Gå til innhold

Forsterker til streaming og platespiller - Yamaha RN 602?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Rega Planar 3, og ser etter en ny forsterker eller phono preamp til denne. Har en gammel Sony-forsterker (uten phono) som var trofast til mine to Klipsch-høyttalere som har levert god lyd i over 10 år. Med phono-preamper priset fra ca 1000,- og opp tenkte jeg å se om ikke en ny forsterker kunne gjøre susen, da tiden uansett er moden for oppgradering.

Ønsker streamingmuligheter og trådløs tilkobling, samtidig som jeg ønsker en brukbar phono-inngang. Bruk til plater, Spotify/Deezer/iTunes, og film. Ønsker gjerne noe som kan "bli med videre" når jeg med tiden ønsker å utvide med flere høyttalere osv. I min prisklasse (max 5000-6000,-) ser det ut til å enten bli en god amp (Rega Brio, Marantz PM 6066B e.l.) uten streaming og wifi, eller å bli en som gjør alt annet og har en grei (men ikke god) phono.

Fersk i plategamet, så om jeg på sikt vil utvide med en liten phono preamp går det forsåvidt fint såfremt lyden er grei et år eller to - jeg ønsker noe som fungerer godt som "hovedbase" uten at jeg fullstendig slakter Regaen i prosessen.

Har funnet en jeg vurderer, om noen har innspill eller andre forslag - del gjerne. Her er jeg litt på dypt vann :)

Yamaha RN 602 Leste anmeldelse av 602 hvor phonoen spesifikt fikk skryt - men dette må jo sees i sammenheng med at dette ikke er en ren amp. Trådløse muligheter, har DAC og ser ut som et beist. Tror dere jeg vil gå på en smell her? (Så 803-modellen, men den koster 2000,- mer, og med mindre de har lagt inn en forbedring akkurat i phonoen så er de vel jevne for mitt bruk?

Så også på Onkyo TX-8270 som fikk gode skussmål både her og der, men er ikke like sikker på trådløs styring, streaming og fremtidig multiromkontroll? Yamaha har MusicCast, kan noen si om det vil være like greit her? Så også en Pioneer, men den endte jeg opp med å gå bort fra da jeg leste sammenligninger mellom denne og Yamahaen. Tusen takk!

Endret av S0L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan for ordens skyld oppdatere med at jeg kjøpte en Cambridge Audio Azur 651P RIAA pre-amp og Zu Audio Wylde RCA-kabel i mellomtiden, så har jeg noe til å lage lyd mens jeg fortsatt ser etter ny stereoforsterker som dekker alle andre ønsker enn phono.

Vipper mellom 602, og de hakket billigere og mindre 402 og 303 fra Yamaha. Fant noen andre fine, hakket mindre med streamingmuligheter, men ønsker minimum tre, helst fire, rca line inputs. Med pre-ampen åpnes det for litt flere alternativ, som er kjekt.

Endret av S0L
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fokusert så mye på streaming muligheter, det løser du enkelt og billig med en Chromecast audio uansett.

Det kjører jeg på min Hegel forsterker, selv om den har streaming i seg selv, men syns det var enklere å forholde seg til Chromecasten.

En ting som kanskje jeg heller ville sett etter er at den har en DAC, noe dessverre ikke Rega BRIO har som annet enn det er en flott forsterker. 

Du har ikke vurdert noe brukt da? 

Kan feks få Hege H80 for ca 6500,- på finn, det er akkurat litt mer enn budsjettet bare.

Denne har "bare" to RCA innganger, men hva skal du bruke resten til? Den har fem digitale innganger + en XLR inngang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...