Gå til innhold

Nå blir scooterne elektriske - bytter batteri på bare seks sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kymco hadde et spennende konspet der man får tilbake sitt eget batteri. Det fjerner én usikkerhet men innfører en annen: Hva om man blir forhindret fra å møte opp og hente batteriet en time senere?

 

De andre batteribyttekonseptene har jeg lite tro på fordi ingen med nykjøpt scooter ønsker å kjøre til en batteribyttestasjon og ende opp med et gammelt og slitt batteri med redusert kapasitet. Da må i så fall produsenten eie batteriene og ta seg betalt i form av leie. Jeg har inntrykk av at folk ønsker å enten leie eller kjøpe, ikke en mellomting med leie av en del av kjøretøyet og kjøp av en annen. Dette har vært prøvd med elbiler med dundrende fiasko. Folk vil ikke ha en sånn løsning.

 

Batteribytte er egentlig et teknisk godt konsept, men egner seg best for flåteeiere som eier både batterier, batteribyttestasjoner og kjøretøy.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva om noe svinger innom med en pizzabil og rapper alle batteriene?

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva om noe svinger innom med en pizzabil og rapper alle batteriene?

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

Ser jo for meg at det kunne være ett konsept for bedrifter gjennom type HjemJobbHjem program.

 

Eksempelvis sette opp ladestasjon ved parkeringen til jobben hvor ansatte kan stappe i batteriene og lade dem opp til ettermiddagen, og samtidig kjøre grupperabatt på innkjøp av scootere gjennom bedriftsavtaler.

 

Da kan de ansatte som bor i relativ nærhet til jobben investere i en noe billigere scooter for å kjøre til/fra jobb med fulle muligheter for lading på jobb.

 

Mindre bedrifter kunne jo gått sammen om å få det til. Spesielt i områder som Forus i Stavanger hvor flere selskap er nær hverandre og ofte i samme bygg.

 

Muligheter der kanskje? Var ihvertfall en tanke som slo meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott med ladestasjoner.

 

Forutsatt at alle produsentene blir enige om standarisert størrelse på batteriene slik at de er tilpasset ladestasjonene.

 

Akkurat det er vel heller tvilsomt.

 

Hva om noe svinger innom med en pizzabil og rapper alle batteriene?

 

Det er nok en lås, som man bruker nøkkelen på, slik det er på elsykkel..

Lenke til kommentar

Burde gjort 70- 80 km/t. Like vanskelig dette, som å få tilhengerfeste på elbilene??

 

De fleste land har satt maks lovlig fart på scooter/moped til 40 eller 45km/t. Går de raskere så er de motorsykkel, med helt andre krav til både sykkel og fører. Så å lage scootere som går i 70-80 er fort å skyte seg selv i foten. Det ekskluderer dem bare fra store markeder.

 

Når det er sagt så finnes det alt elektriske motorsykler. Du får se på en slik.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at folk ønsker å enten leie eller kjøpe, ikke en mellomting med leie av en del av kjøretøyet og kjøp av en annen. Dette har vært prøvd med elbiler med dundrende fiasko. Folk vil ikke ha en sånn løsning.

 

Tja. Hva med Renault Twizy? De kjører en slik løsning. Jeg vil ikke si at den er en dundrende fiasko. Kan være folk er mer åpne for det på slike mindre kjøretøy?

Lenke til kommentar

Alle El-kjøretøy burde bli levert med 2 batteripakker, og en enkel måte å bytte batteri på ladestasjonen hjemme!

 

Hvis man i tillegg sørget for en mulighet for å ta med seg batteri nummer to, enten tilkoblet for lengre rekkevidde, eller evt. kun for transport, så hadde bruksverdien for El-biler blitt mangedoblet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

De andre batteribyttekonseptene har jeg lite tro på fordi ingen med nykjøpt scooter ønsker å kjøre til en batteribyttestasjon og ende opp med et gammelt og slitt batteri med redusert kapasitet. Da må i så fall produsenten eie batteriene og ta seg betalt i form av leie. Jeg har inntrykk av at folk ønsker å enten leie eller kjøpe, ikke en mellomting med leie av en del av kjøretøyet og kjøp av en annen. Dette har vært prøvd med elbiler med dundrende fiasko. Folk vil ikke ha en sånn løsning.

 

Batteribytte er egentlig et teknisk godt konsept, men egner seg best for flåteeiere som eier både batterier, batteribyttestasjoner og kjøretøy.

 

En forutsetning for en slik bytteordning er jo at dårlige/ødelagte batterier tas ut av sirkulasjon, og da er det jo ikke noe negativt å bytte batteriet man har kjøpt med ett annet batteri. Det er ikke fult så farlig om kapasiteten til batteriet er redusert til si 80% hvis du kan bytte det på sekunder, og du får jo i tillegg sikkerheten i at om batteriet blir veldig dårlig/ødelagt er det ingen ekstra kost for deg.

 

Trenger ikke bringe leie inn i bildet, man kjøper batteri og ved bytte betaler man for: strømmen på batteriet, systemkosten og fortjeneste til leverandør. Inkludert i systemkosten er da prisen for å bytte ut dårlige/ødelagte batteri, med tanke på hvor pålitelige batteri har vist seg å være har jeg vanskelig å se at denne blir veldig høy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kymco hadde et spennende konspet der man får tilbake sitt eget batteri. Det fjerner én usikkerhet men innfører en annen: Hva om man blir forhindret fra å møte opp og hente batteriet en time senere?

 

De andre batteribyttekonseptene har jeg lite tro på fordi ingen med nykjøpt scooter ønsker å kjøre til en batteribyttestasjon og ende opp med et gammelt og slitt batteri med redusert kapasitet. Da må i så fall produsenten eie batteriene og ta seg betalt i form av leie. Jeg har inntrykk av at folk ønsker å enten leie eller kjøpe, ikke en mellomting med leie av en del av kjøretøyet og kjøp av en annen. Dette har vært prøvd med elbiler med dundrende fiasko. Folk vil ikke ha en sånn løsning.

 

Batteribytte er egentlig et teknisk godt konsept, men egner seg best for flåteeiere som eier både batterier, batteribyttestasjoner og kjøretøy.

 

Følg linken i artikkelen og les. Gogoro byttekonseptet er abonnement basert. Stasjonen overvåker status på batteriene, og leverer bare fra seg gode batterier. I den grad en trenger batteribytte i det daglige, synes jeg dette er veldig lurt.

 

Jeg er enig i at batteribytte kanskje er mindre relevant her i velstående land. De fleste her som trenger å kjøre mer enn 50 km vil nok heller kjøpe en bil fremfor en scooter. Men på verdensbasis er det sikker milliarder som ikke har råd til noe mer enn en scooter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Burde gjort 70- 80 km/t. Like vanskelig dette, som å få tilhengerfeste på elbilene??

 

De fleste land har satt maks lovlig fart på scooter/moped til 40 eller 45km/t. Går de raskere så er de motorsykkel, med helt andre krav til både sykkel og fører. Så å lage scootere som går i 70-80 er fort å skyte seg selv i foten. Det ekskluderer dem bare fra store markeder.

 

Når det er sagt så finnes det alt elektriske motorsykler. Du får se på en slik.

Da er vi der igjen; smått og puslete eller grisedyrt, ingen mellomting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Burde gjort 70- 80 km/t. Like vanskelig dette, som å få tilhengerfeste på elbilene??

 

De fleste land har satt maks lovlig fart på scooter/moped til 40 eller 45km/t. Går de raskere så er de motorsykkel, med helt andre krav til både sykkel og fører. Så å lage scootere som går i 70-80 er fort å skyte seg selv i foten. Det ekskluderer dem bare fra store markeder.

 

Når det er sagt så finnes det alt elektriske motorsykler. Du får se på en slik.

