Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AutoPASS eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre Norge på langs, der jeg ender opp i nord hvor jeg skal bo et par år. Har nylig kjøpt meg bil til dette formålet, og har aldri tidligere benyttet meg av AutoPass. Der jeg skal bo i nord er det ingen bomstasjoner, men følgelig mange på veien opp. Noen som har noen formening om det vil lønne seg med AutoPass eller ikke? 

Setter stor pris på alle svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har tenkt å kjøre norge på langs som en opplevelse så ville jeg nok heller kjørt så  mye som mulig gjennom sverige, og eventuelt krysset over til finnland oppi nord.

Tar det også som en opplevelse ja, ellers takk :-)

Lenke til kommentar

Autopass brikken kan du bruke som EasyGo hvis du har kjøretøy under 3,5t. Fakturering skjer fra tjenesteutsteder, dvs det selskapet du har autopass avtale med uansett hvilken bomstasjon du kjører gjennom, og du får det på en samlet faktura. Mener samtidig du får den beste prisen automatisk, alternativt det som er i hovedavtalen. Du kan bruke EasyGo til å betale for fergeoverfart der hvor det er tilgjengelig.

http://easygo.com/nb/services/easygo-basic

Men om det lønner seg? Kjører du gjennom Vestfold en vei sparer du ca 15,- med brikke sammenlignet uten, så depositumbeløpet tjener du nok greit inn igjen og det er flere bomprosjekter på gang i nord, så en brikke er kjekt å ha uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Autopass brikken kan du bruke som EasyGo hvis du har kjøretøy under 3,5t. Fakturering skjer fra tjenesteutsteder, dvs det selskapet du har autopass avtale med uansett hvilken bomstasjon du kjører gjennom, og du får det på en samlet faktura. Mener samtidig du får den beste prisen automatisk, alternativt det som er i hovedavtalen. Du kan bruke EasyGo til å betale for fergeoverfart der hvor det er tilgjengelig.

http://easygo.com/nb/services/easygo-basic

Men om det lønner seg? Kjører du gjennom Vestfold en vei sparer du ca 15,- med brikke sammenlignet uten, så depositumbeløpet tjener du nok greit inn igjen og det er flere bomprosjekter på gang i nord, så en brikke er kjekt å ha uansett.

Så flott, tusen takk! Da tenker jeg at det er greit og skaffe seg ja :-)

Lenke til kommentar

Med mindre du har tenkt å kjøre norge på langs som en opplevelse så ville jeg nok heller kjørt så  mye som mulig gjennom sverige, og eventuelt krysset over til finnland oppi nord.

Jeg har kjørt både E6 og gjennom Sverige, men noe så kjedelig som å kjøre gjennom Sverige skal man lete lenge etter. Øde skoger hele vegen. I Norge tar det litt lenger tid, men det er om ikke annet mye pen natur å se på, og ikke så langt mellom befolkede landsbyer

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt både E6 og gjennom Sverige, men noe så kjedelig som å kjøre gjennom Sverige skal man lete lenge etter. Øde skoger hele vegen. I Norge tar det litt lenger tid, men det er om ikke annet mye pen natur å se på, og ikke så langt mellom befolkede landsbyer

Norskegrensen -> Gøteborg (EVIGHET og en halv) fra Gøteborg til malmø/danmark, 0,0 sekunder.

Men over til temaet, hvis det er øyer på stedet i nord du skal bo så blir det mere og mere vanlig med autopass som betaling for ferger.

Lenke til kommentar

Ja, veldig artig er det nok ikke, men det er jo hva du gjør det til, føler fort jeg dreper mye timer gjennom Sverige ifht hva jeg gjør i norge, mye bedre standard på veiene, mye mindre svinger, også har du jo lov å kjøre en del 120 :)

Norskegrensen -> Gøteborg (EVIGHET og en halv) fra Gøteborg til malmø/danmark, 0,0 sekunder.

Men over til temaet, hvis det er øyer på stedet i nord du skal bo så blir det mere og mere vanlig med autopass som betaling for ferger.

Spørs jo fort når på dagen du drar det, med mindre det var noe annet enn traffikk du tenkte på, er en liten stund siden jeg kjørte Tyskland - Norge på natta, og da forsvant bare hele turen gjennom Sverige :)

Lenke til kommentar

Du sparer helt sikkert inn depositumet på brikka. Og mye greiere enn å få enkeltregninger fra 30 bomselskaper etter turen...

Det finnes flere 'bompengekalkulatorer', bla på Fjellinjen sine sider (evt. google bompengekalkulator). Hvis du tar det som en tur kan det også være greit å sjekke ut alternative veier med lavere bom-utgifter. 

Nå vet jeg ikke hvor du kjører fra, men eksempelvis: Oslo - Lillehammer koster 126,- (med brikke - 55 kroner spart bare der), mens du slipper unna med 43,- hvis du kjører via Rv4 og Gjøvik. Ca 10 minutter lengre kjøretid men ikke så dørgende kjedelig som E6'en.

Lenke til kommentar

Oslo til Tromsø = 388,-

Med brikke 349,-

Så ikke så dyrt som jeg hadde trodd, men uansett smart med brikke, og en slipper som sagt faturaer fra mange forskjellige selskaper

Regner med at det er laveste pris som er regnet ut, og ikke tatt med rushavgifter, som dobler beløpet

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Oslo til Tromsø = 388,-

Med brikke 349,-

Så ikke så dyrt som jeg hadde trodd, men uansett smart med brikke, og en slipper som sagt faturaer fra mange forskjellige selskaper

Regner med at det er laveste pris som er regnet ut, og ikke tatt med rushavgifter, som dobler beløpet

Overrasket jeg også, men det hjelper en del å kjøre Østerdalen - som kalkulatoren har beregnet. Kjører du E6 (strakaste veien) må du plusse på 140,- (med brikke).

Det er foreløpig ikke Autopass på Skarberget - Bognes så den koster 179,- uansett (forutsatt personbil uten tilhenger).

Lenke til kommentar

Overrasket jeg også, men det hjelper en del å kjøre Østerdalen - som kalkulatoren har beregnet. Kjører du E6 (strakaste veien) må du plusse på 140,- (med brikke).

Det er foreløpig ikke Autopass på Skarberget - Bognes så den koster 179,- uansett (forutsatt personbil uten tilhenger).

Tar jo lengre tid å kjøre E6

Oslo til Tromsø = 388,-

Med brikke 349,-

Hvor fikk du de tallene?

Lenke til kommentar

Tar jo lengre tid å kjøre E6

Hvor fikk du de tallene?

Jo men TS har ikke spesifisert at han kjører fra/gjennom Oslo. Vi vet ikke reiserute. Så det var bare en tankevekker. (Dessuten er Østerdalen omtrent like kjedelig som Sverige. ;-) )

Bompengekalkulatoren til Fjellinjen hoster opp disse.

Lenke til kommentar

Jo men TS har ikke spesifisert at han kjører fra/gjennom Oslo. Vi vet ikke reiserute. Så det var bare en tankevekker. (Dessuten er Østerdalen omtrent like kjedelig som Sverige. ;-) )

Bompengekalkulatoren til Fjellinjen hoster opp disse.

Må jo se elgen, eller så har man ikke kjørt oppover! :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...