Mephisto- Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Så... Jeg skrev for en stund tilbake her om situasjonen min, kort fortalt: Jobbet i olja, var grise fornøyd, ble for høy i hatten og tok en mellomlederjobb i hjemtraktene mine. Bor på en fantastisk plass hvor jeg kan dyrke alt av fritidsinteresser. Jobben er derimot ikke noe bra, folk her foreslo at jeg skulle presse videre noe jeg har gjort og er egentlig på randen til et eller annet... Nytt er at jeg har fått tilbud om jobb i olja igjen, virker som en svært spennende stilling og jeg har en veldig god formening om hva jobben går ut på og firmaet er knallbra. Jeg må derimot flytte til en litt større by 3-4 timers kjøring unna. De er ikke interessert i pendlere (Spurte). Alternativet er å takke nei, jeg har kanskje mulighet til å få en annen jobb i traktene, men det blir en jobb man tar for å ta en annen jobb, altså ikke pga. Interesse eller utdannelse. Arbeidsmiljøet virket bra og jobben blir nok bedre enn der jeg er i dag. Dette ble litt åpent og jeg har nok glemt mange viktige poenger. Hadde litt lyst til å høre hva dere tenker, sjansen til å få noe annnet spennende virker så fjærnt når jeg har vært på arbeidsleting i 1,5 år uten å få noe tilslag. Plutselig har jeg 2 alternativer, et veldig bra og et mindre bra (I jobbsammenheng). Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Du vil ikke jobbe rotasjon, men 8-til-4? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Virker som det store spørsmålet, som veldig ofte ellers, blir å spørre: Hva ville du valgt om du var økonomisk uavhengig, og ikke trengte å tenke på penger? 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 Du vil ikke jobbe rotasjon, men 8-til-4? Rotasjon kunne jeg absolutt tenkt meg, men det er en kontorjobb jeg har sjansen på her. Har vært noen turer offshore, og har stortrivdes i de miljøene og med arbeidet jeg hadde da. Virker som det store spørsmålet, som veldig ofte ellers, blir å spørre: Hva ville du valgt om du var økonomisk uavhengig, og ikke trengte å tenke på penger? Det er egentlig et bedre spørsmål enn du tror... For å bo i hjemtraktene gir svært store økonomiske gevinster ift bosted (Ikke huslån). Samtidig synes jeg at jobb er så stor del av livet, og det er tungt å gå til en jobb man mistrives i og ikke minst man må jobbe masse i. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Hvis du skulle kunne tjene så mye penger som du gir uttrykk for ved å flytte en periode, så kunne du jo kontemplere å vie en del år av livet ditt til å kun jobbe og tjene så mye penger som overhodet mulig, for så å førtidspensjonere deg, eller jobbe med noe som blir mer på hobbybasis. En aktivitet som ikke nødvendigvis gir en stabil og høy inntekt, men som du har lidenskap for og som kunne gi litt lønn når det byr seg. Du må ha ganske mye penger for å kunne leve på renter, jeg mener man skal sitte igjen med 1% hvis man har dem i banken. Så hvis du vil sitte igjen med 100 000 i året bare i renter, så må du ha 10 mill på kontoen. Dét er hvis du ikke vil ha de i fond eller lignende da. Da kan du sikkert få 4-5% i året, og vil ikke behøve mer enn 4-5 millioner for å kunne få en bra årslønn bare av avkastning. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Renter i banken er mindre enn inflasjonen og renteinntekt må du også skatte av. Penger som står i en bank vil forvitre og du står til slutt igjen med ingenting. "Lever" du av rentene så spiser du opp det som skal kompensere for inflasjonen. Jeg mener rotasjon kan være svært fint men det passer ikke for alle. Blir veldig fritt i forhold til fritid og bosted, slipper å bo i en by, sitte på buss, stampe i kø osv hver dag. Situasjonen du er i er veldig kompleks og det finnes ikke noe fasitsvar. Har du noe famliie å ta hensyn til så vil jo også det veie tungt. Ikke alle passer til å bo i byer eller vil komme til å trives der så det må man tenke på, men du må ikke utelukke det av den grunn. Det blir hva man gjør det til selv, er man positiv og legger ned en innsats får man til det meste man setter seg som mål. Ettersom man blir eldre får man mindre fokus på jobb og mer på fritid og familie. Da er man fornøyd bare man har en OK jobb med bra trivsel og levelig lønn, og har mest sannsynlig skaffet seg det meste man har lyst på som hus, hytte, biler, vært på reiser osv. Da blir man mindre sulten på å legge ned store arbeidsmengder og vil bare ha noe helt greit å gå til. Som vanlig ansatt blir man uansett aldri rik eller uavhengig, det må man gjøre på egen hånd. Men man kan fortsatt ha et bra liv alt etter de valgene man tar. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Tror dette gikk litt feil vei, når jeg sier økonomisk gevinst mener jeg egentlig at vi har svært lite utgifter på hus. Så man må uansett holde seg i en jobb om man bor i hjemtraktene. Lønna i byen er nok noe høyere, men anser det som et økonomisk tap å flytte dit. Hvis du skulle kunne tjene så mye penger som du gir uttrykk for ved å flytte en periode, så kunne du jo kontemplere å vie en del år av livet ditt til å kun jobbe og tjene så mye penger som overhodet mulig, for så å førtidspensjonere deg, eller jobbe med noe som blir mer på hobbybasis. En aktivitet som ikke nødvendigvis gir en stabil og høy inntekt, men som du har lidenskap for og som kunne gi litt lønn når det byr seg. Du må ha ganske mye penger for å kunne leve på renter, jeg mener man skal sitte igjen med 1% hvis man har dem i banken. Så hvis du vil sitte igjen med 100 000 i året bare i renter, så må du ha 10 mill på kontoen. Dét er hvis du ikke vil ha de i fond eller lignende da. Da kan du sikkert få 4-5% i året, og vil ikke behøve mer enn 4-5 millioner for å kunne få en bra årslønn bare av avkastning. Skulle gjerne ønske jeg hadde noe å tilby som kunne gitt litt lønn på si, men klarer ikke helt å se hva det skulle være. Renter i banken er mindre enn inflasjonen og renteinntekt må du også skatte av. Penger som står i en bank vil forvitre og du står til slutt igjen med ingenting. "Lever" du av rentene så spiser du opp det som skal kompensere for inflasjonen. Jeg mener rotasjon kan være svært fint men det passer ikke for alle. Blir veldig fritt i forhold til fritid og bosted, slipper å bo i en by, sitte på buss, stampe i kø osv hver dag. Situasjonen du er i er veldig kompleks og det finnes ikke noe fasitsvar. Har du noe famliie å ta hensyn til så vil jo også det veie tungt. Ikke alle passer til å bo i byer eller vil komme til å trives der så det må man tenke på, men du må ikke utelukke det av den grunn. Det blir hva man gjør det til selv, er man positiv og legger ned en innsats får man til det meste man setter seg som mål. Ettersom man blir eldre får man mindre fokus på jobb og mer på fritid og familie. Da er man fornøyd bare man har en OK jobb med bra trivsel og levelig lønn, og har mest sannsynlig skaffet seg det meste man har lyst på som hus, hytte, biler, vært på reiser osv. Da blir man mindre sulten på å legge ned store arbeidsmengder og vil bare ha noe helt greit å gå til. Som vanlig ansatt blir man uansett aldri rik eller uavhengig, det må man gjøre på egen hånd. Men man kan fortsatt ha et bra liv alt etter de valgene man tar. Rotasjon hadde vært genialt, men jeg har ikke en slik offshore jobb tilgjengelig. Rotasjon hadde faktisk løst alle problemene. Slik jeg forstår det av de jeg kjenner i miljøet er at det fortsatt er ekstremt vanskelig å få jobb der fortsatt. Eller tar jeg feil? Du er absolutt inne på noe med det du skriver om jobb og det å bli eldre. Jeg er livredd for at jeg bytter jobb til byen, for å finne ut om 10-20 år at man har gitt fra seg en helt utrolig sjanse...Det er nesten det jeg er mest redd for med dette valget. Samtidig så er det helt grusomt der jeg er i dag... Og er så livredd for at om man prøver den andre litt kjedelige jobben så er man like langt om kort tid og da har sjansen gått på den interessante jobben.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå