Gå til innhold

Store dataproblemer hos politiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår meg ikke på hva slags folk som driver og bestiller lange utenlandsferier uten å vite om de har gyldige pass til alle i familien engang. "Det ordner seg nok"? De siste årene har jo vist at det IKKE ordner seg nok. Men likevel gjør de det. Så kommer de uka før avreise og klager på lang behandlingstid fordi mamma og pappa ikke har sjekka passet sitt på 10 år.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så kommer de uka før avreise og klager på lang behandlingstid fordi mamma og pappa ikke har sjekka passet sitt på 10 år.

Det hjelper ikke å sjekke passet, man må faktisk få tak i nytt, noe som har vært umulig. Man må booke time, men det var aldri ledige timer.

Jeg ser at det er ledige timer nå, men det hjelper ikke hvis man skal dra straks. Det var ikke ledige timer på slutten av vinteren, da det er naturlig å sjekke passet før sommeren, og bestille ferie.

Å få tak i pass på tre uker, burde være en rettighet i en rettsstat.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det bør også være en plikt å planlegge litt...

Men når det faktisk ikke finnes timer, hva skal man gjøre? Om det så var to måneders ventetid, hadde det vært en ting, men det var faktisk umulig å få tak i pass, uavhengig av tid, er det vanskelig å forstå?

Men det har ikke sin årsak i datasystemer. Det har sin årsak i den såkalte nærpolitireformen, som medfører at antall steder som utsteder pass er redusert kraftig - og med det kapasiteten. Merkelig i og med at dette arbeidet primært gjøres av personer uten politifaglig bakgrunn.

Men enig i at maks ventetid bør være 2 - 3 uker.

I mitt hode det trolig reformene som gjør at også datasystemene sliter. Klar over at de er gamle, men de blir ikke nyere når ressursene blir i stor grad brukt til å tegne nye organisasjonskart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å sjekke passet, man må faktisk få tak i nytt, noe som har vært umulig. Man må booke time, men det var aldri ledige timer.

Jeg ser at det er ledige timer nå, men det hjelper ikke hvis man skal dra straks. Det var ikke ledige timer på slutten av vinteren, da det er naturlig å sjekke passet før sommeren, og bestille ferie.

Å få tak i pass på tre uker, burde være en rettighet i en rettsstat.

Jeg sjekka mitt pass i mars, bestilte time på nett, gikk på politistasjonen dagen etter, trakk kølappen min og det var gjort innen 10 minutter. Så fikk jeg det i posten uka etter.

At folk gjør det RETT FØR de skal på ferie er et mysterium for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sjekka mitt pass i mars, bestilte time på nett, gikk på politistasjonen dagen etter, trakk kølappen min og det var gjort innen 10 minutter. Så fikk jeg det i posten uka etter.

At folk gjør det RETT FØR de skal på ferie er et mysterium for meg.

Det var ikke ledige timer i Trondheim og omegn i mars, vanskelig å forstå eller? Det var fullt 60 dager frem i tid i månedsvis, i hele vinter etter nyttår og vår.

Til slutt fikk de beskjed av politidirektoratet (eller noe sånt) om å ordne opp umiddelbart. Da hadde de tidligere også fått beskjed om å ordne opp, uten at jeg kunne se noen bedring.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Pass skal vare til etter at du er kommet hjem så du bør jo senest bytte når det er rundt et halvt år igjen. Så om det tar en måned eller to har du fortsatt et par måneder igjen på pass. Skal du en lengre tid til utlandet så bør du selvfølgelig planlegge deretter.

Om et politidistrikt har latterlig lange køer så er det det individuelle politidistriktet sin feil. For meg er nå nærmeste dato 2 juli til tross for trøbbel.

Og når et politidistrikt sliter og andre ikke, så er det rimelig åpenbart hvor feilen ligger. Altså lokal ledelse. 

Lenke til kommentar

Hvor komplisert er det for våre myndigheter å sende ut epost eller sms til innehavere av pass, førerkort, etc om at disse snart utløper og må fornyes?

Enkelt, men problemet har som sagt vært at politiet ikke har hatt kapasitet til å fornye passene til de som har trengt det engang. Hvordan tror du en sånn sms hadde påvirket pågangen?

Lenke til kommentar

Enkelt, men problemet har som sagt vært at politiet ikke har hatt kapasitet til å fornye passene til de som har trengt det engang. Hvordan tror du en sånn sms hadde påvirket pågangen?

Det er ikke sant. Du opplevde at det var slik for deg. Det betyr ikke at det var et nasjonalt problem. Og det tviler jeg på at det var. Problemet var ditt politidistrikt.

Og SMS varsling vil uansett hjelpe med det. Fordi da kan de gi påminnelse og spre folk utover. Så om mange ville fått påminnelse rundt samme dato så gir du noen tidlig og noen sent og så kan du styre bedre når folk fornyer og da få folk til å fornye likt fordelt utover hele året.

Men alle systemer koster penger, og noen må bevilge penger til det. Og noe må faktisk folk klare å gjøre selv. Staten kan jo ikke gjør alt for folk. Så de kan gjøre det, men det koster penger, og er det verdt det? Nei. Om folk ikke klarer å fornye passet selv i tide er det deres feil personlig. Konsekvensen for staten Norge er vel stort sett ekstra penger for nødpass og om en ikke får reist mer penger brukt i Norge og mindre til utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...