Gå til innhold

Nå blir scooterne elektriske - bytter batteri på bare seks sekunder


Anbefalte innlegg

Ser jo for meg at det kunne være ett konsept for bedrifter gjennom type HjemJobbHjem program.

 

Eksempelvis sette opp ladestasjon ved parkeringen til jobben hvor ansatte kan stappe i batteriene og lade dem opp til ettermiddagen, og samtidig kjøre grupperabatt på innkjøp av scootere gjennom bedriftsavtaler.

 

Da kan de ansatte som bor i relativ nærhet til jobben investere i en noe billigere scooter for å kjøre til/fra jobb med fulle muligheter for lading på jobb.

 

Mindre bedrifter kunne jo gått sammen om å få det til. Spesielt i områder som Forus i Stavanger hvor flere selskap er nær hverandre og ofte i samme bygg.

 

Muligheter der kanskje? Var ihvertfall en tanke som slo meg.

Hvorfor løsne batteriene i det hele tatt? De står jo fint der de står og er ganske tunge og løfte og bære på og så skal man finne tilbake til sitt batteri og slepe det med seg til scooteren igjen.. Alt for tungvint. Det som trengs er nok ladeuttak ved scooterparkeringa. Med 3 kWh batterikapasitet og 8 timer lange arbeidsdager vil én 16A kurs være nok til å lade 11 scootere fra 10-100%. Med norske strømpriser snakker vi om 3 kr/arbeider per dag, omtrent det samme som kostprisen på en kopp traktekaffe, så noen dyr ID/betalingsløsning ser jeg ikke behov for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som nordmenn kanskje ikke er så bevisst på med bruken av scooter i Taiwan er at de parkeres gjerne bare langs gata, hvor det er vanskelig å lade, og det kan være tungt å bære med seg et batteri opp til leiligheten.. ikke alle har heis. Gogoro's løsning er ypperlig for det markedet, og ser ut til å ha slått godt ann. Jeg ser tydelig flere og flere av dem hver gang jeg er der.

 

Standardisering av batteripakken kan bli vanskelig. Men det er jo egentlig ikke noe problem å ha opptil tre konkurrerende systemer. De tar ikke veldig mye plass de ladestasjonene, og kan settes opp nesten hvor som helst. Det vil også gi muligheten for tre forskjellige formater på batteriene. Forskjellig format/størrelse batteri kan passe for forskjellige type scootere.

 

I det lange løp tenker jeg at lading av selve scooteren gir mest mening, men det er litt omfattende å få til i storbyer som Taipei hvor scooter er så populært. Det er sabla mange av dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hva om noe svinger innom med en pizzabil og rapper alle batteriene?

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

Ser jo for meg at det kunne være ett konsept for bedrifter gjennom type HjemJobbHjem program.

 

Eksempelvis sette opp ladestasjon ved parkeringen til jobben hvor ansatte kan stappe i batteriene og lade dem opp til ettermiddagen, og samtidig kjøre grupperabatt på innkjøp av scootere gjennom bedriftsavtaler.

 

Da kan de ansatte som bor i relativ nærhet til jobben investere i en noe billigere scooter for å kjøre til/fra jobb med fulle muligheter for lading på jobb.

 

Mindre bedrifter kunne jo gått sammen om å få det til. Spesielt i områder som Forus i Stavanger hvor flere selskap er nær hverandre og ofte i samme bygg.

 

Muligheter der kanskje? Var ihvertfall en tanke som slo meg.

De få som gidder/orker å risikere regn eller snø på penklærne sykler allerede, de vil ikke ha noe slikt. Dette er ikke for Norge, selv om det nok er endel unge og dårlig stilte som kan tenke seg dette.

Lenke til kommentar

En scooter som kjører 60 km/t med plass til 3 ekstra batterier med tilsammen ca 200 km rekkevidde er det smarteste transportmiddelet jeg har sett til nå. Dette er scootere som med bensindrift bare har plass til en 3-4 liter. Har bodd i tropene og hatt scooter i flere land i snart 15 år. Jeg laget meg plass til 5 ekstra liter lagret på scooteren med lås. Da kunne jeg kjøre over 200 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste land har satt maks lovlig fart på scooter/moped til 40 eller 45km/t. Går de raskere så er de motorsykkel, med helt andre krav til både sykkel og fører. Så å lage scootere som går i 70-80 er fort å skyte seg selv i foten. Det ekskluderer dem bare fra store markeder.

 

Når det er sagt så finnes det alt elektriske motorsykler. Du får se på en slik.

Scooter og moped er ikke det samme, en scooter kan være en moped, men alle scootere er ikke mopeder. Finnes mange scootere som er 500 kubikk og som går 200 km/t. Og det er ingen 45 km/t regulering knyttet til "scootere", de er selvsagt registret som MC og ikke moped.

Lenke til kommentar

Dette kan da ikke være så vanskelig? Kan de ikke bare bygge batteri av høy kvalitet og få slikt ut på markedet? En trenger ikke helt ny infrastruktur for at dette skal virke. Hva med å bygge noe som virker på dagens hurtigladere?

 

Jeg kunne gjerne brukt elektrisk scooter daglig om sommeren. Da skulle jeg ønsket meg hurtig lading om nødvendig på eksisterende infrastruktur. Lading kan ellers gjøre i garasje eller med å ta ut batteriene og lade på kontoret om det er behov.

Lenke til kommentar

Alle El-kjøretøy burde bli levert med 2 batteripakker, og en enkel måte å bytte batteri på ladestasjonen hjemme!

 

Hvis man i tillegg sørget for en mulighet for å ta med seg batteri nummer to, enten tilkoblet for lengre rekkevidde, eller evt. kun for transport, så hadde bruksverdien for El-biler blitt mangedoblet!

 

 

Har du elektrisk kjøretøy idag eller har hatt de siste par årene? Jeg hører ofte slikt men stort sett alltid fra folk som ikke har kjørt elektriske kjøretøy. Det er ikke noe problem å lage en elektrisk scooter som glatt klarer 10 mils rekkevidde. Stort mer enn det er det ikke mange som har behov for. 

 

Jeg tenker at fremfor å komplisere dette veldig så burde noen bare gjøre det veldig enkelt. Selg el-scooter med forskjellige batteripakker, der alle pakkene kan lades i dagens hurtigladere. De aller fleste vil lade gratis hjemme, og dersom de skal kjøre langt eller har spesielle behov så kan de hurtiglade. 

 

Enkelt for produsentene, binder ikke kapital slik batteri-bytte stasjoner gjør og om man kan benytte dagens ladeinfrastruktur så vinner vi alle på det. 

Lenke til kommentar

 

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

I Asia er scooterne utbredt som nyttekjøretøy så batterbytte er nok en nødvendighet.

Det går mange trehjulinger med scootermotor. De må nok ha litt mer å gå på. Tohjulingen dekker nok transportbehovet for den som skal ti lot fra et sted. Tipper de jobber en del for pengene, og ikke bare kjører scooter dagen lang alle sammen.

Lenke til kommentar

Det går mange trehjulinger med scootermotor. De må nok ha litt mer å gå på. Tohjulingen dekker nok transportbehovet for den som skal ti lot fra et sted. Tipper de jobber en del for pengene, og ikke bare kjører scooter dagen lang alle sammen.

tohjulinger er ganske utbredt til varetransport, sikker pga. av at de er endel billigere en en trehjuling.

 

Siden de nye reglene er det vanskelige og tjuvlåne bilder, men her ligger endel bilder angående transportmulighetene med scooter.

Lenke til kommentar

Litt utenfor tema.

 

Men når man kan lage en god nok elektrisk scooter, så burde det neste , i vinterlandet Norge, lett kunne lages en håndholdt batteri-elektrisk snøfreser  som tar de fleste villa-oppkjørseler  og mer enn det . Uten tennplug-styr og eksosstøy.

 

Hvorfor har ikke dette kommet, er verdensmarkedet for lite?  Da burde det være rom for en norsk produsent som lagde en elektrisk en på lisens for den beste forbrenningsmotor-snøfreseren. ( Honda?)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Det finnes batteridrevne "snøfresere", men til og ta en lang villautfart må det nok til en relativ tung batteridoning. Tror heller en batteridreven ATV med skjær er mer fornuftig da hvis det er et stykke ellers så finnes det snøfresere med kabel.

 

Edti: fant en batterisak som kan karakteriseres som snøfreser.

 

Edit II: TU har testet batteridreven snøfreser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det var en stor batteridrevet en for 5-6 år siden som så ut som en skikkelig snøfreser, men den gikk ut av salg for 2-3 år siden. Mulig det var Stiga som hadde den siden jeg mener å huske den var gul. Ingen av dagens Stiga modeller ser ut som den skikkelige.

 

Jeg stiller meg også i køa av potensielle kunder.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen om batteribytte vs lading/hurtiglading så er det en vesentlig stor forskjell mellom biler og lettere kjøretøy som scootere, elsykler, gressklippere og snøfresere. Et batteri på 1 eller 5 kg kan enkelt løftes ut og plugges i laderen et annet sted, et bilbatteri på 200kg+ krever dyrt, komplisert og plasskrevende spesialutstyr. Det er også mulig å bære med seg to-tre batterier til snøfresen for å holde vekta på hvert batteri nede, men når man begynner med 20 batterier til bil så blir det også mye styr. 

 

Derfor har jeg tro på at standardiserte batterier og ladestasjoner som dette kan være aktuelt for scootere. Det ville vært supert om de klarte å få til en standard som også kunne brukes til både scootere, snøfresere, mindre påhengere osv. 

 

Jeg har selv en del verktøy og hageredskap i ryobis one+ serie og det fungerer utmerket med et batteri for mange enheter. Lader og batteri er en vesentlig del av prisen og da får man mye mer for pengene, i tillegg kan jeg ikke huske sist jeg klippet hekken og tenkte at jeg skulle skrudd inn noen skruer samtidig som jeg klippet.

Lenke til kommentar

i tillegg kan jeg ikke huske sist jeg klippet hekken og tenkte at jeg skulle skrudd inn noen skruer samtidig som jeg klippet.

 

Har du ikke hørt om multitasking :p

 

1 batteri er for lite, 2 til nød så du kan bytte når det du bruker er tomt før du er ferdig med jobben, siden jeg bruker forskjellige batteriverktøy om hverandre kontinuerlig vil jeg ha minimum 1stk batteri til hver, i enkelte operasjoner bruker jeg 5 verktøy i samkjøring "bore, gjenge, bore på nytt, forsenking og skru inn skrue" når man snakker om kanskje 100 hull under en operasjon blir det mye mas og bytte batteri.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes batteridrevne "snøfresere", men til og ta en lang villautfart må det nok til en relativ tung batteridoning. Tror heller en batteridreven ATV med skjær er mer fornuftig da hvis det er et stykke ellers så finnes det snøfresere med kabel.

 

Edti: fant en batterisak som kan karakteriseres som snøfreser.

 

Edit II: TU har testet batteridreven snøfreser.

 

Men da vil det kanskje være en mulighet med mindre batteri, og brenselcelle? I størrelse som dagens bensinmotor.( Dagens bensintank er vel ikke mindre enn en egnet Hydrogen-tank, med mulighet til å fylle på kommende Hydrogenstasjoner.

 

Ellers TROR jeg at en villa-snøfreser vil ha grei nok kapasitet til villa-snøbrøyting med et scoter-batteri.

Skjøteledning er like lite egnet på snøfreser som plenklipper. Bare styr. AWT er for spesielt interesserte.

Og snøfreseren kan jo stå med saktelading hele døgnet, så rekkeviddeangst er utenfor rekkevidde.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Tja, hvis det var helt normalt med hydrogenfabrikk hjemme hos hvermansen og virkningsgrad og priser var konkurransedyktige så kunne det sikkert vært et greit alternativ. Hos meg er det over 1200 km til nærmeste hydrogenstasjon. Ikke at jeg hadde giddet å drasse med meg freseren på tilhenger 1 km en gang for å fylle. Bensin er overkommelig siden det kan fraktes på løse kanner, men ideelt burde man bare plugge inn hjemme og la resten ordne seg selv.

 

Snøfresere bør være tunge, det er prisen på et dugelig batteri det siktes til. Jeg har ca 4*10 meter oppkjørsel og hos meg varer den 4 liter bensintanken ca 10 runder med 40 cm lett snø. Med en anslått virkningsgrad på 20% på bensinmotoren, energiinnhold på 8,8 kWh/l og virkningsgrad 80% totalt på lader/batteri/motor så burde jeg klart meg med 0,88 kWh batteri per runde, i snitt. Men jeg liker å ha litt margin for de dagene det snør langt over gjennomsnittet så la oss si 2 kWh. Dette lar seg lade klart til ny runde (0-100%) på under en time med 10A ladestrøm (1-fase 230V). 2 kWh batteri koster pessimistisk anslått 500$ i innkjøp for freserprodusenten, optimistisk anslått 300$. Har man større fresebehov kan man kjøpe større/flere batteri sånn at et lader mens det andre er i bruk. Jeg ser for meg at en 1 kWh freser kunne hatt en realistisk utsalgspris på 5-10 000 kr. Legg på 5000 kr for et ekstra 1 kWh batteri. 1 kWh batteri veier ca 10-15 kg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, hvis det var helt normalt med hydrogenfabrikk hjemme hos hvermansen og virkningsgrad og priser var konkurransedyktige så kunne det sikkert vært et greit alternativ. Hos meg er det over 1200 km til nærmeste hydrogenstasjon. Ikke at jeg hadde giddet å drasse med meg freseren på tilhenger 1 km en gang for å fylle. Bensin er overkommelig siden det kan fraktes på løse kanner, men ideelt burde man bare plugge inn hjemme og la resten ordne seg selv.

 

Snøfresere bør være tunge, det er prisen på et dugelig batteri det siktes til. Jeg har ca 4*10 meter oppkjørsel og hos meg varer den 4 liter bensintanken ca 10 runder med 40 cm lett snø. Med en anslått virkningsgrad på 20% på bensinmotoren, energiinnhold på 8,8 kWh/l og virkningsgrad 80% totalt på lader/batteri/motor så burde jeg klart meg med 0,88 kWh batteri per runde, i snitt. Men jeg liker å ha litt margin for de dagene det snør langt over gjennomsnittet så la oss si 2 kWh. Dette lar seg lade klart til ny runde (0-100%) på under en time med 10A ladestrøm (1-fase 230V). 2 kWh batteri koster pessimistisk anslått 500$ i innkjøp for freserprodusenten, optimistisk anslått 300$. Har man større fresebehov kan man kjøpe større/flere batteri sånn at et lader mens det andre er i bruk. Jeg ser for meg at en 1 kWh freser kunne hatt en realistisk utsalgspris på 5-10 000 kr. Legg på 5000 kr for et ekstra 1 kWh batteri. 1 kWh batteri veier ca 10-15 kg.

 

Og igjen så kan jeg ikke unngå å legge merke til at folk betaler bare mer og mer penger, jo mindre og dårligere snøfreseren er.

Best price/performance på en snøfreser er en massey ferguson 135 eller tilsvarende til ca 20 000 kroner, og den er ganske enkelt bedre enn alt som markedsføres som "snøfreser".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...