Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Beste trådløse brannalarmsystem

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg n-te falske alarm på det trådløse drittsystemet jeg har nå. Det heter MarQuant 442-028(KD-101LA) og skal ut!

Nå vil jeg ha et som:

- er trådløst

- indikerer hvilken detektor som har gått i alarm (det gjør ikke nåværende sånn at det blir en helvetes leting med batterier ut og inn før jeg får skrudd av den riktige)

- sluker færre batterier (det nåvørende har 1 stk 9V og 3 stk AA-batterier og gir ingen beskjed om hvilket som er gåent, derfor blir det høyt batteriforbruk)

- husker at det står i system med flere selv når jeg skifter batteri. Så slipper jeg å reprogrammere hele dritten hver gang jeg skal bytte batteri.

Noen forslag? Ikke noe Nest eller andre GDPR-overraskelser takk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme brannvarsler som deg, men fra Nexa. Har opplevd akkurat det samme med falske alarmer til stadighet som gjør hele anlegget ubrukelig. 

Opplever at det er vanskelig å orientere seg på markedet med mye drit.. Og noe som virker ganske overpriset. Hvis jeg skal bytte må vi også ha minimum 7 stykker (4 soverom, kjøkken, og gang i 2 etasjer) som gjør det ganske friskt å investere i. 

Kanskje sende en e-post til sikkerheten-selv for å spørre hva som kan oppfylle dine krav? I tillegg ville jeg gjerne hatt muligheten til å kombinere ulike sensorer sånn at jeg kan f.eks ha varmesensor på kjøkken fremfor optisk der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et rimelig alternativ som oppfyller kravene dine er disse: https://www.tryggogsikker.no/tradlos-optisk-roykvarsler-mts-166-srf-868-mhz.html

Vi har hatt disse i snart 2 år nå, etter å ha kastet i søpla tilsvarende som du plages med (KD101 :realmad: ). 

Vi begynte etter vel 1 år å få falske alarmer på de nye, med nye forbannelser. Det viste seg at den andre boenheten hadde kjøpt inn en ekstra alarm som ikke var montert, kun satt batteri i og lagt bort i et skap. Det var denne som etter hvert gikk tom for batteri og utløste alarmer  :wallbash:

Så alt i alt har overgangen så langt vært et himmelrike i forhold til de første  :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Et rimelig alternativ som oppfyller kravene dine er disse: https://www.tryggogsikker.no/tradlos-optisk-roykvarsler-mts-166-srf-868-mhz.html

Vi har hatt disse i snart 2 år nå, etter å ha kastet i søpla tilsvarende som du plages med (KD101 :realmad: ). 

Vi begynte etter vel 1 år å få falske alarmer på de nye, med nye forbannelser. Det viste seg at den andre boenheten hadde kjøpt inn en ekstra alarm som ikke var montert, kun satt batteri i og lagt bort i et skap. Det var denne som etter hvert gikk tom for batteri og utløste alarmer  :wallbash:

Så alt i alt har overgangen så langt vært et himmelrike i forhold til de første  :)

Tusen takk for tips. Den der der helt grei ut ved første øyekast (jeg må lese meg opp på den)

Jeg har god erfaring med Deltronic:

PR-1211

PHR-1211

HR-1211

Ett 9V batteri holder ett år. 

/Ole

Tusen takk for tips. Denne virker veldig bra. Jeg må lese meg opp på denne også. Det er definitivt et pluss at den har mulighet for manuelle meldere, "sentralenhet" og at det finnes både optisk, termisk og kombinert detektor.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Selv ville jeg hatt et system som ikke bare tilfredstiller mine krav men også gjeldende krav for brannvarsling. En slik løsning uten forbindelse til alarmstasjon er ikke i henhold til det, med mindre det driftes av 230V forsyning med batteri som backup. Men nå er det jo ikke noe tilbakevirkende krav med mindre man får påpakk fra lokale brannmyndigheter.

Lenke til kommentar

Mixy: Ingen tabell og ingen kjøp foreløpig. Kun et par enkle frittstående varslere for å erstatte de mest trøblete.

Larzen: Hva er gjeldende krav til brannvarsling for frittstående eneboliger som bygges nå?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi endte opp med Ei electronics fra Sikkerheten-selv.

Godt oppdekket i huset, og med et lite panel som først skrur av alle unntatt den som har løst ut - og så stillner den som har løst ut.

Monterte opp for to måneder siden, ingen falske alarmer - kun én varsling, og det var undertegnede som glemte at den nye koketoppen på kjøkkenet ikke må settes på turbo uten at man kan ha begge hender på rattet..

https://sikkerheten-selv.no/category/85/ei-electronics

Lenke til kommentar

Vi har akkurat det samme styret her i huset, tenkte faktisk å starte en tråd om det i dag. Huseier kjøpte nytt Nexa i fjor, i det siste har den begynt å gå av helt av seg selv. Fire trådløse, en i hver etasje: min leilighet, og huseiers egen i 2. og 3. samt kjeller. I dag prøvde vi å skifte batteri på hele hurven og fant ut at den i kjelleren kanskje ikke var helt i vater, så vi koblet fra den for å se om det er snakk om en slags feilmelding. Mine foreldres trådløse seriekoblede gjorde det samme for et par år siden, og grunnen til at jeg og huseier har systemet vi har nå, er at det forrige også begynte. Er det bare skrot på markedet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...