Gå til innhold

Hva bør USA gjøre med barn av ulovlige innvandrere?

30 stemmer

1. 1. Hva bør USA gjøre med barn som er med ulovlig innvandrere over grensen?

• De bør skyte barna (og foreldrene) når de ser dem kommer over grensen.
      1
    • De bør sette barna i fengsel sammen med foreldrene.
      1
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter i USA som skal ta seg av dem. (Dagens praksis)
      2
    • De bør sette barn på gaten i USA og la dem klare seg selv.
      0
    • De bør overlate barna til sosiale myndigheter på den andre siden av grensen.
      5
    • De bør sende barna tilbake over grensen og la dem klare seg selv der.
      0
    • Jeg har egentlig ikke noe bedre forslag enn dagens praksis, men synes det likevel er viktig å alltid klage på Trump.
      1
    • Alle burde helt fritt kunne krysse grensene og flytte til USA, da vil det ikke lengere være noen ulovlige innvandrere.
      8
    • Man returnerer straks barn sammen med foreldre over grensen. Det betyr at man fjerner dagens straff(eramme) for å ta seg ulovlig inn i USA.
      12

Anbefalte innlegg

Mottak er for de som bruker en grensestasjon og ber om opphold med forskjellig begrunnelse. Det du snakker om her er kriminelle som vanligvis skal straffes og det er noe helt annet. Det er et alternativ med at barna settes i fengsel sammen med foreldrene, men det kan selvsagt være "barnevennlige" fengsel om du mener barn bør settes i fengsel.

De settes jo i fengsel nå men uten sine foreldre. Hva som er så kontroversielt med å ville at de er i samme situasjon men sammen med sine foreldre skjønner jeg ikke.

Dette er jo en problematikk som er aktuell for andre typer kriminelle som er alene om omsorg for barn og skal i fengsel. Synes du barn av bankranere skal setts i fengsel sammen med foreldre eller innser du at her bør sosiale myndigheter ta seg av barna?

Du må gjerne sidestille bankranere med flyktninger om du vil, men det finnes intet universelt svar på spørsmålet "kriminalitet".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Synes du barn av bankranere skal setts i fengsel sammen med foreldre eller innser du at her bør sosiale myndigheter ta seg av barna?

Det er jo greit at egoistene nekter å dele godene, men det burde være mulig å høflig si nei istedenfor å klassifisere alle som spør for bankranere. Folk har da ikke gjort annet enn å dukke opp.

Dette har jo vært sånn ei tid i det møkkalandet, altså rett i buret for ingenting, men blir jo værre når bajasen på topp kun evner tankerekker på ett enkelt steg. Da blir det vanskelig å forstå konsekvensene av grensekontroll opptrappingen. Han skjønner vel ikke at fleste i hele fordømte landet er innvandrere, mange til og med frakta dit mot sin vilje.

Slik sett kan en jo være enig, innvandring er neppe bra, det blir tullinger på topp av sånt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

De settes jo i fengsel nå men uten sine foreldre. Hva som er så kontroversielt med å ville at de er i samme situasjon men sammen med sine foreldre skjønner jeg ikke.

Det skjønner ikke jeg heller. Sentrene det fokuseres om i media er ikke nye og det er ikke nytt at barn er der eller at de er alene. Det nye er volumet og at man har en president som mange ønsker demonisere.

Du må gjerne sidestille bankranere med flyktninger om du vil, men det finnes intet universelt svar på spørsmålet "kriminalitet".

Poenget mitt er ikke at bankran og og ulovlig innvandring er det samme, men at man har mange tilfeller hvor det er helt naturlig at myndighetene må ta seg av barna.

Og jeg ser at du bruker ordet "flyktning" feil her. Flyktninger er det som er åpne og ærlige og sier på grensen at de er flyktninger og ber om beskyttelse. Når noen tar seg ulovlig inn i et land og når de blir arrestert som siste utvei for å slippe straff ber om å få asyl så fortjener de ikke å bli omtalt som flyktninger.

Lenke til kommentar

Det skjønner ikke jeg heller. Sentrene det fokuseres om i media er ikke nye og det er ikke nytt at barn er der eller at de er alene. Det nye er volumet og at man har en president som mange ønsker demonisere.

Det nye er den udiskriminerte bruken hvor "alle" mister sine barn uansett hva.

Poenget mitt er ikke at bankran og og ulovlig innvandring er det samme, men at man har mange tilfeller hvor det er helt naturlig at myndighetene må ta seg av barna.

Og jeg ser at du bruker ordet "flyktning" feil her. Flyktninger er det som er åpne og ærlige og sier på grensen at de er flyktninger og ber om beskyttelse. Når noen tar seg ulovlig inn i et land og når de blir arrestert som siste utvei for å slippe straff ber om å få asyl så fortjener de ikke å bli omtalt som flyktninger.

Flyktning (ordbok):

"flyktning m1 (omdannelse av eldre flyktling etter ord på -ning) person som har rømt fra hjemlandet sitt; person som er på flukt

Ordet er brukt ganske korrekt. Det du er uenig i virker til å være metoden de benytter da de ankommer et sted. At mottakslandet klassifiserer dem som kriminelle endrer ikke deres status.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette useriøst? Forklar gjerne hvordan det er useriøst å kreve at man ikke skiller barn fra foreldre.

Det som er useriøst er at jeg ber deg forklare hvordan du vil hindre at foreldre blir skilt fra sine foreldre og det eneste du klarte å si er at du mener det.

Jeg er ikke engang uenig, men jeg sier fortsatt fra når de som er enig med meg kommer med populistiske utsagn uten noe substans.

Lenke til kommentar

Det er jo greit at egoistene nekter å dele godene, men det burde være mulig å høflig si nei istedenfor å klassifisere alle som spør for bankranere. Folk har da ikke gjort annet enn å dukke opp.

Alle land må ha rett til grenser og innvandringskontroll. Uten det er det ikke noe land. Jeg er klar over at enkelte ikke tror på nasjonalstater og mener alle skal ha rett til alt, men det er ikke bærekraftig og ethvert velferdssamfunn må til slutt knekke under en slik politikk.

Jeg bare noterer at du også tror jeg likestiller bankranere og ulovlig grensekryssere når jeg bare bruker det som et eksempel på at det er tilfeller hvor myndighetene må ta vare på barna.

De som bare "dukker opp", gjør det på en lovlig grensestasjon og ver om opphold der. De som krysser grensen ulovlig og som siste utvei for å slippe straff når de blir arrestert ber om asyl er noe helt annet og bør også behandles helt forskjellig.

Dette har jo vært sånn ei tid i det møkkalandet, altså rett i buret for ingenting, men blir jo værre når bajasen på topp kun evner tankerekker på ett enkelt steg. Da blir det vanskelig å forstå konsekvensene av grensekontroll opptrappingen. Han skjønner vel ikke at fleste i hele fordømte landet er innvandrere, mange til og med frakta dit mot sin vilje.

Det er absolutt ironisk at en annengenerasjons innvandrer uttaler seg negativt om innvendring som helhet. Og det er sikkert enda mer merkelig for Indianerne å se på.

Det er likevel unektelig forskjell på kontrollert og ønsket innvandring mot ukontrollert og uønsket innvandring. Joda, mange nordmenn har også tidligere i store nummer innvandret til USA, men det var innvandrere de ba om å få, de kryp ikke under noen gjærder og de måtte klare seg selv.

Lenke til kommentar

Det som er useriøst er at jeg ber deg forklare hvordan du vil hindre at foreldre blir skilt fra sine foreldre og det eneste du klarte å si er at du mener det.

Jeg er ikke engang uenig, men jeg sier fortsatt fra når de som er enig med meg kommer med populistiske utsagn uten noe substans.

Lag et mottak for både foreldre og barn.
Lenke til kommentar

Lag et mottak for både foreldre og barn.

Det har man allerede for de som kommer til en grensestasjon og ber om opphold. De som prøver snike seg over grensen og som siste utvei når de blir arrestert ber om asyl bør selvsagt ikke få samme behandling.

Lenke til kommentar

Det har man allerede for de som kommer til en grensestasjon og ber om opphold. De som prøver snike seg over grensen og som siste utvei når de blir arrestert ber om asyl bør selvsagt ikke få samme behandling.

Og der ligger jo kontroversen. Noen syntes det da er greit at barn skilles fra sine foreldre. Jeg forstår ikke helt hvorfor, men det virker som det er viktigere å være kjipe mot de voksne enn der er å være menneskelige mot barna.
Lenke til kommentar

Hva er planen? Skal du forskjellsbehandle de som kommer med barn? Fjerne strafferammen for å smugle seg inn i USA? Eller skal barna sone sammen med foreldrene?

