Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få en brukbar bil for 30 000?


PgUp

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter en bil som kommer til å brukes lite. Kansje annenhver helg for korte turer og litt lengre turer på sommeren. Lurte på om det i det hele tatt er mulig å få noe brukbart for 30k som ikke har store feil og mangler eller driftskostnader. 

 

Tenker noe som er i POLO størrelsen eller større, gjerne golf størrelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruktbilkjøp har en risiko rundt seg uansett. I det lavere sjiktet så er det absolutt mer ulumskheter man må se etter, men fallhøyden er også mye lavere enn alle bruktbil-prisklasser over.

 

Man får mye brukbart for 30000. Jeg kunne nesten sagt det samme om 20000 også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner mye bra til 30K så lenge du ikke ser deg blind på kilometerstand, årsmodell og er avhengig av verksted for å bytte lyspærer eller bremseklosser.

Vis du skal ha en driftsikker sommerbil så må du unngå alt fra VW konsernet som er produsert mellom 1994 og 2018. 

Se etter Mazda, Toyota eller Volvo fra 1985 og til midten på 90 tallet.

Lenke til kommentar

Om du ikke vet hvordan du peiler olje eller er redd for å bli skitten på hendene kan det fort bli dyrt med billig bil.

Kjøpte en bil for 8 tusen , som jeg kjørte i 7 år før jeg solgte den nylig eu godkjent for 12 tusen, Og den levde på små billige deler fra biltema når noe røyk så var utrolig billig å holde på veien.

 

Men skal du ha noe som du kansje overlever i om du havner i en kræsj burde du finne noe nyere enn 94. Har vel i det minste airbag da.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forslag:

 

Saab 9-3 med 130 hk bensin uten turbo. Driftsikker og trygg, grei deletilgang.

 

Helt enig med deg, knallgode biler som er sterkt undervurdert på bruktmarkedet. Jeg personlig ville gått for SAAB 99/900. 9-3 er for ny og bygget på samme plattform som Opel Vectra hvis jeg ikke tar helt feil?.

Lenke til kommentar

På slike biler er ikke merke og modell nødvendigvis så viktig, men den faktiske og ærlige tilstanden på bilen.

Kjøp av noen som har hatt bilen lenge, og ikke av en som flipper biler for profitt med raske reparasjoner på hjørnet.

Unngå Mazda 6, de ruster svært mye. Biler som er enkle og driftssikre: Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 323, Honda HR-V + mange fler. Kjøp japansk for best driftssikkerhet. Unngå dieselmotorer da de er mye mer kompliserte.

En slik bil går på "lut og kaldt vann" (gammelt ordtak) og vil nok gi minimale kostnader og problemer: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122402184

Lenke til kommentar

Fikk selv en veldig ok Suzuki Ignis 4wd 2003 (143 000 km) til 15 000, så under 30 000 er definitivt mulig.

 

Støtter ellers forslag om Saab. Uslåelig på kjørekomfort, selv om de ofte er kjipe på koppholdere, av alle ting.

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På slike biler er ikke merke og modell nødvendigvis så viktig, men den faktiske og ærlige tilstanden på bilen.

Kjøp av noen som har hatt bilen lenge, og ikke av en som flipper biler for profitt med raske reparasjoner på hjørnet.

Unngå Mazda 6, de ruster svært mye. Biler som er enkle og driftssikre: Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 323, Honda HR-V + mange fler. Kjøp japansk for best driftssikkerhet. Unngå dieselmotorer da de er mye mer kompliserte.

En slik bil går på "lut og kaldt vann" (gammelt ordtak) og vil nok gi minimale kostnader og problemer: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122402184

 

Stort sett enig, men det du sier om dieselmotorer må jeg si meg uenig i. En dieselmotor er i utgangspunktet mye enklere enn en 4-T bensinmotor.

Men hva vet jeg som kjører en 35 år gammel diesel rekkesekser daglig. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett enig, men det du sier om dieselmotorer må jeg si meg uenig i. En dieselmotor er i utgangspunktet mye enklere enn en 4-T bensinmotor.

Men hva vet jeg som kjører en 35 år gammel diesel rekkesekser daglig. ;)

 

En 35 år gammel diesel er ikke noe problem, men moderne dieseler har følsomme dyser som ryker, EGR ventil som kokses igjen, dieselpumpe som ikke tåler noe som helst, partikkelfilter som går tett OSV. Så en bensinmotor er mye enklere på moderne biler. Nyere dieselbiler blir jo heller ikke varme på vintern siden dem er så effektive så dem krever en ekstra dieselbrenner under for å få varme. Disse blir man også plaget med.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stort sett enig, men det du sier om dieselmotorer må jeg si meg uenig i. En dieselmotor er i utgangspunktet mye enklere enn en 4-T bensinmotor.

Men hva vet jeg som kjører en 35 år gammel diesel rekkesekser daglig. ;)

Ikke nå lenger vel. En "moderne" turbodiesel, si fra siste ca. 15-20 år eller så, er vel mer teknisk komplisert, mer "presset" til å yte, mer som kan gå i stykker, og med langt dyrere reparasjoner, enn en bensinmotor fra samme tidsalder? De fleste merker har jo hatt sine dieselproblemer med koksing, turbohavari, svinghjul som ryker, tette partikkelfilter osv. osv.  Noe av dette har jo med bruksmønster å gjøre også. Etter hvert som diesel ble enerådende i mange markedssegmenter ble det solgt dieselbiler til brukere som aldri burde kjørt diesel, dvs. for mye småkjøring.

Lenke til kommentar

Fullt mulig å finne.  Med ikke for høy kmstand (50-60K) og servicehistorikk er det gjerne ikke store risken, men sjekk f.eks. kjøretøyopplysninger og se på kjørte km mellom hver EU kontroll  (to avlesninger tett i tid kan tyde på mangel som måtte på verksted).

 

Alternativt om du vil slippe det å eie bil (p-plass utgifter, forsikringsutgifter, veiavgift, verksted ovs) så kan jo leie av bil på nabobil.no være en grei sak - spesielt hvis det er en nabo i gåavstand som leier ut en passende bil.

Lenke til kommentar

Dyreste bilen jeg har kjøpt har kostet 13200 kr. Billigste  kostet 5000. Alle bilene jeg har hatt har vært rimelig pålitelige. Faktisk så pålitelig at jeg neppe ville kjøpt en bil dyrere enn 15000 kr, når jeg ser hvor mye bra det er mulig å få for under denne prisen.

 

Pr. nå har jeg to biler, en Mercedes C-klasse fra 2000 jeg betalte 8500 for, og en Mazda 323 fra 1989 jeg betalte 9400 for. Mercedesen har jeg hatt i snart 5 år, og kun hatt utgifter i forbindelse med eu-kontroll. Totalt ca. 3000-4000 kr annet hvert år.

 

Mazdaen har jeg hatt i ca 8 måneder, og har måttet bytte en drivknute. Heller ingen store problemer med den. I tillegg brukte jeg noen tusenlapper på understellsbehandling.

Lenke til kommentar

Hvis man kjører mye og gjerne i nærheten av byer med mange bommer osv. vil det fort lønne seg å låne et par hundre tusen og kjøpe elbil som er et par år gammel. Driftskostnadene på disse er nesten ingenting, så det blir finansieringen og verditapet.

Driftssikerheten, komforten og kollisjonssikerheten på 20 år gamle biler kan på ingen som helst måte måle seg med moderne biler.

Man kan spare penger og kjøpe billige biler, men har man råd til det er nyere å foretrekke på de fleste måter. Årsavgift, reparasjoner, bomavgifter og bensin blir fort flere tusen per måned selv om bilen er gammel, da hjelper det ofte ikke at den er billig.

Lenke til kommentar

Årsavgift, reparasjoner, bomavgifter og bensin blir fort flere tusen per måned selv om bilen er gammel, da hjelper det ofte ikke at den er billig.

 

Prisen er den samme selv om bilen er ny. Kanskje litt mindre drivstoff og lite reparasjoner, men det koster like mye i årsavgift og bom selv om bilen er gammel eller ny.

 

Man kan derimot spare penger på årsavgift dersom man kjøpe en bil som er over 30 år (veteran)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...