Ter0nd Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Hei! Har hatt en plan om å studere ved høyskolen i Østfold til høsten, der jeg skulle begynne på en bachelor i informatikk. (Kort reisevei til skolen, i tillegg til at jeg kan bo gratis hjemme.) Men har de siste dagene fått ett innfall om å sette Informatikk: programmering og systemarkitektur, på første valget og satse på Blindern i stedet! Et større studentmiljø og nye venner er noe av det som frister, komme meg litt bort fra Østfold liksom. I tillegg har UiO utvekslingsavtale med et universitet i California som virker spennende. (Man kan omprioritere ønskene frem til 1. juli) Tenker at man lever bare en gang, men jeg kjenner meg fortsatt ganske usikker altså! Er det noen som vil komme med noen innspill til meg, evt. noen som har erfaring med UiO? Mottas med stoor takk Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Flytt hjemmefra og lær å stå på egne ben! 3 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 jeg angrer ikke på å ha tatt graden min på uio. 2 Lenke til kommentar
Alfyboy Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Går på Informatikk: programmering og systemarkitektur på UiO og jeg trives veldig godt. Enig i at du bør flytte hjemmenfra og oppleve det å stå på egene ben osv osv. 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 Ville valgt UiO uten tvil, ikke bra å bli boende hjemme for lenge. Oslo er ikke akkurat noen metropol heller, så ikke verdens største overgang fra litt bygd. Spesielt ikke om du bosetter deg litt nord i byen / ikke så langt fra Blindern. Universitetet i seg selv er jo også veldig rolig. Og det er ikke som om du vil miste de vennene du har hjemme i Østfold heller. Så du har egentlig alt å tjene på å reise. Og litt tips/info: - Vær aktiv i fadderuka, både med din egen faddergruppe og med folk fra andres (om det skulle vise seg at du kom i en litt dårlig gruppe). Studiet er såpass stort at det krever at du gjør en innsats for å bli kjent med folk, men i starten er det veldig lett. Så utnytt den perioden. - Ganske tidlig så drar man noen dager på "bli kjent" seminar på Sundvollen Hotell. Dette er en bra måte å bli kjent med enda flere folk på. - Møt opp i forelesninger selv om du synes at du kan lære like mye uten å dra på de... da dette også er en god måte å bli kjent med folk på (typisk via-via folk du kjenner fra før av). - Om du ønsker en litt "mykere" overgang fra Østfold til Oslo, så kan studentboliger som Bjølsen, Sogn og Kringsjå være en ide. Pga ligger veldig rolig til, og raskt å komme seg til Blindern. Men hadde nok valgt kollektiv om du er typen til det. Da får du kontaktnett både på studiet og der du bor. // To ben å stå på... - Det er svært mange foreninger du kan være aktiv i, så dette er jo noe du kan vudere (Om du skal være aktiv i en pub, så hadde jeg riktignok valgt RF-kjelleren (RF = Realistforeningen) fremfor Escape (som er ifi sin). 3 Lenke til kommentar
Startrail Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 @Aflyboy: Hvordan er det faglige nivået på studiet? Gode forelesere? Engasjerte studenter? Lett å få A på eksamen? 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Kom deg til Oslo og UiO! Du vil ikke angre på det! 2 Lenke til kommentar
Ter0nd Skrevet 30. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2018 Oppdatering: Jeg har satt UiO på førstevalget. Hvis jeg ikke kommer inn der, har jeg et datastudie på OsloMet på andrevalget Har søkt på studenthybel (kollektiv) også, men til høsten kan jeg bo hos tanta mi inntil videre Tusen takk for gode innspill folkens!! Nå starter et nytt kapittel. Lenke til kommentar
amerikaneren Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Ser poenggrensen for informatikk ved UiO har gått opp fra 53.1 til hele 57 poeng. :O Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Er det primærkvoten eller ordinær? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Hvor offentliggjøres disse poenggrensene? Da jeg søkte på informatikk på UiO var kravet kun at jeg hadde generell studiekompetanse, men det var i 2000 da. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Samordna opptak kommer med det i morgen, men om man har søkt har poenggrensen vært der også. Var det samme for meg i 2009 også, jeg måtte ha noen realfag også, men alle kom inn. Endret 18. juli 2018 av xaco Lenke til kommentar
amerikaneren Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Tallene jeg nevtne var for andregangsvitnemål/ordinær kvote, altså med alderspoeng/nye karakterer fra å ha tatt opp fag. Fjorårets grenser finner du her: https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_vara_hoved.html Årets poenggrenser er ikke ute enda, men man kan se poenggrensene på de studiene man har søkt på i år på Samordna Opptak. Også verdt å merke seg er det nye studiet Informatikk: Digital Økonomi og Ledelse som gikk opp fra 61,9 til 63,2 til tross for at de doblet antall studieplasser fra i fjor. Primærkvotene kan jeg ikke se dessverre... Lenke til kommentar
blured Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Virker som om grensen i år er på 57.0 poeng ja (innenfor ordinær kvote). Sjekket kravene for opptak til den linjen siden 2011 (het Programmering og Nettverk tidligere): 2011: Alle 2012: 35.0 2013: 41.5 2014: 42.8 2015: 48.7 2016: 51.0 2017: 53.1 2018: 57.0 Ganske vanvittig utvikling når det kommer til interessen for informatikk/programmering! Endret 18. juli 2018 av blured Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Ser ut som de bør gjøre noe med antall plasser ja. Eller går disse EDB-sakene kanskje snart over? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Hypen rundt informatikk/datafag vi ser i dag minner litt om tiden rundt dot-com boblen. Siden HiØ er nevnt, så var faktisk poenggrensen (1997) i ordinærkvoten på hele 61 poeng, høyere enn datateknikk på NTNU. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Hypen rundt informatikk/datafag vi ser i dag minner litt om tiden rundt dot-com boblen. Siden HiØ er nevnt, så var faktisk poenggrensen (1997) i ordinærkvoten på hele 61 poeng, høyere enn datateknikk på NTNU. Nåja, den er andereledes enn rundt dot com bobla. Du har blant annet ikke den samme start et nettselskap, ikke tjen penger i det hele tatt men være verdt flere ti talls milloner som man hadde da. At poenggrensene går opp er ikke så rart, er et ganske sikkert jobbmarked og det er for få plasser i forhold til hvor mange som vil studere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå