phnx85 Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Hvordan kan jeg fjerne Kjør på Startmenyen i Windows 2000 Professional? Endret 15. desember 2003 av phoen|x Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg antar at du bruker hurtigtasten win+r i stedet? Du kan fjerne den med powertoys tror jeg. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Saken er det at på skolen hvor jeg jobber så har noen akkurat funnet ut om Net Send. Jeg prøver å hindre det, har kjørt "net stop messenger", men tenkt jeg skulle fjerne Kjør og Ledetekst da eleven ikke har bruk for det. Fant en guide på hvordan jeg kunne gjøre det i regedit. Det fungerte fint og jeg eksporterte den nøkkelen. La det inn i Login-scripte for Elever, men det viser seg at elevene ikke har tilgang til å skrive i den delen av Registeret så det fungerer ikke slik. En alternativ løsning er å endre tilgangen til "net.exe" slik at bare admin's kan kjøre den men det er jo litt arbeid å måtte gjøre det på ca 40 maskiner og jeg vet ikke om eventuelle bi-effekter det vil ha hvis jeg forhinder tilgang til net.exe Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? P.S: Vi kjører Windows 2000 Professional på klient maskinene og Windows NT 4.0 SP6 Server Edition på Serveren (som forresten er en Pentium 150mhz, 128mb ram og 20gb 10k SCSI HD ) Lenke til kommentar
Legion Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Start->Run: gpedit.msc User Configuration->Administrative Templates->Start Menue and Taskbar du skal finne den der Lenke til kommentar
uranus Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det er mulig å deaktivere netsend også. Det har blitt gjort på skolen min. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Start->Run: gpedit.msc User Configuration->Administrative Templates->Start Menue and Taskbar du skal finne den der Takk skal du ha, det fungerte, men den fjernet Kjør fra alle kontoene inkludert admin's. Jeg bruker ofte kjør så jeg vil ikke at den skal fjernes fra min konto. Net send er blitt deaktiver, men jeg tenkte jeg skulle få fjernet kjør og Ledetekst. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Bør kansje ta ibruk Group Policy, men det er vel kun i Windows 2000 server ++? evnt så skal det jo ligge i "lokal pc > kjør > gpedit.msc" Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 (endret) Bør kansje ta ibruk Group Policy, men det er vel kun i Windows 2000 server ++? evnt så skal det jo ligge i "lokal pc > kjør > gpedit.msc" Akkurat det jeg lurer på, er det mulig å legge inn policys i serveren når det er Windows NT 4.0? Edit: "Fordi administrative maler har en annen funksjon i Windows 2000 enn i Windows NT 4.0, bør ikke ADM-filer for Windows NT 4.0 brukes på Windows 2000-klienter." Dette fant jeg i hjelpt for Gruppepolicy gpedit er jo greit nok det, bortsett fra at jeg må gjøre det på 40 maskiner. Men hvis jeg legger det inn i Gruppe Policy er det mulig å gjøre det slik at det ikke påvirker Administrator? Fant forresten en policy som deaktiverte ledetekst, men igjen vil jeg ikke deaktivere den for administrator. Endret 16. desember 2003 av phoen|x Lenke til kommentar
Legion Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 høyreklikk på taskbaren->properties skal vel finne noe slikt som 'Display Run' i custumize start menu. er vel sånn på w2k og nt4 også...? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Du kan blokkere administrator fra og motta GP, hvis en setter et kryss for "Block Policy Inheritance" på administrator gruppen under den spesifikke GP. Men dette virker bare dersom du har AD. I ditt tilfelle kjører du NT, som har sine andre måter å gjøre dette på og som ikke er kompatible med w2k. Det enkleste for meg, virker som å disable messenger servicen. Som du har prøvd, fungerer ikke det på vanlige brukere siden de ikke har rettigheter nok. I og med at du ikke har et AD, ville jeg heller ha gått for et lite VB-script som kan legge denne endringen på alle maskinene i en engang. Nå husker jeg ikke akkurat koden for dette, men det finnes mange ressurser på nettet om scripting i w2k. Eventuellt må du gå fra maskin til maskin og disable messenger som administrator.....tar litt tid da Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Du kan blokkere administrator fra og motta GP, hvis en setter et kryss for "Block Policy Inheritance" på administrator gruppen under den spesifikke GP. Men dette virker bare dersom du har AD. I ditt tilfelle kjører du NT, som har sine andre måter å gjøre dette på og som ikke er kompatible med w2k. Det enkleste for meg, virker som å disable messenger servicen. Som du har prøvd, fungerer ikke det på vanlige brukere siden de ikke har rettigheter nok. I og med at du ikke har et AD, ville jeg heller ha gått for et lite VB-script som kan legge denne endringen på alle maskinene i en engang. Nå husker jeg ikke akkurat koden for dette, men det finnes mange ressurser på nettet om scripting i w2k. Eventuellt må du gå fra maskin til maskin og disable messenger som administrator.....tar litt tid da Jeg har disablet messenger på alle maskinene nå, det var litt arbeid! Vi kjører et login-script, et for elever og et for lærere. Jeg prøvde å legge inn "net stop messenger" men det viste seg at de ikke hadde rettigheter nok til å stoppe tjenester. Jeg la en register nøkkel i scripter som fjernet Kjør, men de hadde heller ikke rettigheter til å skrive i den delen av registeret. Men jeg fikk det som jeg ville, messenger er fjernet og på fredag så er det juleferie, så nå er det bare sløving resten av uken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå