Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelekk A4 B5 96’ 1.8T AEB

Anbefalte innlegg

Heisann, sliter med oljelekk på en a4. Jeg vet at toppdeksel og bunnpanne lekker, er olje over hele førersiden. Passasjer side er tørt. Ser ut til at det samler seg spesielt mye olje rundt oljefilteret. Ser ikke ut som at det lekker ifra oljefilteret dog?

Noe mer jeg burde sjekke/bytte? Og hvordan går jeg fram med å sjekke veivhusventilasjon? Mistenker veivhusventilasjonen ikke fungerer som det skal, da jeg oppdaget en oljesprut som gikk over motordekselet.

Første VAG som jeg eier, så jeg er ikke spesielt kjent med disse motorene.

Alle tips og hjelp mottas!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være O-Ringen mellom oljekjøler og hus, hvis den ikke er skiftet siden '96, så har den vel gjort sitt nå.

https://www.audiforums.com/forum/diy-do-yourself-55/a4-b5-1-8t-diy-replacing-oil-cooler-o-ring-203592/

Ellers så pleier "svanehalsen" på oljeåndinga å sprekke opp, men du skal ikke få noe oljesprut fra der, kun oljedamp.

Svanehals koster rundt 70-80,- på ebay, eller rundt 100-150 for et sett med t-stykke, ventil og svanehals.
f.eks denne her:

https://www.ebay.com/itm/Set-PCV-Engine-Crankcase-Breather-Hose-Valve-Vent-For-Passat-B5-AUDI-A4-A6-1-8T/263702337973?epid=27019657335&hash=item3d65e259b5:g:0VUAAOSw1iNbAnvI

De har O-Ring o.s.v på f.eks Skruvat også, hvis du ikke vil vente på Kina pakke, men da koster det "litt" mer.

Her er ihvertfall delenummerene jeg brukte sist jeg mekket på 1.8T AEB.

Oljeånding, Veivhus
--------------------------------
Svanehals - 058103213
T-stykke - 06a103247
Ventil - 035103245A
O-Ring, Oljeånding - N90467301
O-Ring, Oljekjøler - 038117070A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...