Gå til innhold

Nye Kona Electric-kunder må nå vente til midt i 2020 før de får bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor flaskehalsen er. Tipper batteri.

Det er nok både batteri og viljen.

Hyundai bruker vel batterier fra LG den også, det er nok begrensinger hvor stort volum de får tak i til en gitt pris. Med prisen Hyundai har satt forundrer det meg heller ikke om inntjeningen per bil er såpas lav at de ikke er interessert i å produsere noen store volum.

Lenke til kommentar

Så... det har ikke noe å si om alle de europeiske bilprodusentene lanserer egne elbiler fordi batteriproduksjonen totalt er altfor lav? 7000 biler er jo det Tesla produserer på 2 uker. Det er jo latterlig at et større merke bruker 2 år på det samme.

 

Etter det jeg forstår har kina kjøpt opp store lagre av matrialene et batteri består av.. så mulig de kan levere noe volum etterhvert? Det gjør de jo forsåvidt gjennom elbusser osv i eget land.

 

Skjønner at EU ønsker egen batteriproduksjon....

Lenke til kommentar

Så... det har ikke noe å si om alle de europeiske bilprodusentene lanserer egne elbiler fordi batteriproduksjonen totalt er altfor lav? 7000 biler er jo det Tesla produserer på 2 uker. Det er jo latterlig at et større merke bruker 2 år på det samme.

 

Etter det jeg forstår har kina kjøpt opp store lagre av matrialene et batteri består av.. så mulig de kan levere noe volum etterhvert? Det gjør de jo forsåvidt gjennom elbusser osv i eget land.

 

Skjønner at EU ønsker egen batteriproduksjon....

 

 

 

...

 

Liten glipp.. aner ikke hvor mange biler som er bestilt på verdens basis forsåvidt... det er jo mer enn de 7000 får man håpe ?

Lenke til kommentar

Ja, den er på linje med taxi, veteranbil osv. At den er billig har jeg jo allerede sagt :)

 

EDIT: Hei vent litt, sa jeg feil her nå? I din link står det jo faktisk 0 kroner, er den helt fritatt i den nye systemet? I så tilfelle har jeg bommet!

Ja, elbil er helt fritatt, også for den delen av årsavgiften som tidligere gikk til TFF. Jeg har jobbet med implementasjon av dette hos et av forsikringsselskapene.
Lenke til kommentar

Ja, den er på linje med taxi, veteranbil osv. At den er billig har jeg jo allerede sagt :)

 

EDIT: Hei vent litt, sa jeg feil her nå? I din link står det jo faktisk 0 kroner, er den helt fritatt i den nye systemet? I så tilfelle har jeg bommet! 

Det var det jeg sa, den er særdeles billig ;)

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde det var så enkelt å produsere elbiler at tradisjonelle bilprodusenter ville ha null problemer med å bare spy ut nærmest uendelig mange elbiler bare de bestemte seg for det?

Problemet er at det sekundet de «bytter», så er den fossile tegnologien de sitter på tilnærmet verdiløs. De ønsker å melke den kua så lenge som mulig. De bilene som lages nå, er kun for å teste at de faktisk er i stand til å produsere. I det øyeblikk Tesla kommer opp på de produksjonstallene de drømmer om, eller de Kinesiske produsentene satser hardt i Europa så snur de produksjonslinjene sine.
Lenke til kommentar

Nå må folk passe på å ha munnen beint i tunga. Norge er ikke det eneste markedet til hyundai. Hyundai Norge har motatt 6000 bestillinger på Kona Electric. Det er lite informasjon å finne om hvordan de gjør det i andre markeder.

 

Hyundai stengte forhåndsreservasjoner/forhåndsbestillinger på 18 000 for sør-korea i april. Finner ikke ut om det er reservasjoner eller faktiske bestillinger og om det var depositum inne i bildet. Produksjonsmålet for Kona Electric er 18 000 biler i 2018. Totalt skal Hyundai Kia motors produsere 100 000 elektriske biler i løpet av 2018. Korea har i likhet med norge kraftige insentiver på elbiler, pluss at bilene blir lagd der nede så at en stor andel av disse bilene går til hjemmemarkedet er ikke usannsynlig.

Endret av TuxRacer
Lenke til kommentar

Sto langt oppe på listen. Bestilte ikke. Hvis jeg skal vente to år uansett, så ser jeg heller hva som finnes når den tid kommer.

Samme som deg, høgt kønr og etter det eg har lest av kommentarer frå forhandlere så hadde det ikkje blitt levring før kanskje så seint som 2020.

Lenke til kommentar

Jeg har kønummer mellom 3001-4000, og fikk et år venting (altså q2 2019).. de lover og lover, men leverer ikke :(

 

Kønummer 2500, og estimert mars 2019. Mistenker at de tar utgangspunkt i 2000 biler i 2018, og så får vi bare bli positivt overrasket om de får flere biler og dermed kan komme med nye og tidligere leveringstider.

 

Jeg håper og tror fremdeles at far i huset får ny Kona til jul...

 

:-)

Lenke til kommentar

Kønummer 2500, og estimert mars 2019. Mistenker at de tar utgangspunkt i 2000 biler i 2018, og så får vi bare bli positivt overrasket om de får flere biler og dermed kan komme med nye og tidligere leveringstider.

 

Jeg håper og tror fremdeles at far i huset får ny Kona til jul...

 

:-)

Det er lov å håpe, men jeg ser ingen grunn til å tro på det de sier. Det er vel knapt et løfte så langt som de leverer på. De bløffet til og med om at de første bilene var på båt, på vei til Norge. De skulle levere 2500 til Norge i år, men leverer under 1000 ser det ut til.( husk at det er mange frafall, så det er ikke 2499 forran dere i køen nå lengre.

 

Dette er nok en bil de hverken ønsker å produser eller selge, og bruker den kun i PR øyemed for å fremstå som en moderne aktør.

Lenke til kommentar

Det er lov å håpe, men jeg ser ingen grunn til å tro på det de sier. Det er vel knapt et løfte så langt som de leverer på. De bløffet til og med om at de første bilene var på båt, på vei til Norge. De skulle levere 2500 til Norge i år, men leverer under 1000 ser det ut til.( husk at det er mange frafall, så det er ikke 2499 forran dere i køen nå lengre.

 

Dette er nok en bil de hverken ønsker å produser eller selge, og bruker den kun i PR øyemed for å fremstå som en moderne aktør.

 

Klar over at det er mange frafall, men tror det er mest av de som har høyere kønummer som har frafalt.

 

Med 20000 på lista, og med de leveringstallene de har satt opp, så skjønner jeg godt at det er få med kønummer over 5000, og ihvertfall kønummer over 10 000, som har sett det som urealistisk å få bil innen nær fremtid.

 

Av de som har lavere nummer enn meg, så vil jeg tro at frafallet ikke er så veldig stort.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert større frafall på høye nummer, men samtidig er det nok endel dobbelt reserveringer, manglende finansiering og endring av planer også for de med lave nummer. De som er først i køen har ventet lenge, og mye kan endre seg på det personlige plan på den tid.

 

En med kønummer 11xx har levering desember/ januar, dersom alle forran han har bestilt og de levere 31.12, så klarte de 44% av det de lovte frem til begynnelsen av juni.

Realistisk så snakker vi nok nærmere 35%.

 

Det betyr at en av to ting har skjed;

1) de har fått en katastrofal hendelse i produksjonen, som gjør atde kun klarer å produsert 1/3

2) de har løyet og lurt for å hype sin egen merkevare.

 

Ettersom vi ikke har hørt noen ting som tilsier at alt.1 er riktig, så har vi nok blitt holdt med godsnakk :/

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert større frafall på høye nummer, men samtidig er det nok endel dobbelt reserveringer, manglende finansiering og endring av planer også for de med lave nummer. De som er først i køen har ventet lenge, og mye kan endre seg på det personlige plan på den tid.

 

En med kønummer 11xx har levering desember/ januar, dersom alle forran han har bestilt og de levere 31.12, så klarte de 44% av det de lovte frem til begynnelsen av juni.

Realistisk så snakker vi nok nærmere 35%.

 

Det betyr at en av to ting har skjed;

1) de har fått en katastrofal hendelse i produksjonen, som gjør atde kun klarer å produsert 1/3

2) de har løyet og lurt for å hype sin egen merkevare.

 

Ettersom vi ikke har hørt noen ting som tilsier at alt.1 er riktig, så har vi nok blitt holdt med godsnakk :/

Om dette stemmer, så er det grunnlag for å stille dem noen kritiske spørsmål.

 

Ser selvsagt et tredje alternativ, nemlig at de har fått bedre respons enn ventet fra andre og større marked,og at Norge får færre biler enn de har bestilt til fordel for disse.

 

Det ville vært mer forståelig, om enn kjedelig for oss som må vente lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...