Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har postet samme posten på Familieforumet.

Jeg er far til en kar på 1 1/2 år nå. Mor og jeg har delt permisjonen slik at jeg skulle hatt 10 uker permisjon. I forbindelse med sommerferie 2017 tok jeg ut 6 uker av permisjonen. Nå når madammen er ferdigstudert og starter i jobb skal jeg ta ut siste 4 ukene slik at vi overlapper før junior starter i barnehage. Hun har fullendt permisjonstiden sin og junior er over 1 år. Det vil si at permisjonen jeg har til gode kun kan benyttes så fremst jeg har søkt om utsettelse. Ved å søke om 6 uker perm i 2017, og ikke hele permisjonen, har jeg antatt at dette også ble tolket som en søknad om utsettelse av de resterende 4 ukene. Men her har jeg tatt feil og jeg har fått beskjed om at jeg ikke får støtte for de siste 4 ukene. Dette er meget frustrerende både fordi vi har et problem med barnepass og fordi jeg ikke har satt meg nok inn i NAVs systemer.

Jeg har pratet med forskjellige folk som mener at dette kan ordne seg på annet vis. Reglene NAV setter ned om krav til søknad osv er regler NAV oppererer med. Men det jeg har fått fortalt er at norsk lov legger til grunne at permisjonstiden har man krav på uansett om man har eller ikke har sendt inn utsettelsessøknad. Og norsk lov ligger over NAVs reglemang.

Jeg er verken jurist eller spesielt opplyst rundt dette. Jeg lurer på om noen her har erfaring med temaet og kanskje kan hjelpe meg litt på vei?

Med en vennlig hilsen
Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...