Gå til innhold

Hva bør USA gjøre med barn av ulovlige innvandrere?

30 stemmer

1. 1. Hva bør USA gjøre med barn som er med ulovlig innvandrere over grensen?

• De bør skyte barna (og foreldrene) når de ser dem kommer over grensen.
      1
    • De bør sette barna i fengsel sammen med foreldrene.
      1
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter i USA som skal ta seg av dem. (Dagens praksis)
      2
    • De bør sette barn på gaten i USA og la dem klare seg selv.
      0
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter på den andre siden av grensen.
      5
    • De bør sende barna tilbake over grensen og la dem klare seg selv der.
      0
    • Jeg har egentlig ikke noe bedre forslag enn dagens praksis, men synes det likevel er viktig å alltid klage på Trump.
      1
    • Alle burde helt fritt kunne krysse grensene og flytte til USA, da vil det ikke lengere være noen ulovlige innvandrere.
      8
    • Man returnerer straks barn sammen med foreldre over grensen. Det betyr at man fjerner dagens straff(eramme) for å ta seg ulovlig inn i USA.
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg spurte de hvor "hjelp i nærområdet" som du snakker så pent om ble av.

Norge gir 247 millioner kroner til Uganda, noe som ikke er mer enn 6 kroner per person.

Til sammenligning koster en voksen asylsøker ca 300,000 kroner per år og en mindreåring asylsøker koster ca 900,000 kroner per år. Du kan spørre dine venner i Uganda om de mener det er en rettferdig fordeling.  

Lenke til kommentar

Norge gir 247 millioner kroner til Uganda, noe som ikke er mer enn 6 kroner per person.

Til sammenligning koster en voksen asylsøker ca 300,000 kroner per år og en mindreåring asylsøker koster ca 900,000 kroner per år. Du kan spørre dine venner i Uganda om de mener det er en rettferdig fordeling.  

Hvilken fordeling? Ser jo ikke ut som noen får hjelp i hjemlandet.

Lenke til kommentar

Forventer at de som prater varmt om dette tar en tur selv å ser hvor bra dette fungerer i praksis - hver gang de gnåler om at vi må "hjelpe de der de bor".

Jeg trenger ikke reise til Uganda for å skjønne at vi bruker så godt som alle pengene på de som har råd til å komme seg til Norge.

Turte du forresten tale varmt til dem om politikken vi fører på området og som har som resultat at nesten ingenting kom til dem dem noe til tross for at Norge bruker veldig store summer på flyktninger? Turte du si at det var en politikk som du støttet?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Forventer at de som prater varmt om dette tar en tur selv å ser hvor bra dette fungerer i praksis - hver gang de gnåler om at vi må "hjelpe de der de bor".

Du klagde over at ingen la merke til uhjelpen i Uganda. Jeg påpekte da at Norge gir bare 6 kroner per person, så det er som forventet. 

Selv om hjelp i nærområdene er mer effektivt enn asyl, så er det ikke 10,000 ganger mer effektivt enn asyl. Vi hadde trengt minst 600 kroner per person, for å få synlige resultater.

Lenke til kommentar

De sier vel at pengene som brukes på de rike/ressurssterke som har råd til å reise til Norge, kunne hjulpet flere i nærmorådene; ikke at pengene som blir brukt på de rike/ressurssterke som har råd til å reise til Norge, blir brukt til å hjelpe flere i nærmorådene?

Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Og det er jo resultatet av politikken som du argumenterer for.

Hvilken politikk har jeg argumentert for?

Jeg har påpekt en ting og det er at "hjelpe folk der de bor" ser ut til å fungere dårlig i praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du klagde over at ingen la merke til uhjelpen i Uganda. Jeg påpekte da at Norge gir bare 6 kroner per person, så det er som forventet. 

Selv om hjelp i nærområdene er mer effektivt enn asyl, så er det ikke 10,000 ganger mer effektivt enn asyl. Vi hadde trengt minst 600 kroner per person, for å få synlige resultater.

Du burde høre med Fylkeskommunen om du kan få igjen skolepenger, matematikken din har hull på størrelse med Svalbard.

Lenke til kommentar

Du burde høre med Fylkeskommunen om du kan få igjen skolepenger, matematikken din har hull på størrelse med Svalbard.

Det der er bare en Ad hominem.

Og hvilken regnefeil? Jeg tror du misforsto hvor tallene kommer fra, eller hadde ikke noe bedre å si.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det der er bare en Ad hominem.

Og hvilken regnefeil? Jeg tror du misforsto hvor tallene kommer fra, eller hadde ikke noe bedre å si.

Du får regne over det, også tenke litt over og kanskje ringe en venn, så har jeg trua at du ser feilen før helga kommer.

Lenke til kommentar

Jeg har påpekt en ting og det er at "hjelpe folk der de bor" ser ut til å fungere dårlig i praksis.

'hjelpe folk der de bor' som et alternativ/tillegg til pengene som brukes på de rike/ressurssterke som har råd til å reise til Norge. Det betyr ikke at folk hjelpes i nærområdene for øyeblikket!

Lenke til kommentar

Så de legger beslag på ressurser som heller burde kommet amerikanske statsborgere tilgode?

Dette er - som så ofte i slike saker - et spørsmål om størrelsen på kaken. De illegale innvandrerne er med på å bake kake. De får bare i begrenset grad være med å spise den, men det er ikke galt at deres barn får. Det er tvert i mot en investering i at disse kan bli enda bedre bakere enn sine foreldre.

Det er mer sannsynlig at de som ufaglærte kan bidra mer i et land som er mer utviklet, enn i et land som er mindre utviklet?

Hvis det utviklede landet har bruk for deres arbeidskraft, og det mindre utviklede ikke har det (les: ikke kan eller vil utnytte den), så ja. Det er derfor det første landet er utviklet, mens det andre ikke er det. 

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er - som så ofte i slike saker - et spørsmål om størrelsen på kaken. De illegale innvandrerne er med på å bake kake. De får bare i begrenset grad være med å spise den, men det er ikke galt at deres barn får. Det er tvert i mot en investering i at disse kan bli enda bedre bakere enn sine foreldre.

Hvis det utviklede landet har bruk for deres arbeidskraft, og det mindre utviklede ikke har det (les: ikke kan eller vil utnytte den), så ja. Det er derfor det første landet er utviklet, mens det andre ikke er det. 

Geir :)

Når mer og mer blir automatisert?

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde sett deg argumentere for at alle som klarer komme seg til Norge skal få lov til å søke asyl her. Beklager om jeg tok feil.

Med "hjelpe der de er" mener jeg flyktningeleire og tiltak for flyktninger. I Uganda går pengene til uhjelp og uhjelp har som kjent negative effekt på landet som mottar den. De eneste som tjener på uhjelp er hjelpeorganisasjoner, diktatorer og korrupte byråkrater. Hadde norsk uhjelp blitt sendt rett til diktatorenes bankkontoer i Sveits så ville den gjort mye mindre skade. Norsk uhjelp har ødelagt land som Zimbabwe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...