Gå til innhold

Bruker jetfly fra andre verdenskrig til å teste utskytningsseter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Er det et menneske eller en dukke som skytes ut?

 

Med tanke på hva som skjer med en menneskekropp under en slik utskytning så må det nesten være en dukke, ingen gjør det der frivillig lenger. I vesten er det vanlig at piloter ikke får fly etter 1-2 utskytninger, i østen produserer setene enda høyere G.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Hvorfor brukes disse gamle flyene, i stedet for nyere fly? Hvorfor er det bare denne produsenten som kan utføre tester i stor høyde? Har det noen sammenheng med flytypen?

 

Kanskje de bare begynte med denne typen og ikke fant noen grunn til å bytte til noe annet. De ble jo fort umoderne =billige og det var laget mange av dem. F16 flyene har jo vært konkurransedyktige i 40 år så langt.

Plus at de er vel avhengig av en solid og ikke for høy stallspeed toseter med god plass og en viss avstand til halen, samt at flyet ikke blir skadet ved utskytning. I normal bruk er jo ikke skrogskade et problem hvis piloten allikevel har fløyet. Så langt har de heller ikke lagd et F35 med 2 seter. Ikke er det mange moderne jagerfly med 2 motorer i god spredning heller. Og sivile jetfly har sjeldent åpningsbar canopee.

Eller kanskje de bare rett og slett er nostalgiske over britenes storhetstid i flyutvikling, Et par gode tv-dokumentarer om denne tiden i jevnlig reprise på BBC4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

35732299_1965376260139734_18986931705484

 

Er det et menneske eller en dukke som skytes ut?

 

Det er avanserte testdukker som brukes nå, men slik har det ikke alltid vært. På 1940- og 50-tallet brukte Martin-Baker frivillige både til å teste utskytning både på bakken og i lufta.

Dukker, mao. For øvrig kunne det vært interessant å sett ryggsøylen til denne fyren her:

En av de ansatte, Benny Lynch, gjennomførte hele 31 utskytninger i sin karriere, hvorav 17 var fra flyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor brukes disse gamle flyene, i stedet for nyere fly?

 

Hvis du hadde valget mellom å utsette din gamle Opel Rekord, eller din Nye Tesla, for grilling av rakettmotorer og en haug med andre traumatiske ting, hvilken hadde du brukt?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor brukes disse gamle flyene, i stedet for nyere fly?

 

Hvis du hadde valget mellom å utsette din gamle Opel Rekord, eller din Nye Tesla, for grilling av rakettmotorer og en haug med andre traumatiske ting, hvilken hadde du brukt?

Jeg vil ikke sammenligne disse flyene med en gammel Opel Rekord, men heller en eksklusiv veteranbil. Dette er sjeldne klenodier av stor historisk verdi. Jeg antar at disse flyene blir brukt fordi de har en konstruksjon som tåler det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...