Vi har jo i Norge hatt fenomenet "kjøttbarn" som ble med folk på shoppingtur i utlandet for at de skulle ha lov til å ta med seg mere kjøtt. Kanskje de i Mexico vil få fenomenet "narkobarn" som blir med narkosmugglere over grensen for at smugglerne skal slippe lettere unna om de blir tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo i Norge hatt fenomenet "kjøttbarn" som ble med folk på shoppingtur i utlandet for at de skulle ha lov til å ta med seg mere kjøtt. Kanskje de i Mexico vil få fenomenet "narkobarn" som blir med narkosmugglere over grensen for at smugglerne skal slippe lettere unna om de blir tatt.

Riktig. Det er selvfølgelig ikke bra at familier blir delt opp, men det er heller ikke bra at barn blir utnyttet av menneskesmugglere eller at barn mister sine foreldre til dop. 

Saken er ikke så svart hvitt, og det er derfor jeg ba jjkoggan og fokkeslasken forklare hvordan de vil hindre at barn blir separert fra sine foreldre. jjkoggan har ikke svart og fokkeslasken måtte bli tvunget før han skrev en setning.

Lenke til kommentar

Riktig. Det er selvfølgelig ikke bra at familier blir delt opp, men det er heller ikke bra at barn blir utnyttet av menneskesmugglere eller at barn mister sine foreldre til dop.

Saken er ikke så svart hvitt, og det er derfor jeg ba jjkoggan og fokkeslasken forklare hvordan de vil hindre at barn blir separert fra sine foreldre. jjkoggan har ikke svart og fokkeslasken måtte bli tvunget før han skrev en setning.

Det er få innvandrebarn fra Mexico som snakkes om idag, men mange fra Honduras og Guatemala. Forskning viser oss at det finnes mindte kriminelle flyktninger enn amerikanere generellt Erstatter vi alle amerikanere med innvandrere har vi mindre kriminalitet.

Jeg er enig med fokkeskasken generellt

Det kan brukes også, «ankle monitors» slik at myndighetene vet hvor de er uten å fengsle dem. Dette ble gjort før Trump skapte uroen.

https://www.google.com/amp/nymag.com/daily/intelligencer/amp/2018/06/trump-family-detention-catch-and-release-ankle-monitors-enforce-the-border.html

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Det er få innvandrebarn fra Mexico som snakkes om idag, men mange fra Honduras og Guatemala. Forskning viser oss at det finnes mindte kriminelle flyktninger enn amerikanere generellt Erstatter vi alle amerikanere med innvandrere har vi mindre kriminalitet.

Jeg er enig med fokkeskasken generellt

Her gjør man det samme metodiske feilen som flere tror de kan komme unna med i Norge, man ser på det totale antallet immigranter og da er arbeidsinnvandrere, som er positive for de fleste statistikker, i klart flertall.

Lenke til kommentar

Saken er ikke så svart hvitt, og det er derfor jeg ba jjkoggan og fokkeslasken forklare hvordan de vil hindre at barn blir separert fra sine foreldre. jjkoggan har ikke svart og fokkeslasken måtte bli tvunget før han skrev en setning.

Det er såpass åpenbart at det er vanskelig å gi et svar på. Måten man ikke separerer barn fra sine foreldre er å ikke separere dem. Hvis man ikke vil slippe dem fri må man ha et sted å ha dem. Ganske selvsagte greier dette her. Å ri et poeng om at dette stedet må ha korrekt navn virker heller snodig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måten man ikke separerer barn fra sine foreldre er å ikke separere dem. 

Så genialt. Og måten man bygger et hus er ved å bygge et hus. Å vite hvordan man bygger et hus er ikke så viktig?

Et kjennetegn for populister er at de er flinke til å kritisere, men de klarer ikke å forklare hvordan de vil forandre politikken. F.eks. Republikanerene har kritiserert Obamacare hardt, men de har ikke forklart hvordan de vil forbedre helsesystemet.

Jeg er faktisk enig i konklusjonen, jeg ønsker ikke at barn skal bli separert med sine foreldre og jeg har nevnt hvordan jeg vil unngå at det skjer. Men at man ikke trenger å prate om hvordan man skal unngå det er pissprat, gjør du det på feil måte så vil dopsmugglere misbruke barn for å kunne unngå straff. Da vil du gjøre situasjonen for barna verre, ikke bedre.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så genialt. Og måten man bygger et hus er ved å bygge et hus. Å vite hvordan man bygger et hus er ikke så viktig?

Et kjennetegn for populister er at de er flinke til å kritisere, men de klarer ikke å forklare hvordan de vil forandre politikken. F.eks. Republikanerene har kritiserert Obamacare hardt, men de har ikke forklart hvordan de vil forbedre helsesystemet.

Jeg er faktisk enig i konklusjonen, jeg ønsker ikke at barn skal bli separert med sine foreldre og jeg har nevnt hvordan jeg vil unngå at det skjer. Men at man ikke trenger å prate om hvordan man skal unngå det er pissprat, gjør du det på feil måte så vil dopsmugglere misbruke barn for å kunne unngå straff. Da vil du gjøre situasjonen for barna verre, ikke bedre.

Og der har du jo hele problemet. Man vil prioritere å straffe dopsmuglere over barns velvære. Det er en straff for tredjepart som ikke hører noe sted hjemme.

Hva så om en og annen forelder har med seg dop? Rettferdiggjør det å straffe barna?

Hva så om det innebærer at en dopsmugler får en litt finere celle enn han/hun ville fått om det ikke var barn med? De får en celle uansett. Forskjellen er at barna har det bra. Men det virker ikke til å være et alternativ. Barna må også straffes.

De vil bli buret inne uansett. Det er bare snakk om de får sone sammen med barnet eller ikke.

Men nei. Det er visst vikitigere at foreldrene får svi mest mulig, uansett om uskyldige får svi enda mer.

Ren ondskap. Intet mindre.

Lenke til kommentar

Og der har du jo hele problemet. Man vil prioritere å straffe dopsmuglere over barns velvære. Det er en straff for tredjepart som ikke hører noe sted hjemme.

Om du lager et regelverk som fører til at dopsmuglere tar med seg en unge på turen, så vil du straffe langt flere unger enn du hjelper.

Hva så om en og annen forelder har med seg dop? Rettferdiggjør det å straffe barna?

Her snakker du om straffen barna får ved å midlertidlig bli separert fra sine foreldrene?

Hva tror du hadde skjedd i Norge om en norsk mor smuglet dop over grensen og hadde med seg en unge? Hun ville blitt sendt til fengsel og barnet ville blitt sendt til barnevernet. 

Hva så om det innebærer at en dopsmugler får en litt finere celle enn han/hun ville fått om det ikke var barn med? De får en celle uansett. Forskjellen er at barna har det bra. Men det virker ikke til å være et alternativ. Barna må også straffes.

Du vil altså fengsle barnet sammen med foreldrene, men under bedre forhold. Les artikkelen under og du vil se at Trump støtter ditt forslag. :)

Problemet med det alternativet er at amerikanske lover begrenser USAs mulighet til holde barn i innvandringssentere. Trump gjorde det allikavel, men det kommer til å bli utfordret i domstolen.

https://www.vox.com/2018/6/20/17484546/executive-order-family-separation-flores-settlement-agreement-immigration

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om du lager et regelverk som fører til at dopsmuglere tar med seg en unge på turen, så vil du straffe langt flere unger enn du hjelper.

Her snakker du om straffen barna får ved å midlertidlig bli separert fra sine foreldrene?

Hva tror du hadde skjedd i Norge om en norsk mor smuglet dop over grensen og hadde med seg en unge? Hun ville blitt sendt til fengsel og barnet ville blitt sendt til barnevernet.

Du vil altså fengsle barnet sammen med foreldrene, men under bedre forhold. Les artikkelen under og du vil se at Trump støtter ditt forslag. :)

Problemet med det alternativet er at amerikanske lover begrenser USAs mulighet til holde barn i innvandringssentere. Trump gjorde det allikavel, men det kommer til å bli utfordret i domstolen.

https://www.vox.com/2018/6/20/17484546/executive-order-family-separation-flores-settlement-agreement-immigration

ankle monitors er et bedre alternativ.

. https://www.google.com/amp/s/www.vox.com/platform/amp/2018/6/22/17483230/family-separation-immigration-alternatives-immigrant-detention-centers

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...