Gå til innhold

Konkurransetilsynet varsler stor nyhet

Anbefalte innlegg

Elendig utvalg og ting som ikke er standard i alle sitt kjøkken koster mye mer. Les andre delen av setningen min, når jeg fysisk ikke kan spise endel så er mat i Norge svindyrt i forhold mange andre europeiske land som har utvalg og ikke blodpriser på alt som ikke er basisvare for alle.

Nordmenn er altfor tradisjonelle i matveien, og altfor lite villige til å dra andre steder enn den nærmeste lille matbutikken til at det vil bli aktuelt med store utvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt jeg finner av data tyder på det motsatte. Har aldri sett noen putte norge utenfor topp 10 billigst mat i verden. Justert for inntekt, så klart.

Etter denne posten kan du ikke si det lenger. Jeg brukte Numbeo sin tall for mat og justerte for inntekt.

Her er resultatet. 

Germany			117
Switzerland		128
Denmark			130
Netherlands		131
United Arab Emirates	133
Saudi Arabia		136
Finland			140
United Kingdom		147
Sweden			147
Israel			150
Belgium			156
Australia		158
France			163
Spain			163
Cyprus			164
Austria			166
Ireland			167
Canada			171
Norway			174
South Africa		176
United States		179
Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter denne posten kan du ikke si det lenger. Jeg brukte Numbeo sin tall for mat og justerte for inntekt.

Her er resultatet. 

Germany			117
Switzerland		128
Denmark			130
Netherlands		131
United Arab Emirates	133
Saudi Arabia		136
Finland			140
United Kingdom		147
Sweden			147
Israel			150
Belgium			156
Australia		158
France			163
Spain			163
Cyprus			164
Austria			166
Ireland			167
Canada			171
Norway			174
South Africa		176
United States		179

Datasett er jo fint å legge ved... 

Lenke til kommentar

EDIT: Fant lønn, står dog ingenting om valuta,.,.,

Lønnen kommer også fra Numbeo og er en indeks.

Jeg regner den ut ved å gange Cost of Living med local purchasing power. Da får jeg en indeks som er proposjonal med Numbeo sine tall for lønn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Lønnen kommer også fra Numbeo og er en indeks.

Jeg regner den ut ved å gange Cost of Living med local purchasing power. Da får jeg en indeks basert på Numbeo sine tall for lønn.

Poenget er at en ikke kan sjekke om lønn stemmer, derfor kan en ikke avgjøre om listen valid eller ikke. 

Ser en på tall fra SSB(dog gamle) stemmer det ikke helt overens...

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa77/kap.5.pdf

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Poenget er at en ikke kan sjekke om lønn stemmer, derfor kan en ikke avgjøre om listen valid eller ikke. 

Ser en på tall fra SSB(dog gamle) stemmer det ikke helt overens...

https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa77/kap.5.pdf

Lønnen varierer etter valutaforandringer, så at den ikke stemmer overens med lønnstall fra 2003 er ganske opplagt.

Numbeo sine tall er selvfølgelig ikke perfekte, men det gir oss 1 perspektiv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lønnen varierer etter valutaforandringer, så at den ikke stemmer overens med lønnstall fra 2003 er ganske opplagt.

Numbeo sine tall er selvfølgelig ikke perfekte, men det gir oss 1 perspektiv. 

Selvfølgelig, poenget er bare at SSB sine tall viser at vi har en av de beste kjøpekreftene i EU. Numbeo(som jeg forøvrig ikke kjenner til) viser noe annet. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, poenget er bare at SSB sine tall viser at vi har en av de beste kjøpekreftene i EU. Numbeo(som jeg forøvrig ikke kjenner til) viser noe annet. 

Tallene er ikke så ulike. 

Norge havner på 2 plass i SSB og havner på 2 plass på Numbeo for lønn,

Norge havner på 9 / 25 i SSB for generell kjøpekraft. Om jeg brukte de samme landene i Numbeo så ville Norge havnet på 11 / 25 for matvarepriser. Det gir mening at matvarepriser er litt høyere, fordi Norge beskytter norske bønder mot utenlandsk konkurranse.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tallene er ikke så ulike. 

Norge havner på 2 plass i SSB og havner på 2 plass på Numbeo for lønn,

Norge havner på 9 / 25 i SSB for generell kjøpekraft. Om jeb brukte de samme landene i Numbeo så ville Norge havnet på 11 / 25 for matvarepriser. 

Men det viser jo igjen at Norge ligger godt an i EU. Listen du viste til tidligere ga jo ett annet bilde. Men det er jo litt av poenget, man kan justere og vise til land som gjør at det ser dårlig ut og motsatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt jeg finner av data tyder på det motsatte. Har aldri sett noen putte norge utenfor topp 10 billigst mat i verden. Justert for inntekt, så klart.

Det var det jeg mente, ja. Skrev det i mitt første innlegg, men gjentok det ikke i innlegg nummer to.

Jeg må bare få lov til å påpeke at selv om maten i snitt er "billig" så er dette ett resultat av at når Kjell Inge Røkke drar på Rema for å kjøpe mat så får han kjøpe maten mye mye mye billigere enn Ingrid Vaskehjelp.

Så dine gjennomsnittsvurderinger om matprisen i Norge gjemmer store mørketall for mange som Rema av en eller annen grunn tar mange ganger mer betalt av enn folk som Røkke, eller Stortingspolitikere.

Jeg tror vi her står overfor ett fundamentalt problem innen vårt samfunn ... er det ikke urettferdig at matvarebutikken tar forskjellig betalt av de diverse kundene som kommer innom?

Bør ikke alle betale det samme?

Lenke til kommentar

Det som er urettferdig er de som er uskyldig som får regningen særlig kundene. og Dårlig tjeneste. Hvorfor skal telenor bruke penger på fiber og 5g nå? Som pengesekken er tom. Vent til 2050. Blir det ny skandale 2100, fereste av oss lever da.

Denne saken gjelder at Teletilsynet mener Telenor hadde for lav pris for utleie av mobilnettet i perioden 2010-2014 slik at det ikke lønte seg for en mobiloperatør å bygge ut sitt eget nett. I den samme perioden gikk Konkurransetilsynet ut flere ganger ut og sa at Telenor tok en for høy pris for utleie av mobilnettet slik at mindre operatører ikke fikk nok margin å leve av.

Enkelt skal det ikke være.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Denne saken gjelder at Teletilsynet mener Telenor hadde for lav pris for utleie av mobilnettet i perioden 2010-2014 slik at det ikke lønte seg for en mobiloperatør å bygge ut sitt eget nett. I den samme perioden gikk Konkurransetilsynet ut flere ganger ut og sa at Telenor tok en for høy pris for utleie av mobilnettet slik at mindre operatører ikke fikk nok margin å leve av.

Er mer interessert i den andre delen av saken, telenor senket prisen på trafikk men økte prisen pr. kunde som var innom Telenor sitt nett. Dette skulle ifølge telenor selv gjøre at konkurenten ikke ville kunne bygge ut noe mer enn 40-50% dekning.

Ser NRK har prøvd å forklare det slik "I en situasjon der Network Norway/Tele2 kun betalte for mengde trafikk, ville nær sagt hver nye mobilmast redusert avgiften. Nå som hoveddelen av avgiften gikk på antall kunder, bidro hver nye mobilmast lite til å redusere den." Men jeg forstår fortsatt ikke helt hva greia er. Hvorfor reduserer ikke hver nye mobilmast antallet kunder på telenor sitt nett?

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Om du tar for høy pris kan du straffes for å utnytte kundene

Om du tar for lav pris kan du straffes for dumping

Om du tar akkurat like mye betalt som alle andre kan du straffes for prissamarbeid.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Nå som det er klart at saken omhandler Telenor så anser jeg debatten om matpriser og dagligvarebutikker som OT.
Det er derimot et interessant tema, så jeg oppfordrer noen til å opprette en ny tråd.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien.
Dette innlegget skal ikke kommenteres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...