Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen C4 Picasso 2008 stopper uten varsel


Anbefalte innlegg

Smaken er som baken tenker jeg. Noen biler trives man med, andre ikke. Andre liker moren, andre datteren, etc :-D
Sånn litt off-topic så opplever jeg at Opel (iallfall på de litt større bilene som Vectra, Insigna, m.m) at de er hakket bedre enn andre på elektronikk som har med antiskrens m.m. å gjøre. Fikk forklaringen av en bekjent som jobber med dette merket. De har en litt mer påkostet elektronikk, som kan påvirke opptil 3 hjul samtidig og ikke bare 2 slik som er mer normalen. De var og tidlig ute med antiskrens når man har tilhenger bakpå. Akkurat den biten reddet livet mitt en gang, da jeg kom ut av en tunnel på fjellet og det var våt is over det hele på utsiden. Vogntog som kom i mot noen hundre meter i fra meg. Hadde varehenger, og mistet fullstendig kontrollen. Antiskrensen jobbet for harde livet, og klarte jaggu å få bil og vogn til å gå beint like før passering av vogntog. Har vel knapt noengang hatt så høy puls. Har lekt meg endel med både franske og japanske biler på vinterføre (da i litt tryggere omgivelser), og de gjør en grei jobb, men ikke like heftig som Vectra-en hadde. Forøvrig hadde Vectraen såkalte ergonomiske seter (ekstrautstyr), og de var fabelaktige for min kropp men jeg vet andre som absolutt ikke likte de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. Jeg vet at Picasso'en er ganske myk og ikke så glad i svinger, men har ikke vært borte i at elektronikken har sviktet som du beskriver. Jeg har en slektning av denne og kjører mye på all slags vinterføre og har opplevd mange ganger at antiskrens har slått inn, men aldri opplevd at den ikke har gjort det - eller feilfunksjonert.

Kan heller ikke huske å ha lest om noe tilsvarende før, så jeg lurer på om det kan være noe enten med software eller en sensor/sensorer på din bil?

Men etter et par slike opplevelser skjønner jeg godt at du er skeptisk.

 

 

Misforstå meg rett; den fungerer. Den er bare håpløs i forhold til alle andre biler jeg har kjørt på middels glatt føre. Den kicker inn, gjerne 3-8   sekunder etter at jeg mistet taket, ca. når jeg som sjåfør kjenner at jeg har fått kontroll på bilen igjen. Derav de to episodene jeg nevnte. Automatikken for å oppdage at noe ikke er som det skal er rett og slett ikke god nok.

Den går heller ikke ann å skru helt av, da folk gang på gang som med veldig mange nymotens ting, så skal det ikke være mulig å skru ting helt av.. 

 

Hadde en annen episode i vinter, svingte ut av gårdsplassen (slak helling til ene siden.) På ett tidspunkt hadde jeg høyere fart sideveis en i fartsretning (m pigg). Siden elektronikken ikke kicket inn tråkket jeg på gassen, i det sidebevegelsen begynte å avta startet symfonien av elektronikk opp. End state var at elektronikken rettet meg opp til fartsretning...  

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett; den fungerer. Den er bare håpløs i forhold til alle andre biler jeg har kjørt på middels glatt føre. Den kicker inn, gjerne 3-8   sekunder etter at jeg mistet taket, ca. når jeg som sjåfør kjenner at jeg har fått kontroll på bilen igjen. Derav de to episodene jeg nevnte. Automatikken for å oppdage at noe ikke er som det skal er rett og slett ikke god nok.

Den går heller ikke ann å skru helt av, da folk gang på gang som med veldig mange nymotens ting, så skal det ikke være mulig å skru ting helt av.. 

 

Hadde en annen episode i vinter, svingte ut av gårdsplassen (slak helling til ene siden.) På ett tidspunkt hadde jeg høyere fart sideveis en i fartsretning (m pigg). Siden elektronikken ikke kicket inn tråkket jeg på gassen, i det sidebevegelsen begynte å avta startet symfonien av elektronikk opp. End state var at elektronikken rettet meg opp til fartsretning...  

 

Det høres ikke bra ut nei. Min, som er en litt eldre konstruksjon enn din, er nok også ikke så kjapp til å reagere som enkelte andre biler jeg har kjørt, men det har foreløpig ikke oppstått noen situasjoner som jeg har opplevd som ekle selv om vinterdekkene mine nå muligens bør ha kjørt sin siste sesong :-) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...