Gå til innhold

Nordea melder om ekstrem interesse for Apple Pay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd å ikke kunne bruke et visa kort på butikker... er dette virkelig vanlig?

Ja, det er det. Du blir ofte skånet for dette når du reiser da de fleste holder seg til områder med mye turister der de tar Visa/MC. Og prisene er da selvfølgelig høyere der. Prøv å gå utenfor turiststeder i Tyskland. Tar ikke Visa noe sted. Kanskje en og annen stor kjede, men er vel det.

Lenke til kommentar

"Det handler om at en åpen felles særnorsk løsning som er relativt billig" = Vipps.

Eller siktet en til noe annet?

Poenget er ikke å ha Vipps. Jeg vil selvfølgelig ha den beste løsningen. Derimot ønsker jeg en løsning som benytter BankAxept, da dette er billigere. Og dette har ingenting å si for brukeropplevelsen til forbruker. Hvor mange nordmenn vet at deres kort er både Visa/BankAxept? Og du trenger ikke tenke på hvilken som blir brukt, det skjer automatisk. Så for forbruker virker det ikke som det er noe forskjell, men for butikker er forskjellen at de betaler et fast beløp til BankAxept vs en % til Visa, der altså BA vanligvis er billigst og om folk handler mer med Visa må de altså sette opp priser.

Problemet er at jeg tviler på at internasjonale selskap som Apple kommer til å implementere støtte for BA via ApplePay. Det er eneste grunn til at jeg ønsker norsk løsning. Om de internasjonale støttet BA så hadde jo det vært perfekt.

Lenke til kommentar

"Det handler om at en åpen felles særnorsk løsning som er relativt billig" = Vipps.

Eller siktet en til noe annet?

Som allerede nevnt BankAxept. Vipps i sin nåværende form er ikke noe alternativ til vanlig kortbruk, med unntak av netthandel.

Lenke til kommentar

Poenget er ikke å ha Vipps. Jeg vil selvfølgelig ha den beste løsningen. Derimot ønsker jeg en løsning som benytter BankAxept, da dette er billigere. Og dette har ingenting å si for brukeropplevelsen til forbruker. Hvor mange nordmenn vet at deres kort er både Visa/BankAxept? Og du trenger ikke tenke på hvilken som blir brukt, det skjer automatisk. Så for forbruker virker det ikke som det er noe forskjell, men for butikker er forskjellen at de betaler et fast beløp til BankAxept vs en % til Visa, der altså BA vanligvis er billigst og om folk handler mer med Visa må de altså sette opp priser.

Problemet er at jeg tviler på at internasjonale selskap som Apple kommer til å implementere støtte for BA via ApplePay. Det er eneste grunn til at jeg ønsker norsk løsning. Om de internasjonale støttet BA så hadde jo det vært perfekt.

Spørs om vi uansett blir enig her. Det er mange grunner i dag allerede til at en del av transaksjonene går på Visa og MC, og dette vil sannsynligvis øke i omfang uavhengig av Apple Pay eller andre tilsvarende løsninger. Bare det å bruke et kredittkort i dag gir forbrukeren ofte rabatter, bonus og poenger. Og totalt sett mener jeg(subjektivt) at kostnadene vil gå opp totalt sett, men at disse fordeles over forskjellige ledd og dermed ikke noe som direkte vil påvirke butikken eller kunden. Endret av nomore
Lenke til kommentar

Spørs om vi uansett blir enig her. Det er mange grunner i dag allerede til at en del av transaksjonene går på Visa og MC, og dette vil sannsynligvis øke i omfang uavhengig av Apple Pay eller andre tilsvarende løsninger. Bare det å bruke et kredittkort i dag gir forbrukeren ofte rabatter, bonus og poenger. Og totalt sett mener jeg(subjektivt) at kostnadene vil gå opp totalt sett, men at disse fordeles over forskjellige ledd og dermed ikke noe som direkte vil påvirke butikken eller kunden.

Ja Visa og MC transaksjoner øker helt klart, og vi har mye av det i Norge. 40% av verdien. Og jeg bruker det og til enkelte betaling nettopp som du nevner pga fordeler. Det er jo åpenbart ikke en god utvikling. Ikke bare blir det dyrere, men pengene går ikke til verdiskapning i Norge men i en konto i et skatteparadis eid av et amerikansk selskap.  Det er jo ikke bra for Norge og nordmenn.

Hvorfor skal prisen for betalinger gå opp? Gir ingen mening. Vi får bedre og mer effektive systemer. Prisen bør gå ned. Det er jo helt vanlig at slike ting blir billigere å utføre. OG selvfølgelig vil en prisøkning påvirke butikkene. Enten betaler du 24 øre til BA eller 2% til Visa. Så enkelt. BA er billigere.

BA tar en fast sum, fordi det er det det koster dem å utføre transaksjoner. Større transaksjoner koster like mye som mindre. Visa har % fordi de skal tjene penger på det. BA er eid av bankene og de trenger ikke tjene penger på transaksjoner. Hvorfor skal vi gå mot et system der vi betaler masse penger til Visa ut fra norske folks lommer om vi kan unngå det? De fleste land er ikke ivrige etter å gjøre det. Det er jo ikke en bra deal for oss.

Lenke til kommentar

Men Vipps er heller ikke et alternativ til BankAxept. BankAxept er et alternativ til VISA og MasterCard. Vipps kan pr i dag ikke brukes i butikk mot betalingsterminaler, og derfor er det faktisk ikke et reelt alternativ til <whatever> Pay.

Du vaser svært mye her nå, som nevnt ovenfor handler dette om hvor mye det koster i gebyrer å betale med visa, som apple pay bruker, kontra bankaxept som bankkortet ditt bruker. Bankkortet som paradoksalt nok i mange tilfeller er merket visa.

Når det gjelder vipps så slås vipps, bankaxept og bankid sammen fra 1. August, og betalinger i butikk med vipps skal da også vist nok støtte bankaxept. Så jo...

Lenke til kommentar

Vipps, som altså ikke kan brukes i butikk mot betalingsterminaler.

Man kan betale med vipps, men ikke slik man gjør med kort, det er riktig, i dag.

Sammenslåingen jeg nevner ovenfor skjer ikke før i august, hva som så blir fremdriften gjenstår å se, men om vipps og bankaxept blir samme selskap så er betaling i terminal et naturlig steg videre.

Hvor sømløst det blir sammenlignet med integrerte løsninger som Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Microsoft Pay osv gjenstår å se.

Det beste hadde vært om disse støtter bankaxept naturligvis, men jeg har ikke tro på at det vil skje, vi er for små i verden. Og nå slås bankaxept sammen med vipps, så...

Det med vipps var uansett bare tilleggsinformasjon etter at du tok vipps inn i diskusjonen. Poenget er fremdeles at Apple Pay og tilsvarende løsninger basert på Visa har langt høyere gebyrer, og vil koste mange tusen kroner ekstra per år per kortbruker som skifter fra bankaxept. Og det vil være vi som kunder som tar regninga til slutt.

Lenke til kommentar

Tja - så mitt Trumf Visa bruker BankAxept?

Hvis du visste at svaret var "Nei", hva var poenget med å spørre?

De aller, aller fleste VISA-kort utstedt av norske banker er VISA Debit-kort som også støtter BankAxept, men - som du godt vet - det finnes også "norske" VISA-kort som ikke støtter BankAxept.

Lenke til kommentar

Hvis du visste at svaret var "Nei", hva var poenget med å spørre?

De aller, aller fleste VISA-kort utstedt av norske banker er VISA Debit-kort som også støtter BankAxept, men - som du godt vet - det finnes også "norske" VISA-kort som ikke støtter BankAxept.

Poenget mitt er at det er ganske mange grunner til at mange allerede før Apple Pay bruker rene Visa og MC kort i norske butikker. Dette aksepterer butikkene og dette er en del av kostnadene som butikken vet er der, for å faktisk få enkelte salg. Dette er ikke noe nytt nå som Apple Pay dukker opp, tvert i mot har det vært ganske lenge. Bonusprogrammer, rabatter og rentefri periode er noe som trekker mange brukere, sannsynligvis langt flere brukere enn som vil ta i bruk Apple Pay. Trumf Visa var bare et eksempel.

Lenke til kommentar

Tøft. For jeg har ikke BankAxept logo på det :)

Ok, lurespørsmål, greit nok, du skal få den, jeg leste ikke nøye nok og tenkte meg ikke om før jeg svarte.

Jeg skrev i "i mange tilfeller" over, og du skjønner poenget som var at de aller fleste visakort i praksis er bankaxept kort. 

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det er ganske mange grunner til at mange allerede før Apple Pay bruker rene Visa og MC kort i norske butikker. Dette aksepterer butikkene og dette er en del av kostnadene som butikken vet er der, for å faktisk få enkelte salg. Dette er ikke noe nytt nå som Apple Pay dukker opp, tvert i mot har det vært ganske lenge. Bonusprogrammer, rabatter og rentefri periode er noe som trekker mange brukere, sannsynligvis langt flere brukere enn som vil ta i bruk Apple Pay. Trumf Visa var bare et eksempel.

Og om du går tilbake i denne tråden så startet i det minste jeg med å påpeke at dette blir "et problem" om mange nok tar i bruk denne typen tjenester. 

Og dette gjelder naturligvis ikke utelukkende Apple Pay, som jeg også har påpekt, men alt som ikke er bankaxept. Bankaxept er allerede under angrep om man skal si det sånn. Mange bruker kredittkort stadig mer for å sikre seg bonuspoeng og for å utsette betalinger eller for å få andre fordeler. Alt dette fremstår som veldig gunstig for brukeren, men all denne bruken har altså en bakside i den forstand at det koster mye mer i gebyrer.

Selvfølgelig merker vi det ikke direkte. Butikkene betaler gebyrene og legger på prisene sine etter hvert som de kommer. Om du betaler 30000 kr og 24 øre eller 30600 kr for en TV tenker du kanskje ikke over, du er bare glad du kunne betale med mobilen. Men det er unødvendige penger ut vinduet okke som, og mobil betaling kan være tuen som velter lasset for bankaxept om de ikke får på plass et like bra alternativ relativt kjapt.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Joda - jeg vet jo det. Men hvorfor er det ingen som tar opp kampen mot disse selskapene da? Min mistanke er at det totalt sett er flere som bruker tilsvarende tilbud daglig, enn det vil bli som bruker Apple Pay. Hvertfall i starten.

Fordi folk er totalt uvitende til dette problemet. Spør folk om de har et BankAxept kort, spør om de vet hvilke utgifter det er. Hvor mange i Norge kan svare? Det er og vanskelig å løse. Skal vi nekte NorgesGruppen, Coop, Sas osv å ha bonuskort med Visa/MC? Kredittkort er jo aldri BankAxept, skal folk ikke få ha kredittkort? Det kunne vi gjort, men jeg tror de fleste er enig i at det ville vært en dårlig løsning. Beste er jo om folk hadde vært klar over det og så hadde folk brukt BA fordi det sparer vi alle på.

Trumf Visa gir vel 1% ekstra vs vanlig medlemskap? Men om du registerer ditt debet-kort og får vanlig Trumf så har du altså mindre bonus + at det er billigere for butikken. Problemet er jo at bonusprogram tjener dem mer penger enn ekstra utgifter til Visa. Og de kan nok ikke bruke debet-kort heller. Da både NG og Coop bruker kredittkort, siden de er jo ikke banker. Slike bonus-kort er jo alltid kreditt.

Men i slutte nav dagen er det egentlig Visa og MC som tjener de store pengene når selskaper driver med bonusprogrammer i forhold til kort. Ofte så tjener selskapene og på det da Visa og MC gjør ordninger for å lokke og skaffe mer kunder enkle å gjennomføre. De kan sette sammen et program der de kan jobbe med norske banker og sånt, men det er bare så mye enklere å få noe fra Visa som driver og drifter all slags sånne bonus-program kort. Men i slutten av dagen er det altså oss forbrukere som sitter opp med den kostnaden.**

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...