Vice Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Apple Pay The service is compatible with the iPhone 6, 6 Plus, iPhone 6S, 6S Plus, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, iPhone X, iPhone SE, iPad Air 2, iPad Pro and the Apple Watch. Users with iPhone 5, 5C and 5S can use the service through an Apple Watch, though it lacks Touch ID security.[2] Instead, Apple Pay is activated with a passcode and will remain active for as long as the user wears the Apple Watch.[4] It can store 8 or 12 cards depending upon the device.[5] Proprietært møkk altså. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Har tenkt til å holde meg langt unna ApplePay uansett. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Vel, det er verken gratis å implementere støtte for eller vedlikeholde disse løsningene for bankene, i tillegg til at tredjepart (ev fjerdepart om man allerede ser på VISA/MC osv som tredjepart) gjerne vil ha gebyr for hver brukertransaksjon. Nå har det jo blitt påpekt flere ganger at kostnadene ved å bruke EMV Payment Tokenization kommer til å være de samme som for å bruke betalingskortet. Det kan vist diskuteres hva som er misbruk av markedsmakt, særlig når norske banker er som peanøtter mot Apple og Google - og nettopp misbruk av markedsmakt er ikke akkurat fremmedord for hverken Apple eller Google. Så du er så glad i misbruk av markedsmakt at du mener Vipps-eierne like godt også kan drive med det? Det Vipps-eierne gjør her er misbruk av markedsmakt fullstendig uavhengig av alle Apples og Googles svin på skogen. Men du ønsker likevel å støtte en løsning som kun støtter proprietære og spesifikke telefoner som iphone? Hvorfor vil du ha med et unødvendig ekstraledd som Apple inn i verdikjeden? EMV Payment Tokenization er ikke mer proprietært enn USB, HDMI eller noen annen åpen standard. Det er, og har alltid vært, opp til produsenter av enheter å implementere de åpne standardene – Samsung lager sine egne USB-porter basert på den åpne USB-standarden men er du da like negativ til Samsung-USB fordi du ikke kan nappe porten ut av en Samsung-enhet og stappe den inn i en LG-enhet? 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Apple Pay Proprietært møkk altså. Nei, det er det ikke. Det er Apple-produkters lommebok. Den bruker samme åpne betalingsstandard som alle andre produkters løsninger, nemlig visa-kortet ditt. Det som er lukket med Apple er at du ikke kan bruke andre konkurrende løsninger som bruker NFC-chippen. Dette hemmer Vipps-løsningen på iPhonen f.eks. Det liker jeg absolutt ikke. Men å kalle Apple Pay for proprietært møkk blir en svært lite nyansert kommentar. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Har tenkt til å holde meg langt unna ApplePay uansett.Google Pay da? Samsung Pay? Se overskriften. Vil du heller la DNB opprettholde Vipps-monopolet sitt? 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Google Pay da? Samsung Pay? Se overskriften. Vil du heller la DNB opprettholde Vipps-monopolet sitt? Hvilket monopol? Du har da vitterlig mange banker å velge imellom om du ikke er fornøyd. Hvis det var slik at DNB hadde makt til å blokkere for at du installerer Apple Pay på din telefon, da kunne vi ha snakket, men egentlig er det vel omvendt er det ikke? At Apple blokkerer for Vipps? Altså at Apple misbruker sin markedsposisjon. 2 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Nå har det jo blitt påpekt flere ganger at kostnadene ved å bruke EMV Payment Tokenization kommer til å være de samme som for å bruke betalingskortet. Jeg snakket ikke om transaksjonskostnaden per se, selv om det alene er et moment som nok gjør at bankene vegrer seg. Selv om det ikke skal være direkte dyrere for meg som kunde, må banken ta en kostnad, og den kommer til å tas igjen fra kundene på et eller annet vis. Det jeg tenker på er ev kostnad med implementasjon og vedlikehold av integrasjon til alle disse forskjellige aktørene i bankenes systemer. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg snakket ikke om transaksjonskostnaden per se, selv om det alene er et moment som nok gjør at bankene vegrer seg. Selv om det ikke skal være direkte dyrere for meg som kunde, må banken ta en kostnad, og den kommer til å tas igjen fra kundene på et eller annet vis. Det jeg tenker på er ev kostnad med implementasjon og vedlikehold av integrasjon til alle disse forskjellige aktørene i bankenes systemer. Det er det som er så fint med åpne standarder, du implementerer dem én gang, og så kan kompatible leverandører bare hooke seg på. Om det er Apple Pay, Samsung Pay, whatever – så lenge banken støtter EMV Payment Tokenization er det så godt som plug and play. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Hvilket monopol?Det som Vipps har på mobilbetaling her i Norge nå før Apple Pay ble lansert. Du har da vitterlig mange banker å velge imellom om du ikke er fornøyd.Akkurat som man kan skifte mobiltelefon hvis man ikke er fornøyd med Apple? Det er ikke godt nok. Hvis det var slik at DNB hadde makt til å blokkere for at du installerer Apple Pay på din telefon, da kunne vi ha snakket,DNB nekter DNB-kunder å bruke Apple Pay. men egentlig er det vel omvendt er det ikke? At Apple blokkerer for Vipps? Altså at Apple misbruker sin markedsposisjon.Nei. Det er begge veier, men DNB er verst. DNB nekter kundene sine å benytte Apple Pay. Apple nekter kundene sine å bruke NFC-chipen til Vipps, men alle andre funksjoner er åpne. Apple har også en marginalt bedre unnskyldning. DNB påstår vi ikke vil ha det og gir oss derfor ikke valget, Apple skylder på sikkerhets-issue med å gi andre tilgang på NFC-chippen. Jeg skjønner ikke behovet for å forsvare DNB her. Er det det o store Apple-hatet som inspirerer folk? 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Jeg skjønner ikke behovet for å forsvare DNB her. Er det det o store Apple-hatet som inspirerer folk? Det er absurd å se hvordan man bøyer seg baklengs for å hate Apple selv om det i dette tilfellet er Apple som står for interoperabilitet. Å forsvare Vipps til fordel for EMV Payment Tokenization er som å forsvare Lightning connectoren til fordel for USB. Det gir ingen mening med mindre man er sykelig opptatt av å demonisere Apple. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Google Pay da? Samsung Pay? Se overskriften. Vil du heller la DNB opprettholde Vipps-monopolet sitt? Har nok tenkt til å holde meg unna alle sammen. Det er dog ikke mye til monopol sålenge kundene til DnB står fritt til å bytte bank. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det er det som er så fint med åpne standarder, du implementerer dem én gang, og så kan kompatible leverandører bare hooke seg på. Om det er Apple Pay, Samsung Pay, whatever – så lenge banken støtter EMV Payment Tokenization er det så godt som plug and play.Joda, det er i alle fall slik i teorien. Når man begynner med implementasjonen viser det seg gjerne at det ikke er slik likevel...Spesielt hvis de som "bare skal koble seg på" også vil ha en bit av transaksjinsgebyrkaka fra banken. Det sagt ser jeg ikke bort fra at dette også henger sammen med at man egentlig vil utvide Vipps med samme type funksjonalitet, men hittil har latt være fordi Apple i praksis sperrer for muligheten. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det er dog ikke mye til monopol sålenge kundene til DnB står fritt til å bytte bank. Det syns jeg blir en alt for naiv holdning. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. juni 2018 Del Skrevet 22. juni 2018 Det syns jeg blir en alt for naiv holdning. Det er nok ingenting naivt i det, heller standard innen software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg