Populært innlegg Woods Skrevet 21. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 21. juni 2018 Her var det mye vrøvl ja. Her var det mye tullprat ja. Mye nedetid? Vi bruker Vipps i butikken (noe SVÆRT mange gjør) og har aldri noensinne opplevd nedetid siden vi implementerte det over et år siden. Nå brukes det selvsagt ikke i nærheten så ofte som kort og kontanter, men "mye nedetid" er ren løgn siden vi aldri har opplevd nedetid. Jeg har kun lest om det i ettertid, og det er langt ifra ofte det skjer. Og å tvinges til å bruke iPhone eller Apple Watch for å kunne betale er rett og slett latterlig. At dere støtter hva som burde vært en ulovlig monopolpraksis er trist å se. Men slik er og har det alltid vært med Applebrukere. Du svarer med mer vrøvl, ja. Vipps har hatt mye trøbbel i oppstarten, men skal si meg enig på at det har fungert bra ila. den siste tiden. Har hatt så og si null problemer med Vipps, men det er strengt tatt ikke et alternativ til Apple Pay pr. dags dato. Ser ut som dette må repeteres femti ganger, for svært mange av dere klarer simpelthen ikke å forstå hva Apple Pay faktisk er. Vi gjør som barnehagen: frem med teskjeen! På midten av bordet står det en grøt. For å spise av denne grøten er du pålagt å bruke en skje. Denne skjeen representerer bankkortet du fikk fra banken din. Selve grøten er levert av banken din. På den andre siden av skåla sitter Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay osv. De har alle fått en oppskrift på hvordan man skal lage en skje som kan brukes til denne grøten. Denne oppskriften er utarbeidet av VISA/Mastercard. De har utarbeidet en standard som fungerer med grøten (kortterminalen) på en sikker måte. Pr. dags dato er det kun Garmin Pay, Fitibit Pay og Apple Pay som har valgt å ta seg bryet ved å lage en skje til sine brukere i Norge. Det er fullstendig frivillig å benytte denne skjeen og alle har fortsatt tilgang til skjeen de fikk fra banken. Det er mange der ute som simpelthen ikke ser poenget i å løpe rundt med to spiseskjeer - i tillegg er det mange av oss som har opptil flere i lommeboka (Visa debit, diverse kredittkort mm). Man blir ikke låst. Du tvinges ikke til å bruke iPhone eller Apple Watch for å betale. Det er fullstendig frivillig. Google Pay/Android Pay, Samsung Pay og alle de andre bruker nøyaktig den samme metoden. Alle steder hvor en i dag kan betale med Apple Pay vil også fungere for konkurrentene. Apple Pay er kun en ledd mellom banken og terminalen. Kortet blir simpelthen bakt inn i telefonen. Hadde Google Pay blitt lansert samtidig hadde vi mest sannsynlig sluppet disse diskusjonene. Jeg har allerede brukt Garmin Pay en stund og ser flere fordeler med å betale for seg ved hjelp av klokka. Ikke bare er det raskere, men også praktisk når jeg får lyst på en flaske vann på joggeturer til eksempel. 10 Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Åhhh,,,,, alt som Apple lanserer er utrolig bra og fremtidsrettet! La oss reforhandle alt vi har og bytte bank for å betale med iPhone...... 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Google Pay kan du bruke på hvilken som helst bærbar enhet, inkludert iPhone og iPad. Det er kun Apple som låser det ned til kun sine egne enheter. Så hvis jeg vil bruke Apple Pay, så MÅ jeg bruke deres enheter, mens alle andre gjør løsningene åpent for bruk på alle andre enheter. Applesheeps ... Jeg vet ikke hvorfor du skrev PM til meg for å si nøyaktig det samme, men jeg kan gjenta det her. Du skrev: Google Pay kan du bruke på hvilken som helst bærbar enhet, inkludert iPhone og iPad. Det er kun Apple som låser det ned til kun sine egne enheter. Så hvis jeg vil bruke Apple Pay, så MÅ jeg bruke deres enheter, mens alle andre gjør løsningene åpent for bruk på alle andre enheter. Applesheeps ... sjekker aldri fakta og masturberer over de overprisede udugelige fashiondingsene sine . I denne sammenheng diskuteres Apple Pay i form av betaling i butikk via NFC. Dette støtter ikke Google Pay via iPhone, kun Android. Les mer her: https://pay.google.com/about/. Du blander Google Pay med "Google Pay Send", som mer eller mindre fungerer som Vipps i forhold til betaling mellom to brukere. Ser ut som du enda ikke har forstått konseptet her. Apple Pay er simpelthen Apples implementering av en standard satt av Visa/Mastercard. Det samme har Google, Samsung, Garmin, Fitbit og flere andre gjort. 2 Lenke til kommentar
hrvojek Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Men det kommer til stoppe opp der i og med at systemet er bare for de som har aplle produkter. Mener fortsatt at systemer som ikke finnes på tvers av alle platformer. Har ikke livets rett. Lenke til kommentar
Trond Gravdal Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Klarer meg utmerket uten apple pay....Kort er godt:) 1 Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 (endret) Men det kommer til stoppe opp der i og med at systemet er bare for de som har aplle produkter. Mener fortsatt at systemer som ikke finnes på tvers av alle platformer. Har ikke livets rett.Men det systemet finnes på tvers av plattformerer jo akkurat det som er poenget.men hver produsent av telefoner kaller det noe annet. Appen for å betale med iPhone med nfc heter Apple Pay, mens Google sin app for Android telefoner som gjør akkurat det samme heter Google Pay. Den plattformen du snakker om som både Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Microsoft Wallet, Garmin Pay og Fitbit Pay bruker er basert på Visa Token Service som funker kryss alle plattformer. https://usa.visa.com/partner-with-us/payment-technology/visa-token-service.html#1 Endret 21. juni 2018 av MiKA7 6 Lenke til kommentar
arekarlsen Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Men det kommer til stoppe opp der i og med at systemet er bare for de som har aplle produkter. Mener fortsatt at systemer som ikke finnes på tvers av alle platformer. Har ikke livets rett. Men systemet kan brukes på alle plattformer. Det er bare det at det kun er Apple som har implementert det i Norge. Ingen andre gidder - foreløpig. Hvorfor kritisere Apple for at de er først ute? 4 Lenke til kommentar
Trond Gravdal Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Siden når da ? Siden alltid? DNB er jo bare i Norge, mens Nordea er hele Norden Du må nok lese deg litt opp på DNB:) https://no.m.wikipedia.org/wiki/DNB 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 DNB har en knallgod tjeneste og var tidlig ute med dette. DNB har gjort betaling enklere for nordmenn i en god stund nå, og så snakker alle dritt. Dere ser ikke hva som er bra om det så biter dere i ræva! Apple er noe overprisa dritt. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Sendte hatmelding til DnB i stad og elsker at de har sett den- men ikke svart, de har helt klart forstått at de har gjort en feiltagelse Viktig å sende hat om pisseting, håper du er stolt av deg selv! 4 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 banken har ikke lov å bestemme hvem som har lov til å bruke apple pay.. Hvis det var noen som trodde noe slikt så kan de dra tilbake til det diktatorlandet de kom fra.. Så banken kan ikke selv velge hvilke tjenester de vil tilby sine kunder ? Er du svimmel? Akkurat som NRK ikke skulle hatt lov til å bestemme hva de skal sende selv. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Får dere betalt på nettbutikker med å vifte med Apple uret også?Eller må dere fortsatt fram med kortet? 1 Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Spiller liten rolle så lenge det omtrent ikke fins steder I Norge som tilbyr terminaler med NFC. Ingen rema, meny,bunpriss eller Kiwibutikk jeg har vært i har dette. Rema hadde MobilePay men disse forsvant når de gikk ut av Norge. NFC kort og Apple Pay er fint å ha men du får omtrent bare brukt det på vendingmachines og noen få kafeer. Du må ha vært i stengte butikker Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Får dere betalt på nettbutikker med å vifte med Apple uret også? Eller må dere fortsatt fram med kortet? Viser ansiktet til telefonen. Noen må faktisk legge tommelen ned på telefonen også. Lenke til kommentar
KristofferHelle Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 DNB har en knallgod tjeneste og var tidlig ute med dette. DNB har gjort betaling enklere for nordmenn i en god stund nå, og så snakker alle dritt. Dere ser ikke hva som er bra om det så biter dere i ræva! Apple er noe overprisa dritt. Kjempe dårlige produkter. #diesel4ever #senkprisenpåiphone #norgeinniEU Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Du må nok lese deg litt opp på DNB:) https://no.m.wikipedia.org/wiki/DNB Ok, så kanskje ikke siden alltid. Poenget mitt var uansett dette: DNB er Nordens nest største finanskonsern etter den svenske banken Nordea. Endret 22. juni 2018 av Craxmerax 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Du må ha vært i stengte butikker Nei det må han ikke. Jeg har ikke fått betale kontaktløst i en eneste butikk, kiosk eller bensinstasjon ennå. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Du må nok lese deg litt opp på DNB:) https://no.m.wikipedia.org/wiki/DNB Ok, så kanskje ikke siden alltid. Poenget mitt var uansett dette: DNB er Nordens nest største finanskonsern etter den svenske banken Nordea. Du glemte å lese første setning: "DNB ASA er Norges største finanskonsern". Det er Norge vi snakker om, ikke verden. Nordea i Norge legger nok bedre merke til de 3 kundene som byttet bank pga Apple enn DNB, fordi DNB er vesentlig større i Norge. 3 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 DNB har nesten 2 mill. kunder, om det minster noen tusen til Norder/Santander, merkes det knapt. Selv, avslutter jeg aldri en konto, selv om jeg bytter bank - så lenge det ikke er noe gebyr for å beholde gammel konto. Har sikkert minst 10 bankkonti jeg ikke bruker :-) Er kunde i DNB, Nordea og Santander. 1 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Samsung Pay virket ganske imponerende i en test, da de kan tilsynelatende emulere magnetfelt. De virker derfor i langt flere tilfeller enn Apple Pay/Google Pay i USA. Men synd de virker kun på ett mobilmerke, ønsker meg noe som virker på tvers av produsent. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg