Trina Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Jeg søker hjelp fordi min mor gikk bort og jeg har lest veldig stygge ting fra mine søsken fordi jeg ba om offentlig skifte. De mener jeg ødelegger pengene deres. Min mors formue er huset hennes og hun satt i uskiftet bo. Pga hennes helsetilstand har jeg alene av mine søsken tatt vare på henne, hus og eiendom siden 2012. Jeg gjorde da alt fra innkjøper, vaktmester, forvaltet utleie og renovering av huset, ledsager for henne til alt av kontroller, sykehus, fast lege osv... I fjor flyttet jeg inn til henne da det ble bekymring for meg at hun skulle være alene og jeg var der foruten hver eneste dag. Men nå da mine søsken er så sint siden jeg har bedt om offentlig skifte ønsker de å kreve meg for husleie selv om huset skal selges... Jeg har betalt kommunale avgifter, hennes strøm måler og egen strøm for den delen jeg bor i. Jeg trodde vi kunne komme til enighet at jeg kunne overta huset til en akseptabel pris, men de ønsket å selge det på det åpne marked.Er det noen som har råd til meg hva jeg kan gjøre. De rundt meg og jeg selv synes det er svært urimelig at jeg skal betale denne husleie. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5?q=arvelov Denne loven er ganske enkel og oversiktlig, du kan gjøre mye grunnarbeid selv. Lenke til kommentar
Trina Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5?q=arvelov Denne loven er ganske enkel og oversiktlig, du kan gjøre mye grunnarbeid selv. Jeg synes ikke det er så enkelt å tolke paragrafer, har forsøkt å google på ulike måter uten å finne noe tilsvarende Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Når jeg leser dette: https://www.arveoppgjor.no/hva-er-offentlig-skifte/ Så virker det som at det bør være i dere alles interesse å prøve å løse dette mellom dere. Men jeg er litt usikker på hva dine ønsker er. Skjønner godt at du ønsker å få kjøpt huset til en ok pris, når du har lagt så mye jobb i å ta vare på deres mor i de siste 5 årene. Men er dette noe du har snakket med dine søsken om, i de årene? Hvilken holdning har de hatt? Er det ikke mulig å få til noen dialog lenger? Du kan jo be om et møte, én siste gang, og prøve å få snakket ut om det. Det er jo ikke sånn at de vil sitte igjen med 0 kroner selv om du får kjøpe det til under markedsverdi. Man får jo også videreført eiendommen til familien, det kan jo bety noe for noen, selv om det nødvendigvis ikke betyr noe for alle i familien. Men å prøve å skape dialog rundt økonomi er i alles interesse. Så hvis det blir sånn at du ber om offentlig skifte, og dét vil koste en del hundre tusen kroner, så vil jo fremdeles dine søsken sitte igjen med omtrent det samme regner jeg med, ut fra hvor mye boligen er verdt i markedet, om du får kjøpe den til litt under markedspris. Det bør vel være i alles interesse, nok en gang. Endret 20. juni 2018 av Taurean Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Enemies stay enemies but friends they change... Har vært borti sånt før. Den snille hjelperen blir alltid rævkjørt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 De ønsker å kreve deg for husleie fra etter at moren din døde, eller for hele tiden du har bodd der? Lenke til kommentar
Trina Skrevet 21. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2018 Beklager jeg har skrevet det litt dårlig.Jeg ble rådet til å ta ut offentlig skifte da møter med dem ble veldig sårende mitt i sorgen og jeg stolte ikke på at noen av skulle sitte som bobestyrer da de ikke ønsket til å komme til en ordning at jeg kunne overta huset.De har da sendt inn til bobestyrer at de ønsker husleie fra den dagen jeg ba om offentlig skifte. Huset vil bli lagt ut for salg i september. Jeg har betalt kommunaleavgifter, strøm for min egen bodel og noen strømregninger for hennes bodel.Både nære og mindre nære venner og familie synes dette er horribelt og sier jeg bør ikke gå med på dette. Er det noen som har noen gode råd å komme med ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Jeg tror dine slektninger har rett, og at det er riktig at du skal betale husleie. 1 Lenke til kommentar
Trina Skrevet 21. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2018 Jeg tror dine slektninger har rett, og at det er riktig at du skal betale husleie. Selv om boet er i offentlig skifte ??? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Arv skaper konflikter. Att du skal leie, kjøpe rimeligere kan du ikke forvente. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Selv om boet er i offentlig skifte ??? Hensikta er vell at per dags dato så er det uavklart kven som har råderetten over huset. For å sikre at du er den einaste av arvingane som har bruksrett til huset, så er det ei god løysning at du betalar husleige til boet fram til arvespørsmålet er avgjort. Du har to openbare fordelar med å betale huseleige (frå månaden etter din mor døde), for det fyrste vil ei slik handsutstrekning frå din side være med på å dempe konfliktnivået. Den andre fordelen er at du unngår at dine søsken berre kjem og flytter inn hos deg for å bruke boligen som sommarhus under påskuddet av at dei har like stor eigarandel i boligen som du har. 2 Lenke til kommentar
