overslag +/- 500%..... men noe mer presist enn det bør dere ikke forplikte dere til. 

Siden det er i utkantstrøk, fleksibel arbeidstid og "svart", så ville jeg tro rundt 125,- til 150,- er i riktig leia så fremt det ikke er så lang reisevei for dere. Samt at oppdragsgiver betaler materiellet. 

Så må dere selvsagt ha betaling for å sette opp stillingen, samt leie av den. Det at du kanskje ikke betaler din far for hans arbeid og hans stillas skal da ikke gå ut over deg.  Er man tre mann (eller 1 mann og 2 kvinner) så går dette veldig fort, avhengig av størrelse selvsagt. 

Før man maler må man alltid bruke kraftvask. Denne "løser opp" den gamle malingen litt så den nye får feste skikkelig. Bruk skikkelig verneutstyr, og aldri bruk høytrykk. Bruk gjerne en børste på skaft som er beregnet for dette (både stive og myke børster i samme børste). 

Dette tar mindre enn en dag per hus siden dere er to.  

Man skal aldri "flekke" med vanlig eller utspedd maling etter å ha skrapet treverket rent. Man skal bruke Visir eller tilsvarende grunningsprodukt. Alltid. 

Et normalt hus bør 2 personer klare å male 1 strøk på litt over en dag når man har stillas, eller det bare er en etasje. 

Kjøp inn korrekt maleverktøy av god kvalitet, på huseiers regning. Har man riktig verktøy sparer man enormt mye tid. Forskjellen på å penselmale en vegg og det å bruke både rulle og pensel blir fort mange timer. Siden det er to hus, så kan dere jo dele regningen på to. Behold utstyret, og ta leie på det neste gang...  Skikkelig og godt maleverktøy må man fort vekk regne med 1000-2000 per person. Bare en enkelt pensel koster gjerne over 200,- og de bør man ha to av i ulike størrelser. Så må man ha en rulle for panel, de koster gjerne 200-300,- Så en skikkelig vaskebørste til over 200,-.  Skikkelig verktøy rengjør man og passer godt på. Da varer de lenge. (Top tip: etter endt arbeidsdag kan man legge maleverktøyet i en plastpose man knyter igjen og plasserer i kjøleskapet. Da tørker de ikke, og man slipper å rense dem for hver dag.)

Så må du også ha en fuktmåler for å sjekke om veggen er tørr nok til å male etter å ha vasket den. Disse får man kjøpt relativt rimelig på type Biltema e.lign, men er nok ikke så veldig troverdige. Jeg ville heller kjøpt en til rundt 500,- Tommelfingerregelen er vel at fuktigheten i treverket bør være under 20% for å unngå solblemmer og flassing. Dette er noe som vanligvis står skrevet på malingsspannet, og vil variere med type maling. 

Mitt estimat er følgende basert på 2 personer: 

Stillas 0,5-1 dag (med hjelp fra far)

Skraping 1-2 dager avhengig av tilstand (må all maling vekk så bør det heller sandblåses)

Vask 1 dag

Flekkgrunning 0,5 dag

Maling 2 strøk 3 dager. 

Så må du regne inn 1-2 dager med diverse smått og stort såsom innkjøp av materiell, maling, transport av stillas, nedtakning av stillas, rydding, vasking av utstyr, kitting og maling av hull etter støttestag stillas osv osv osv osv. 

Så totalt rundt 8 vanlige arbeidsdager på 7,5 timer med to personer.  Eller ca 120 timer. 

Siden dere skal ta to hus kan det være lurt å sette seg ned å skrive en liste over hva som kan gjøres hvis det regner eller annet. Følg værmeldingene nøye slik at dere slipper å tvinne tomler uten lønn. Kanskje må man gjøre litt på det ene huset mens man venter på det andre skal bli klart til maling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

250kr timen er en fin start ift forhandling

Ja, jøss en 19 åring som ikke er en fagperson innen området skal spør om 250 kr/timen for å male et hus?

Tilbake i virkligheten så tjener en maler i gjennomsnitt ca 400.000 ifølge utdanning.no, som tilsvarer en timelønn på rundt 205 kr. Ta alltids timebetalt, det er det mest ryddige. Hva om dere ikke får malt pga regn? Da vet dere i hvert fall at dere får betalt for de timene dere har malt. Dere er ikke fagpersoner og betaler ikke skatt så jeg hadde ikke betalt over 150 kr/t.

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Ja, jøss en 19 åring som ikke er en fagperson innen området skal spør om 250 kr/timen for å male et hus?

Tilbake i virkligheten så tjener en maler i gjennomsnitt ca 400.000 ifølge utdanning.no, som tilsvarer en timelønn på rundt 205 kr. Ta alltids timebetalt, det er det mest ryddige. Hva om dere ikke får malt pga regn? Da vet dere i hvert fall at dere får betalt for de timene dere har malt. Dere er ikke fagpersoner og betaler ikke skatt så jeg hadde ikke betalt over 150 kr/t.

400 000 i året, men da skal man levere et resultat som en profesjonell. Hvis man må bruke dobbelt så lang tid, så bør man ta maksimum halve prisen.

Hvis jeg tar 1695 timer (ett årsverk) x 205 = 347 475 kr før skatt. - 35% = 225 858 kr / 1695 (siden vi snakker svart) = 133 kr timen. Jeg tenker 100 kr timen bør være rundt der de bør ligge, som uerfarne. Og dermed være snille med totalpris. Da slipper de å tenke så mye på stress også, kan jobbe i vanlig tempo og konsentrere seg om å gjøre en god jobb i stedet for å stresse for å prøve å leve opp til en for høy pris.

Har aldri vært borti noen profesjonelle som bruker mer en 3-5 timer på å sette opp stillas på et 2 etasjers hus. (Utleiefirma brukte 3,5 timer på hus med 160 m2 grunnflate på 2 etasjer. med 3 personer)

.

Det er profesjonelle som jobber med det hver eneste dag. Folk som aldri har vært borti det før bruker mye lenger tid. Nå har de en erfaren hjelper, men står ingenting om at det er en proff.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...