Gå til innhold

Borten Moe-selskap kjøper Norske Shell-andeler for 4,5 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de store innen olje selger seg ned kan det være et signal om magrere tider innen oljevirksomhet i årene som kommer.

Får håpe regjeringen tar signalene og trapper ned oljeletingen og ikke satser 25 mrd. statlige kroner hvert år.

Kanskje vi burde gjøre alvor av alle talene om flere ben å stå på i industrien, og satse halvparten av pengene på "Havrommet".

Mye tyder på at Norge er seine med å skifte fokus fra olje og gass til fornybar energi og mat fra havet.

Kanskje vi blir tvunget til omstilling dersom OPEC starter priskrig i oljesektoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når de store innen olje selger seg ned kan det være et signal om magrere tider innen oljevirksomhet i årene som kommer.

Får håpe regjeringen tar signalene og trapper ned oljeletingen og ikke satser 25 mrd. statlige kroner hvert år.

Kanskje vi burde gjøre alvor av alle talene om flere ben å stå på i industrien, og satse halvparten av pengene på "Havrommet".

Mye tyder på at Norge er seine med å skifte fokus fra olje og gass til fornybar energi og mat fra havet.

Kanskje vi blir tvunget til omstilling dersom OPEC starter priskrig i oljesektoren.

 

1kwh, det er roughly den energien det krever å bære ett tonn opp på et 300 meter høyt fjell (la oss si himmelbjerget....).

Det får en kraftleverandør betalt 20-50 øre for.

Hvor mange tonn må en utbygger av et bølgekraftverk bære opp på himmelbjerget, for at investeringen går i null?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

Når de store innen olje selger seg ned kan det være et signal om magrere tider innen oljevirksomhet i årene som kommer.

Får håpe regjeringen tar signalene og trapper ned oljeletingen og ikke satser 25 mrd. statlige kroner hvert år.

Kanskje vi burde gjøre alvor av alle talene om flere ben å stå på i industrien, og satse halvparten av pengene på "Havrommet".

Mye tyder på at Norge er seine med å skifte fokus fra olje og gass til fornybar energi og mat fra havet.

Kanskje vi blir tvunget til omstilling dersom OPEC starter priskrig i oljesektoren.

 

1kwh, det er roughly den energien det krever å bære ett tonn opp på et 300 meter høyt fjell (la oss si himmelbjerget....).

Det får en kraftleverandør betalt 20-50 øre for.

Hvor mange tonn må en utbygger av et bølgekraftverk bære opp på himmelbjerget, for at investeringen går i null?

Litt underlig måte å finne LCOE på, men mine beregninger tilsier at energiutbygginger på havet går i balanse med en energipris rundt 60 øre/kWh(kanskje billigere).

Lenke til kommentar

Litt underlig måte å finne LCOE på, men mine beregninger tilsier at energiutbygginger på havet går i balanse med en energipris rundt 60 øre/kWh(kanskje billigere).

Inkluderer det kabel til fastlandet, omformerstasjon og tilknytning til høyspentnettet, med de forsterkninger i nettet som er nødvendig for en storskala utbygging?

Lenke til kommentar

Inkluderer det kabel til fastlandet, omformerstasjon og tilknytning til høyspentnettet, med de forsterkninger i nettet som er nødvendig for en storskala utbygging?

Norge har egentlig en unik mulighet for å finne ut hva energiprisen blir ved utbygginger på havet, uten å ta med det du nevner.

Omformerplattformen tilknyttet Utsirahøyden har allerede dette, så et pilotanlegg i dette området ville være det ideelle.

Denne type kostnader må deles på alle plattformene i en energipark, og kapasiteten til en omformerplattform med kabler er bestemmende.

Lenke til kommentar

Norge har egentlig en unik mulighet for å finne ut hva energiprisen blir ved utbygginger på havet, uten å ta med det du nevner.

Omformerplattformen tilknyttet Utsirahøyden har allerede dette, så et pilotanlegg i dette området ville være det ideelle.

Denne type kostnader må deles på alle plattformene i en energipark, og kapasiteten til en omformerplattform med kabler er bestemmende.

Det er jo bare å være gratispassasjer. Det reduserer jo ikke utbyggingskostnaden, det bare skjuler den og dytter den over på andre. Og det betinger at noen er villig til å ta med en gratispassasjer. En mulighet som fins kun i en tidlig eksperimentfase. Dersom det skulle bli noe meningsfylt (storskala) så nytter det ikke å regne med at noen andre går forran å bærer kostnadene.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...