ili Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 (endret) Da min bestefar døde så ville jeg og mine brødre ha huset hans i familien da vi ofte reiser der i ferier. Så det vi gjorde var å kjøpe ut mine to onkler. Vi ga de et forslag hvor mye vi ville gi. De sa hvor mye de ville ha. Ble litt at og frem, men vi kom frem til et tall alle var fornøyd med. Har du prøvd å gi de et tilbud? Eventuelt la de si hvor mye de forventer seg? Se om dere finner en mellomting alle kan leve med? Endret 21. juni 2018 av ili Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Du bor i en bolig du (helt eller delvis) ikke er eier av. Da er det eierens privilegium å kreve vederlag for bruken, uavhengig av om skiftet er offentlig eller privat. Ingen loddeiere har krav på at dødsboet skal kreve husleie. Det er kun enighet blant samtlige loddeiere som binder dødsboet, jf. skifteloven § 19. Det vil imidlertid uansett ikke bli snakk om husleie på markedsvilkår, fordi du betaler bokostnader som dødsboet egentlig måtte betalt (eiendomsskatt, kommunale avgifter, mv). Det er heller ikke sikkert at det blir snakk om husleie i det hele tatt - dødsboet vil frem mot salg ha en interesse i at huset er bebodd, og hvis du flytter så får de ikke inn noen ny leietaker i tide før et salg - tvert om får dødsboet høyere kostnader ved å måtte dekke eiendommens løpende utgifter. Du kan be om å få utlagt boligen hvis ingen av de andre er uenige, eller gode grunner taler for at du får den og det er urimelig av dem å være uenig i det, jf. skifteloven § 61. I så fall skal du betale markedstakst, men du betaler naturligvis ikke for din egen arveandel. Hvis dere er fire søsken og boligen er verdt 1 million på det åpne marked, skal du betale 750 000 kr for den. Selges boligen på det åpne marked står du selvsagt fritt til å by. "Selges for dødsbo"-boliger går vanligvis til under markedsverdi. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Selv om boet er i offentlig skifte ???Ja. Det er da naturligvis boet, og ikke de øvrige arvinger, som er utleier. Men eiendommen tilhører jo ikke deg, så det er ingen grunn til at du skal bo der gratis. Man kunne jo forsøke å argumentere med at du har fått en gratis leierett av din mor, som kun er oppsigelig med sedvanlig varsel, men jeg tror ikke jeg ville akseptert den argumentasjonen om jeg var bostyrer. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Den andre fordelen er at du unngår at dine søsken berre kjem og flytter inn hos deg for å bruke boligen som sommarhus under påskuddet av at dei har like stor eigarandel i boligen som du har. Men det har de ikke. Boet skiftes offentlig - det er dødsboet som har eierrådighet. Dødsboet - enten det skiftes privat eller offentlig - må respektere den bruksrett hun fikk av avdøde. 4 Lenke til kommentar
Trina Skrevet 21. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2018 Men det har de ikke. Boet skiftes offentlig - det er dødsboet som har eierrådighet. Dødsboet - enten det skiftes privat eller offentlig - må respektere den bruksrett hun fikk av avdøde Tusen takk for hjelp. Jeg har fått 3 måneders oppsigelse og må flytte innen 31. august. Det er jo selvsagt vondt fordi det var ikke det som var tenkt for fremtiden.. De er så sinte fordi jeg gikk til offentlig skifte fordi de mener jeg saboterer verdier for dem (som sto i en melding jeg fikk fra en av dem). Offentlig skifte er jo dyrt har jeg hørt, men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg ellers ville jeg bli knust av dem fordi da ville ikke mine meninger ha telt noe. De ønsker til og med å ta lån for å pusse opp huset utvendig før salg.. Nå som våres mor er død da kommer engasjementet til dem for å få mest mulig for huset. Men mens hun levde så gjorde de ingenting... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Til ettertanke så burde du ha kjøpt huset før din mor døde, til markedspris Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Så lenge hun kjøper i god tid før dødsfallet kan hun kjøpe til den pris de blir enige om. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 (endret) Krikkert: Har søskenene noen rett til å foreta oppussinger for å få opp verdien, når boligen er satt til offentlig skifte? Når du skriver "Dødsboet - enten det skiftes privat eller offentlig - må respektere den bruksrett hun fikk av avdøde." - Hva om de -ikke- respekterer den bruksrett hun fikk av avdøde, hvis hun fikk noen? Bare kjører igjennom med oppussing og hele pakka, uten å bry seg om hva TS mener. Eller må alle "loddeiere" være enige om oppussing? Mange takk igjen. Endret 22. juni 2018 av Taurean Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 1) Nei. Bobestyrer kan åpne for dette, men det vil avhenge av boets økonomi og tidsperspektiv. Hvis noen arvinger ønsker å pusse opp vil normalsvaret nok være "da får dere kjøpe ut boligen av boet, pusse opp, og selge". 2) Så vil hun være berettiget til å låse, og eventuelt få dom eller midlertidig forføyning på at de ikke har noen adgang til å pusse opp så lenge bruksretten hennes varer. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå