Oyoy91 Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Hei, Grunnet manglende oppdrag ved bedriften jeg er ansatt hos går jeg nå på noe de kaller for "ledigtid". Dette innebærer at jeg går noe ned i lønn. Har prøvd å google meg frem til hvordan dette fungerer, men finner ingenting på nettet, så lurer på om dette er normal praksis. Hovedproblemet mitt med denne løsningen er at de mener jeg skal være på arbeidsplassen i 8 timer for å få betalt. De har selvsagt et ønske om at jeg skal søke meg fri uten lønn, men det er ikke aktuelt fra min side. 8 timer på et kontor, mandag til fredag, uten noe produktivt å gjøre er for meg utrolig trøttende. Er det noen som har vert borti en slik praksis med ledigtid før og kan forklare meg hvilke lover og regler som gjelder? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Hva i alle dager, de kan ikke uten videre sette deg ned i lønn og ha deg på jobb i samme timer som før. Dette krever ny arbeidsavtale. Du kan dog permiteres.. 3 Lenke til kommentar
Oyoy91 Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Ja, synes også det er litt rart. Forstår det slik at ledigtid er et uttrykk som blir brukt når ansatte med faste reiseoppdrag blir værende hjemme i planlagt arbeidsperiode grunnet manglende oppdrag. De får da betalt etter 3A og 3C, som er noe lavere enn normallønnen de har når de er på arbeid, men de er tross alt hjemme med lønn. Permitering er jo på mangen måter bedre enn slik jeg sitter nå. Men jeg tror dette er en løsning de går for for å slippe lønnspliktdagene, dersom det dukker opp nye oppdrag før de 10 dagene er gått. Skal neves at det er det bedriftsinterne tillegget de har fjernet, dersom det har noe å si. Endret 20. juni 2018 av Oyoy91 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Ja, synes også det er litt rart. Forstår det slik at ledigtid er et uttrykk som blir brukt når ansatte med faste reiseoppdrag blir værende hjemme i planlagt arbeidsperiode grunnet manglende oppdrag. De får da betalt etter 3A og 3C, som er noe lavere enn normallønnen de har når de er på arbeid, men de er tross alt hjemme med lønn. Permitering er jo på mangen måter bedre enn slik jeg sitter nå. Men jeg tror dette er en løsning de går for for å slippe lønnspliktdagene, dersom det dukker opp nye oppdrag før de 10 dagene er gått. Skal neves at det er det bedriftsinterne tillegget de har fjernet, dersom det har noe å si. Høres ut som dette er noe dere har i en avtale. Les denne. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Dette ser ut som EL&IT sin tariffavtale. Det stemmer at du under ledigtid skal ha 3A + 3C-lønn. Men jeg vil påstå at det er veldig spesielt å ikke utbetale 3E også. Faktisk aldri vært borti at noen gjør det. Når det gjelder å være på arbeidsplassen for å få lønn, så stemmer det. Når du ikke er permittert og mottar lønn fra arbeidsgiver er det han som avgjør om det er et krav at du er på arbeidsplassen eller ikke. Har du tillitsvalgt? Snakk med han om dette. Evt. Det forbundet i ditt fylke hvis du er medlem. Endret 20. juni 2018 av Nedward 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Dette høres helt vanlig ut. Kjenner en som satt 6 måneder, ble vant til det etterhvert og dagene gikk fort da. Spilte biljard, kort og dart samt surfet på nettet og så filmer. At man går på grunnlønn er temmelig vanlig. Jeg vil tro det som skjer her er helt etter boka og avtaler. 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 De betaler deg (redusert) for å sitte på kontoret og gjøre ingenting? Det hørtes da utrolig firkanta ut. Er det ikke noe gehør for at du kan være hjemme, men må være tilgjengelig innen en avtalt tid/på kort varsel? Surfe VG kan du like gjerne gjøre hjemmefra, liksom. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 28. juni 2018 Del Skrevet 28. juni 2018 Du kan sitte på jobb og ta nettkurs uforstyrret med lønn? Sweet! 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå