Gå til innhold

MAC vs PC

Mnett

Anbefalte innlegg

Vil bare kommentere at veldig mange synes å ha et enten eller syn på hele mac vs. pc debatten. Flere som virker irritert fordi noen kan komme å si at mac er bedre til noe i forhold til pc og selvfølgelig også motsatt. Jeg har brukt både mac og pc i flere år, men er nå stort sett helt konvertert til pc pga. av hvilke programmer vi bruker på siv. ing. informatikk kurset og fordi mac rett og slett blir for dyrt for meg. Det sagt, så sverger min far helt og holdent til mac og har flere modeller som f.eks. TiBook (sikle...).

Poenget mitt er ganske enkelt at selv om jeg generelt bruker pc så ønsker jeg at apple og deres platform skal gjøre det bra. Å ha flere valg er en fordel, og hvis apple skulle f.eks. gå konkurs ville alle forbrukere stort sett bare tape på det i lengden ved å få færre valg muligheter.

En annen fordel ved apple er at de fremmer veldig mye innovasjon og pusher standarder. Uten dem så hadde det tatt en god del lengre tid før ting som f.eks. usb, firewire og flatskjermer hadde blitt vanlig på hjemmepc'er.

Når det kommer til prosessor delen av debatten så må jeg bare kommentere at apple sin nye G5 prosessor er en MYE mer elegant arkitektur i forhold til alt som f.eks. intel leverer. Du vil sikkert argumentere med at det ikke spiller noen rolle hvis intel sin prosessor er raskere, men må da kommentere at grunnen til at intel sin er raskere er at de bruker hypotetisk sett 20 ingeniører på utviklingen mens IBM kanskje bare bruker 5. (og resultatet blir likevel prosessorer som ikke er så langt fra hverandre på ytelse) Sett fra et slikt synspunkt vil IA-32/64 bestandig kunne være raskere fordi markedet for denne arkitekturen er vanvittig mye større enn for powerpc (g3, g4, g5). Dvs. de (intel/amd) kan bestandig bruke vanvittig mye mer ressurser på utviklingen fordi de har et mye større marked å selge til.

Ok, nå føler jeg at jeg sporer litt av her. For å understreke litt av poenget mitt så kan jeg bare si at det FORTSATT er apple som produserer de mest elegante bærbare maskinene og at resten av pc industrien har MYE å lære her. Apple er på ingen måte feilfri, men de glimter til og skaper mye positivt noe jeg håper de vil fortsette med...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde Mac's i tillegg blitt solgt på Elkjøp, Expert, Rema 1000, osv., så kunne det godt hendt at de hadde hatt en faktisk markedsandel også.

apple vil ikke selge maskinene på elkjøp, lefdal eller rema 1000. det er ikke der de ønsker å få profilert sine produkter. en mac skal være ekslusiv, og den følelsen forsvinner hvis du drar med deg en mac og en hårføner lissom...

Lenke til kommentar
Hadde Mac's i tillegg blitt solgt på Elkjøp, Expert, Rema 1000, osv., så kunne det godt hendt at de hadde hatt en faktisk markedsandel også.

apple vil ikke selge maskinene på elkjøp, lefdal eller rema 1000. det er ikke der de ønsker å få profilert sine produkter. en mac skal være ekslusiv, og den følelsen forsvinner hvis du drar med deg en mac og en hårføner lissom...

Her tror jeg du tar feil. Ikke vet jeg hvorfor de ikke selger på de store kjedene, men i Utlandet[tm] har jeg da vitterlig sett dem stå side ved side med vanlige PC'er i tilsvarende store kjeder, og man kan ikke akkurat kalle Mac & Carry for en eksklusiv butikk.

Endret av larseko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...