By the way; i dag må man ha sertifikat på moped eller mer for å kjøre disse også ,det er ikke bare rett på, slik som før. Lett mc og moped er ikke store forskjellen på å klare kravene.

Lenke til kommentar

Denne sykkelen stinker Asia, og da mener jeg ikke produsert _I_ asia, men produsert _FOR_ Asia.

For dem som ikke forstår problemet med det, ta en sammenligning mellom "europeisk" og "asiatisk" Gixxer.....

 

Asiatisk Suzuki Gixxer*:

 

Og "Europeisk" Suzuki GSX-R (som også er originalen):

 

DET er feil med Asiasykler.....

Lenke til kommentar

Kymco hadde et spennende konspet der man får tilbake sitt eget batteri. Det fjerner én usikkerhet men innfører en annen: Hva om man blir forhindret fra å møte opp og hente batteriet en time senere?

 

De andre batteribyttekonseptene har jeg lite tro på fordi ingen med nykjøpt scooter ønsker å kjøre til en batteribyttestasjon og ende opp med et gammelt og slitt batteri med redusert kapasitet. Da må i så fall produsenten eie batteriene og ta seg betalt i form av leie. Jeg har inntrykk av at folk ønsker å enten leie eller kjøpe, ikke en mellomting med leie av en del av kjøretøyet og kjøp av en annen. Dette har vært prøvd med elbiler med dundrende fiasko. Folk vil ikke ha en sånn løsning.

 

Batteribytte er egentlig et teknisk godt konsept, men egner seg best for flåteeiere som eier både batterier, batteribyttestasjoner og kjøretøy.

Er jo veldig kjekt hvis man har et dårlig batteri da, kan da bytte til et bedre batteri, får man et dårlig batteri den ene gangen får man sikkert et bedre batteri neste gang. Er nok stor mulighet for at byttesystemet luker ut ødelagte batterier og den kostnaden er nok inkludert i kjøpe/ladesummen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

I Asia er scooterne utbredt som nyttekjøretøy så batterbytte er nok en nødvendighet.
Lenke til kommentar

Er jo samme greia med innbytte av propantanker og CO2patroner. Man betaler pant første gangen og deretter er det innbytte. Selv første gangen får man en "brukt" tank/patron, men funker jo det. Vil tro det hadde gått an uten noen form for abonnement også; du klikker inn ett batteri i en holder som gjenkjennes elektronisk. Så betaler du for strømmen pluss et påslag, og så låses det opp ett fulladet batteri. Påslaget må jo da bare være sånn at det da dekker utgifter, herunder kassering/erstatning av ødelagte batterier etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir 99% sikkert produsentspesifikke stasjoner og ID-system/betaling for å låse og løsne batteriene.

 

Jeg er litt forundret over dette fokuset på batteribytte. Folk flest vil vel lade hjemme. Scootere brukes ikke mye til langkjøring (100 km ++), men mest til småkjøring. Da mener jeg det bør være mer fokus på parkeringslading. Batteriene er jo ikke all verdens store, kanskje 2-4 kWh og da bør man klare seg med 230V 16A hurtiglading (0-100% på rundt en time) og kanskje nede i 4A normallading/hjemme (0-100% på rundt 3-5 timer)

I Norge, med vinter/høst halve året,  er det vel ikke så mange som kommer til å kjøre langt med en slik moped/motorsykkel.  Så hjemmelading holder nok. En slik batteribytte-løsning vil  ikke få marked nok antagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge, med vinter/høst halve året,  er det vel ikke så mange som kommer til å kjøre langt med en slik moped/motorsykkel.  Så hjemmelading holder nok. En slik batteribytte-løsning vil  ikke få marked nok antagelig.

Tja si det, hvis byregjeringen i Oslo får holde på trenges små og lettvinte løsninger for å forflytte gods i indre kjerne av byen. Men på en annen side er Oslo så liten at de som bruker en sånn løsning sikkert kan ha byttebatterier på godssentralene og bytte der et par tre ganger i løpe av dagen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...