sergeitss Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Hei! Jeg ønsker å gå vekk fra min HP P812 og over til LSI eller Areca. P812 er sykt billig kort som man får 24 porter, 1GB DDR3 cache og overalt veldig grei ytelse. Kontrolleren er SSD aware og fungerer utmerket hvis man setter alt opp og rører aldri en eneste disk eller kabel. Men så har den følgende ulemper og problemer: Ingen disk spindown (jeg finner i så fall ingenting rundt det) Sliter med å kjenne igjen ekspandere og backplanes (også de fra HP faktisk) Eksterne porter fungerer kun med 1 versjon av firmware og jeg har prøvd så å si alle tilgjengelig versjoner. Det er et helvete å få tilbake raid volumes når man bytter porter som disker er koblet til. Så nå, ettersom en 25TB raid5 volume trynet etter at jeg måtte bytte kabler og gjøre om på porter, er det bestemt at HP kan en gang og for alltid UT av min lagrings server. Jeg har LSI MegaRAID SAS 9267-8i på vei. Kontrolleren har en dual-core ROC, 512MB DDR3 Cache og BBU. Det er omtrent det jeg trenger, men her må jeg bruke ekspander for å få flere porter, noe jeg vil helst unngå. Adaptec RAID 51645 (16 port) er en alternativ som ser egentlig ganske greit ut. 512MB DDR2 Cache og Dual-core ROC raid «cpu». Minus er loddet Cache minne (hvis jeg ikke tar helt feil) og BBU må kjøpes separat mest sannsynlig. ARC-1680IX dukker opp på e-bay av og til, versjonen med flere enn 12 porter, til en hyggelig pris av ca 500-600kr. Det ser ut som mye raid for penger! Men her finner jeg litt blandet info. Først er DD2 minne som egentlig er ingen minus. Så ser jeg at kortet er basert på Intel IOP348 prosessor som er en 1-kjerne cpu, men i omtaler står det at prosessoren «bruker 2 kjerner…». Man kunne gi blaffen i det i første omgang, men hvis jeg går for det kortet, så vil jeg gjerne kjøpe 2-4GB med cache etter hvert og da lurer jeg på om svakere cpu vil kunne utnytte det eller bør man sitte rolig med 512-1GB minne? Og sist, kan man kjøre raid 5 med Areca kontroller uten BBU? Ser ut som BBU er ikke lett å få tak i brukt. Jeg vil helst unngå IBM/DELL/HP. Prisen jeg sikter mot er under 1000,-. Her er det 64bit LBA, antall porter og disk spindown som er viktig. Areca er sålangt å foretrekke, men hvis noen har andre anbefalinger så er det bare å komme med det! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 (endret) Areca er det eneste jeg vil ha. Funker fjell til alt. Best ytelse også. Funker like bra med ssd som hdd. Har areca 1880 ix 24 og 1883ix24 Ja man kan kjøre raid 5 og 6 uten batteri. Buy cheap, buy twice Endret 19. juni 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Hei! Jeg ønsker å gå vekk fra min HP P812 og over til LSI eller Areca. P812 er sykt billig kort som man får 24 porter, 1GB DDR3 cache og overalt veldig grei ytelse. Kontrolleren er SSD aware og fungerer utmerket hvis man setter alt opp og rører aldri en eneste disk eller kabel. Men så har den følgende ulemper og problemer: Ingen disk spindown (jeg finner i så fall ingenting rundt det) Sliter med å kjenne igjen ekspandere og backplanes (også de fra HP faktisk) Eksterne porter fungerer kun med 1 versjon av firmware og jeg har prøvd så å si alle tilgjengelig versjoner. Det er et helvete å få tilbake raid volumes når man bytter porter som disker er koblet til. Så nå, ettersom en 25TB raid5 volume trynet etter at jeg måtte bytte kabler og gjøre om på porter, er det bestemt at HP kan en gang og for alltid UT av min lagrings server. Jeg har LSI MegaRAID SAS 9267-8i på vei. Kontrolleren har en dual-core ROC, 512MB DDR3 Cache og BBU. Det er omtrent det jeg trenger, men her må jeg bruke ekspander for å få flere porter, noe jeg vil helst unngå. Adaptec RAID 51645 (16 port) er en alternativ som ser egentlig ganske greit ut. 512MB DDR2 Cache og Dual-core ROC raid «cpu». Minus er loddet Cache minne (hvis jeg ikke tar helt feil) og BBU må kjøpes separat mest sannsynlig. ARC-1680IX dukker opp på e-bay av og til, versjonen med flere enn 12 porter, til en hyggelig pris av ca 500-600kr. Det ser ut som mye raid for penger! Men her finner jeg litt blandet info. Først er DD2 minne som egentlig er ingen minus. Så ser jeg at kortet er basert på Intel IOP348 prosessor som er en 1-kjerne cpu, men i omtaler står det at prosessoren «bruker 2 kjerner…». Man kunne gi blaffen i det i første omgang, men hvis jeg går for det kortet, så vil jeg gjerne kjøpe 2-4GB med cache etter hvert og da lurer jeg på om svakere cpu vil kunne utnytte det eller bør man sitte rolig med 512-1GB minne? Og sist, kan man kjøre raid 5 med Areca kontroller uten BBU? Ser ut som BBU er ikke lett å få tak i brukt. Jeg vil helst unngå IBM/DELL/HP. Prisen jeg sikter mot er under 1000,-. Her er det 64bit LBA, antall porter og disk spindown som er viktig. Areca er sålangt å foretrekke, men hvis noen har andre anbefalinger så er det bare å komme med det! Hei, LSI har ikke spinndown… har prøvd og feilet. Gå for areca, der har du spinndown Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå